Angående morph ...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
193
366
Thinning:
Intressant att det pågår en diskussion om att överhuvudtaget släppa ut reptiler i naturen, färg- och teckningsvarianter eller ej.
Bevarandeprojekt går aldrig ut på att någon har tröttnat på sina reptiler eller inte lyckas sälja sin avkomma.
Med andra ord inga reptiler skall släppas ut i naturen (här i Sverige eller någon annanstans) på måfå (bl.a. med tanke på smittorisken som finns).
Om man inte blir av med sina oönskade reptiler får man lösa det på annat sätt.

Mvh. Björn

459
138
Pakke:
Thinning skrev:
Intressant att det pågår en diskussion om att överhuvudtaget släppa ut reptiler i naturen, färg- och teckningsvarianter eller ej.
Bevarandeprojekt går aldrig ut på att någon har tröttnat på sina reptiler eller inte lyckas sälja sin avkomma.
Med andra ord inga reptiler skall släppas ut i naturen (här i Sverige eller någon annanstans) på måfå (bl.a. med tanke på smittorisken som finns).
Om man inte blir av med sina oönskade reptiler får man lösa det på annat sätt.

Mvh. Björn

Kan bara hålla med dig. Två av mina vänner har släppt morphad leosar till vilt i asien. De var high yellow och sunglow. Ska tro att de inte klarade sig. MEN, ett fråga är, om de hann para sig med någon vilt hona eller hane innan de dör. Vilket kommer att störa ekosystemet om de får ungar som lyckats överleva på ett tag innan de dör eller så... Och får inte ha sin chanser att utöka sig i naturmiljö. HELT OLOGISKT!

Ja, jag blev helt oförstående på de och frågade varför. Och efter ett tag vi pratade då jag förklarade så de förstod att det är viktigare att släppa dom i vilt med vilt morphad leosar. Inte morphad leosar av människan som skapade av.

Så är det INTE OK att släppa MORPHAD LEOSAR som är skapad av människan! Bara VILT MORPHAD ÄR OK.

459
138
Pakke:
Så sprid om det och låta er vänner eller nybörjare veta att DET ÄR INTE OK ATT SLÄPPA MORPHAD ÖDLOR/GECKOS/ORMAR SOM ÄR SKAPADE AV MÄNNISKAN.

Bara påminna er angående om det som är inte tillåtet.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
[quote=Pakke]Så sprid om det och låta er vänner eller nybörjare veta att DET ÄR INTE OK ATT SLÄPPA MORPHAD ÖDLOR/GECKOS/ORMAR SOM ÄR SKAPADE AV MÄNNISKAN.

Bara påminna er angående om det som är inte tillåtet.[/quote

Det är väl inte ok att släppa ut ens viltfärgade fångenskapsuppfödda djur om du inte är del av ett bevarandeprojekt?! Och de som är det har nog ganska bra koll redan på vad de sysslor med....

Att säga till nybörjare att det skulle vara ok att släppa ut sin reptil bara för att den är viltfärgad känns ju heldumt! Det är ALDRIG ok??!!
Och här i Sverige.....vilka djur skulle du kunna släppa ut som är ok så länge de inte är morphade? 
Gäller det arter med utsprung i andra länder känns ju ämnet ganska irrelevant ändå.....

459
138
Pakke:
[quote=anniemalmros][quote=Pakke]Så sprid om det och låta er vänner eller nybörjare veta att DET ÄR INTE OK ATT SLÄPPA MORPHAD ÖDLOR/GECKOS/ORMAR SOM ÄR SKAPADE AV MÄNNISKAN.

Bara påminna er angående om det som är inte tillåtet.[/quote

Det är väl inte ok att släppa ut ens viltfärgade fångenskapsuppfödda djur om du inte är del av ett bevarandeprojekt?! Och de som är det har nog ganska bra koll redan på vad de sysslor med....

Att säga till nybörjare att det skulle vara ok att släppa ut sin reptil bara för att den är viltfärgad känns ju heldumt! Det är ALDRIG ok??!!
Och här i Sverige.....vilka djur skulle du kunna släppa ut som är ok så länge de inte är morphade? 
Gäller det arter med utsprung i andra länder känns ju ämnet ganska irrelevant ändå.....
/quote]

Ja, jag är inte en del av detta. Jag bara fick reda på det av några som gjorde det. Så jag påpekade det är inte ok att släppa morphad, t.ex engima, brindle e.t.c..... Men om de är fångenskapfödda och är vilt färgad geckosar så är det okej att släppa ut? Det finns många fångenskapfödda som släpps ut i vilt pga projekt att rädda från utrotningshotad arter. De kommer klara sig mycket bättre i vilt än hundar och katter. Och de går inte få tama. :) Tja, gecko och, de kommer alltid klara sig bättre än hundar och katter.

Det är allt. Därför tar jag upp om detta här och vill höra om era åsikter ang om morphad som är helt onödigt att släppa ut utan ha vilt färgad.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild