Angående morph ...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

459
138
Pakke:
Får säga vad jag tycker om morph...

Jag tycker det är okej att ha morpha ödlor... Eller ormar på hemma.

Dock anser jag det är viktigt att de ska behålla viltfärgad morph. Med tanke om 10 eller 40 år råder det kaos i deras naturmiljö och kommer bli utrotad.

Så jag tycker helst att morphad ödlor/geckosar/ormar borde stanna hemma som petdjur, är inte lämpad att överföras till deras natur miljö de kläckas där bör ha viltfärgad.

Jag har hört att vissa säger det är okej att släppa morpad ödlor/ormar i vilt??? Wtf? det är inte rätt ju.

De borde ha behålla deras naturliga färgad som viltfärgad när de släppas i vilt eller "kläckas i vilt".

Har pratat med några och förvånar mig att de tycker att det är bra och okej att släppa "morphad" reptiler i vilt. det är helt galet.

459
138
Pakke:
Vill bara höra era åsikter om "morphad" reptiler ska släppas i vilt eller inte.

293
354
Dynamitella:

Vem släpper ut reptiler? Vem påstår att det är något som är lagligt och ens händer? Jag tänker att det är strikt förbjudet att avla fram reptiler och släppa ut, oavsett morph.

459
138
Pakke:
Dynamitella skrev:
Vem släpper ut reptiler? Vem påstår att det är något som är lagligt och ens händer? Jag tänker att det är strikt förbjudet att avla fram reptiler och släppa ut, oavsett morph.

Menar att återförnas i natur och förebyggandet om de vill rädda reptiler ifrån utrotningen.

293
354
Dynamitella:

Pakke skrev:

Menar att återförnas i natur och förebyggandet om de vill rädda reptiler ifrån utrotningen.

Om det kommer behövas ett program som återinför reptiler till naturliga habitat där den vilda varianten dött ut, så kommer detta ske av vettigt folk. Djuren lär således vara av vildform.

Ser inte meningen i att spekulera vidare då detta inte är något som sker i nuläget, såvitt jag vet :)

459
138
Pakke:
Dynamitella skrev:

Om det kommer behövas ett program som återinför reptiler till naturliga habitat där den vilda varianten dött ut, så kommer detta ske av vettigt folk. Djuren lär således vara av vildform.

Ser inte meningen i att spekulera vidare då detta inte är något som sker i nuläget, såvitt jag vet :)

Vettigt svar från dig! Nu lugnar jag mig ner. Rätt irriterande att folk som tycker det är okey att släppa morphad reptiler.

Ja, du kan ha rätt. Men om det händer, då alla har redan morphad och finns inga vilt färgad längre i hobby. så vad man ska göra? Därför jag funderar på det.

293
354
Dynamitella:

Pakke skrev:

Vettigt svar från dig! Nu lugnar jag mig ner. Rätt irriterande att folk som tycker det är okey att släppa morphad reptiler.

Ja, du kan ha rätt. Men om det händer, då alla har redan morphad och finns inga vilt färgad längre i hobby. så vad man ska göra? Därför jag funderar på det.

Då jag inte kan komma på en art vars vildform helt utrotats (medans framavlade varianter finns kvar) kan jag inte erbjuda vidare info :) Det brukar ju vara så att många gillar morphade djur, medans det alltid finns kvar "naturligt folk" som behåller ursprungsmorph/färgen. 

459
138
Pakke:
Dynamitella skrev:

Då jag inte kan komma på en art vars vildform helt utrotats (medans framavlade morpher finns kvar) kan jag inte erbjuda vidare info :) Det brukar ju vara så att många gillar morphade djur, medans det alltid finns kvar "naturligt folk" som behåller ursprungsmorph/färgen. 

Ja precis. det hoppas jag med. :)

Jo, det gäller om alla arter som är utrotningshotad nu. Leopardgecko, Crested och annat är mer vanligare i hobby även deras vilt natur besvaras. Men vissa, ja jag är inte expert på latin, som folk anser det är okej att släppa morphad vilket vill jag inte hålla med och helst de ska behålla i vilt färgad om de lever i vilt.

Så i hobby är det visst okey att morpha de. :) Dock det är inte rätt att "kläcka morphad reptiler" i vilt så vilket det kommer störa i ekosystemet och e.t.c... Morphad är lättare att upptäcka än viltfärgad. T.ex en morphad crested kommer dö ut snabbare än viltfärgad. detsamma gäller med leopardgecko. Det är vad jag pratar om "morphad" kommer bli väldigt synliga än osynliga.

459
138
Pakke:
Vill bara tacka Dynamitellas vettiga svar. Och vad ni andra tycker ang om det?

953
1840
peter54:
Pakke skrev:
Får säga vad jag tycker om morph...

Jag tycker det är okej att ha morpha ödlor... Eller ormar på hemma.

Dock anser jag det är viktigt att de ska behålla viltfärgad morph. Med tanke om 10 eller 40 år råder det kaos i deras naturmiljö och kommer bli utrotad.

Så jag tycker helst att morphad ödlor/geckosar/ormar borde stanna hemma som petdjur, är inte lämpad att överföras till deras natur miljö de kläckas där bör ha viltfärgad.

Jag har hört att vissa säger det är okej att släppa morpad ödlor/ormar i vilt??? Wtf? det är inte rätt ju.

De borde ha behålla deras naturliga färgad som viltfärgad när de släppas i vilt eller "kläckas i vilt".

Har pratat med några och förvånar mig att de tycker att det är bra och okej att släppa "morphad" reptiler i vilt. det är helt galet.

Väldigt många varianter av en art, eller morfer om man så vill, finns i naturen.

(Morph är den engelska stavningen och kan inte böjas med svenska ändelser. Det går alltså inte att skriva "morpher". Det vore som att vrida till det engelska ordet för bil till svenska och skriva en "car" och flera "carar". Vill man använda den engelska stavningen "morph", så blir det i plural "morphs", inte "morpher", för det är den svenska ändelsen och då ska ordet stavas "morfer").

Ta den kaliforniska kungssnoken till exempel, där det finns omkring 20 färg- och teckningsvarianter i det vilda. Därför är det viktigt att man skiljer på morfer inom en art och sådana morfer som tagits fram genom inkorsning av en eller flera andra arter.

De förstnämnda kan man teoretiskt sett släppa i artens naturliga utbredningsområden eftersom anlagen de bär är naturliga, men har blivit selektivt avlade för att framträda tydligt. De morfer med inkorsade anlag hör inte hemma i det vilda eftersom de bär anlag som de vilda artfränderna saknar. Sedan är det förstås rena galenskapen att släppa ut fångenskapsfödda djur i naturen, oavsett var.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild