UV-B till acanthosaura?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

48
40
Jim_j:
Flyers90 skrev:

UVA vill man gärna ha i hela terrariumet om man ska ha reptiler. Och har man bara en HID-lampa som avger UVA så kan det vara för lite för att "täcka" hela terrariet.

Hur är det med UVA egentligen? Visst är det de våglängderna reptiler ser, eller gäller det bara vissa reptiler? Har funderat på det en del när jag läst många byggtrådar som uteslutande använder LED-belysning.

2966
1648
Hoggaforfan:
Jim_j skrev:

Ja det har du rätt i :) Men tror ändå tempen blir för hög generellt om man använder HID. 90 cm långt terrarium är inte särskilt stort med tanke på vilken värme det blir. Men man kan ju alltid testa, det bästa vore ju självklart med en HID. Men med tanke på att det inte är en solande ödla kan det nog vara fullt tillräckligt med en svalare lösning.

Värmen beror även på inomhustemperaturen och terrariumets ventilation etc 
Kolla med Barkskog och se vad han säger men jag har väldigt svårt att tro att det skulle bli problem, luft är en dålig värmeledare så temperaturen utanför solplatsen sjunker förvånandsvärt snabbt. Jag tror nästan att du kan behöva en värmekälla på vintern.

Har du terrariumet hemma så kan du testa hur det blir med en vanlig lampa, de är varmare så fungerade det med en vanlig lampa så fungerar det temperaturmässigt med en HID. Bara en tanke :-)

48
40
Jim_j:
Hoggaforfan skrev:

Värmen beror även på inomhustemperaturen och terrariumets ventilation etc 
Kolla med Barkskog och se vad han säger men jag har väldigt svårt att tro att det skulle bli problem, luft är en dålig värmeledare så temperaturen utanför solplatsen sjunker förvånandsvärt snabbt. Jag tror nästan att du kan behöva en värmekälla på vintern.

Har du terrariumet hemma så kan du testa hur det blir med en vanlig lampa, de är varmare så fungerade det med en vanlig lampa så fungerar det temperaturmässigt med en HID. Bara en tanke :-)

Ska hämta terrariumet på Fredag, så efter det sätter "bygget" igång :) 
Bra idé! Det är väl bara att testa med en vanlig halogenlampa? Om effekten är samma borde ju värmeutvecklingen vara samma, skillnaden är väl att HID öser på avsevärt mycket mer lux?

2966
1648
Hoggaforfan:
Jim_j skrev:

Ska hämta terrariumet på Fredag, så efter det sätter "bygget" igång :) 
Bra idé! Det är väl bara att testa med en vanlig halogenlampa? Om effekten är samma borde ju värmeutvecklingen vara samma, skillnaden är väl att HID öser på avsevärt mycket mer lux?

Halogen är oftast väldigt varma, beror lite på vilken typ det är, men absolut. Bara att testa :-)

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Jim_j skrev:

Hur är det med UVA egentligen? Visst är det de våglängderna reptiler ser, eller gäller det bara vissa reptiler? Har funderat på det en del när jag läst många byggtrådar som uteslutande använder LED-belysning.

Läs gärna igenom detta om du inte redan gjort det:

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=light

Där får du en liten grundläggande uppfattning av vad UV-ljus är osv.

Tyvärr så kan det bli ganska knas om man bara använder LED. Man brukar få kompletera med någon mer ljuskälla i sådana fall till reptilerna. =)

18
11
Christopher:
Jim_j skrev:

Vad kul! Funkar det bra med Capra i det terrariumet? Kompaktlysrör verkar vara det vanligaste när man googlar, men det är ju mest utländska träffar och man vet ju inte hur det är med djurhållning i just de länderna..

Absolut, tycker det räcker gott och väl. De kan ju iofs komma upp i lite storlek, men rör på sig exceptionellt sällan ;-) Se till att ha mycket klättermöjligheter och gömställen bara. Kompaktlysrören är väl bra som "dagsljus" i kombination med andra starkare lampor. 

373
171
Anathawa:
Jim_j skrev:

Ja det har du rätt i :) Men tror ändå tempen blir för hög generellt om man använder HID. 90 cm långt terrarium är inte särskilt stort med tanke på vilken värme det blir. Men man kan ju alltid testa, det bästa vore ju självklart med en HID. Men med tanke på att det inte är en solande ödla kan det nog vara fullt tillräckligt med en svalare lösning.

Använd HID kortare tid under dagen då? 9 timmar istället för 12? Gradvisare temperaturförändring. Mer likt naturen.

48
40
Jim_j:
Anathawa skrev:

Använd HID kortare tid under dagen då? 9 timmar istället för 12? Gradvisare temperaturförändring. Mer likt naturen.

Snackade med Magnus på HC, och enligt han räcker ett kompaktlysrör gott och väl. Och med tanke på att jag vill tillföra så lite värme som möjligt tror jag det kan vara ett bra drag. Men jag ska göra det testet som Hogga tipsade om när terrariet är klart, kanske behöver en värmekälla nu på vintern iaf fast terrariet kommer stå i ett varmt rum (ca 23-24 grader).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild