UV-B till acanthosaura?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

48
40
Jim_j:
Hej!

Har hängt i kulisserna länge, men nu börjar det äntligen bli dags för mitt första terrarium! På fredag ska jag hämta ett exo-terra 90x45x90, och planen är en frodig regnskog med en acanthosaura (förmodligen capra). Ödlan kommer införskaffas först när terrariumet är igång och jag ser att jag får till parametrarna riktigt.

Det finns väldigt knapphändig info om dessa ödlor, men jag har hittat detta skötselråd som verkar riktigt bra: www.froggieb.com/MHDCaresheet.html

Den stora frågan är: vilken typ av UV-B ska man använda sig av? Att hålla nere temperaturen samtidigt som jag vill ha mycket växter och belysning kommer bli en utmaning har jag insett! Är det en hid som gäller, eller ska man köra på lysrör / kompaktlysrör? 

Tack på förhand!
//Jim

2966
1648
Hoggaforfan:
HID definitivt, värt det i längden och djuren älskar det sen LED-lister till ljus om du vill hålla nere värmen

48
40
Jim_j:
Hoggaforfan skrev:
HID definitivt, värt det i längden och djuren älskar det sen LED-lister till ljus om du vill hålla nere värmen

Ok, även fast värmen ALDRIG får överstiga 30 grader (av vad jag kan tyda av skötselråden jag hittat)? När jag läser om megarays 35w så blir temperaturen på 30 cm avstånd 35-37 grader. Finns det kanske svagare HID-lampor?

2966
1648
Hoggaforfan:
Jim_j skrev:

Ok, även fast värmen ALDRIG får överstiga 30 grader (av vad jag kan tyda av skötselråden jag hittat)? När jag läser om megarays 35w så blir temperaturen på 30 cm avstånd 35-37 grader. Finns det kanske svagare HID-lampor?

Fast det är skillnad mellan allmänvärme och solplats. :-)
Hela terrariumet i sig får inte vara 30C utan djuret måste kunna svalka av sig samt värma sig så du kan ha 20C i ena sidan och 37C HID i andra 

18
11
Christopher:
Har själv ett exo terra 90x45x90 med en Capra. Jag kör på exo terra kompaktlysrör, blandat uva och uvb, samt en exo terra solar glo. Blir drygt 30 grader vid solplatsen, och ca 20-25 i övriga delar av terrariet. Funkar perfekt. 

Bra val av ödla förresten, mycket trevliga! :) 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Hoggaforfan skrev:

Tänk på att LED lister inte avger någon UVA (om de nu inte står att de gör det specifikt), och det kan vara en viktig del för ödlan. UVAn från en HID lampa räcker kanske inte för ett helt terrarie.

2966
1648
Hoggaforfan:
Flyers90 skrev:

Tänk på att LED lister inte avger någon UVA (om de nu inte står att de gör det specifikt), och det kan vara en viktig del för ödlan. UVAn från en HID lampa räcker kanske inte för ett helt terrarie.

HID lampan behöver inte räcka till terrariumet men den behöver bara räcka till ödlan

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Hoggaforfan skrev:

HID lampan behöver inte räcka till terrariumet men den behöver bara räcka till ödlan

UVA vill man gärna ha i hela terrariumet om man ska ha reptiler. Och har man bara en HID-lampa som avger UVA så kan det vara för lite för att "täcka" hela terrariet.

48
40
Jim_j:
Hoggaforfan skrev:

Fast det är skillnad mellan allmänvärme och solplats. :-)
Hela terrariumet i sig får inte vara 30C utan djuret måste kunna svalka av sig samt värma sig så du kan ha 20C i ena sidan och 37C HID i andra 

Ja det har du rätt i :) Men tror ändå tempen blir för hög generellt om man använder HID. 90 cm långt terrarium är inte särskilt stort med tanke på vilken värme det blir. Men man kan ju alltid testa, det bästa vore ju självklart med en HID. Men med tanke på att det inte är en solande ödla kan det nog vara fullt tillräckligt med en svalare lösning.

48
40
Jim_j:
Christopher skrev:
Har själv ett exo terra 90x45x90 med en Capra. Jag kör på exo terra kompaktlysrör, blandat uva och uvb, samt en exo terra solar glo. Blir drygt 30 grader vid solplatsen, och ca 20-25 i övriga delar av terrariet. Funkar perfekt. 

Bra val av ödla förresten, mycket trevliga! :) 

Vad kul! Funkar det bra med Capra i det terrariumet? Kompaktlysrör verkar vara det vanligaste när man googlar, men det är ju mest utländska träffar och man vet ju inte hur det är med djurhållning i just de länderna..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild