Värmetips till leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
2
Helix88:
Hejsan första inlägget här. Behöver dock litet tips för värmehållningen i ett terrarie till en ensamlevande Leopardgecko på 10+ år (Vet ej exakt ålder)

Terrariet är 110*45*45 [cm], Halva taket består av glas och den andra utav en träram med nät (Med en isolerande kartongbit över, självklart utskluret för senarenämnd lampa pga. branrisk).

Värme-generering idag är en Ceramic IR Lampa (Vet ej styrka) hängandes från taket i nätet i en ExoTerra Wire light. samt en värme matta i ena kortsidan av terrariet.

Den generella luft-temperaturen i terrariet är 26.1 (I mitten) samt 26.9 (Vid den varma delen över värmemattan)

Det finns ett par saker jag vill göra med terrariet och det är att bygga bort lampan då det är en Leopard Gecko. höjja temperaturen med 2-3 grader vid den varma delen och 1-2 grader i mitten.
men även få bort nätet och ha ytterligare en glasskiva istället.
Belysningen består idag utav en LED Längd.

Hur bör jag gå tillväga för detta, någon soim sitter med ett ungefärligt lika stort terrarie och vill dela med sig hur nni har gjort?

184
132
C_corpse:
Helix88 skrev:
Hejsan första inlägget här. Behöver dock litet tips för värmehållningen i ett terrarie till en ensamlevande Leopardgecko på 10+ år (Vet ej exakt ålder)

Terrariet är 110*45*45 [cm], Halva taket består av glas och den andra utav en träram med nät (Med en isolerande kartongbit över, självklart utskluret för senarenämnd lampa pga. branrisk).

Värme-generering idag är en Ceramic IR Lampa (Vet ej styrka) hängandes från taket i nätet i en ExoTerra Wire light. samt en värme matta i ena kortsidan av terrariet.

Den generella luft-temperaturen i terrariet är 26.1 (I mitten) samt 26.9 (Vid den varma delen över värmemattan)

Det finns ett par saker jag vill göra med terrariet och det är att bygga bort lampan då det är en Leopard Gecko. höjja temperaturen med 2-3 grader vid den varma delen och 1-2 grader i mitten.
men även få bort nätet och ha ytterligare en glasskiva istället.
Belysningen består idag utav en LED Längd.

Hur bör jag gå tillväga för detta, någon soim sitter med ett ungefärligt lika stort terrarie och vill dela med sig hur nni har gjort?

Släng upp en bild så man kan se hur allt ser ut :) 

7
2
Helix88:
Värmeplattan ligger under sanden, nu sitter lampan vid den vita stenen det är även på den halvan som nätet ligger över! :)

184
132
C_corpse:
Helix88 skrev:
Värmeplattan ligger under sanden, nu sitter lampan vid den vita stenen det är även på den halvan som nätet ligger över! :)

Sitter bara med telefonen så ser kanske dåligt men det ser ut som ett akvarie och inte ett terrarie? 

7
2
Helix88:
Fel av mig, akvarium som fått nytt användningsområde. frågan om värmen kvarstår dock...

184
132
C_corpse:
Helix88 skrev:
Fel av mig, akvarium som fått nytt användningsområde. frågan om värmen kvarstår dock...

Akvarium har inte rätt sorts ventilation och vill du då även sätta igen nätet i taket försvinner all ventilation. 

Sen så bör den varma delen ligga på runt 35 grader och den kalla runt 25-30 grader. 

7
2
Helix88:
C_corpse skrev:

Akvarium har inte rätt sorts ventilation och vill du då även sätta igen nätet i taket försvinner all ventilation. 

Sen så bör den varma delen ligga på runt 35 grader och den kalla runt 25-30 grader. 

Ventilationen är inga problem, men ämnet är fortfarande temperaturen....

1159
626
Temla:
Helix88 skrev:

Ventilationen är inga problem, men ämnet är fortfarande temperaturen....

Hej! Kan du förklara hur ventilationen fungerar i akvariet? Har du gjort hål i glaset på sidorna eller någon annanstans? För annars ÄR ventilationen ett stort problem. Speciellt om du lägger på ytterligare glas. Akvarium är i första hand till för fiskar, andra djur behöver mer ventilation.

7
2
Helix88:
Temla skrev:

Hej! Kan du förklara hur ventilationen fungerar i akvariet? Har du gjort hål i glaset på sidorna eller någon annanstans? För annars ÄR ventilationen ett stort problem. Speciellt om du lägger på ytterligare glas. Akvarium är i första hand till för fiskar, andra djur behöver mer ventilation.

Nej tråkigt att behöva repetera sig... men det är fortfarande inget problem med tanke på de två fläktarna som sitter i hålen vid glaset som cirkulerar luften styrt av en arduino.....

Jävligt tråkigt att man inte ens ska kunna be om hjälp i en fråga utan att behöva försvara sig...
Jag har en ödla till med liknande uppsättning dock i ett mindre terrarie... och hon mår super bra... så nej detta är inte min första ödla och kommer inte bli min sista heller.
.
.
.
Går det hålla sig till ämnet? jag bad helt enkelt om hjälp att lösa ett värme problem i ett större terrarie....

134
111
Potato:
Temperaturen. 
1. Ha den inte i akvariet under sanden då geckon lätt kan bränna sig. Ha den istället under akvariet. 
2. Ev att du sätter in en lamparmatur med värmelampa i för att göra mer värme :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild