Nybygge till regnbågsboa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

127
79
Curpling:

Anathawa skrev:
Vi gillade klätterfikusen, den kpmmer trivas hos er. Växt bra när den fick bo tropiskt, har dött i våra torra.

Förklara gärna ditt knep igen?
Duk begriper jag. men substrat runt? Ovan mark? Dvs stammen begravd? 

Plockade fram Photoshop för att skapa en bild som kan användas i framtida powerpoint vid patenttagning. 

Så vi börjar nerifrån, substrat som det grävs ett litet hål för att ställa ner rötterna i, sedan så fylls lite substrat på i hålet och ovanpå detta duk som läggs runt stammen för att skydda rötterna, och sist ett lager substrat för att jämna till marken och gömma duken.
(Vilket inte borde behövas förklaras då ju bilden är väldigt självförklarande. :) )

2966
1648
Hoggaforfan:
Curpling skrev:

Plockade fram Photoshop för att skapa en bild som kan användas i framtida powerpoint vid patenttagning. 

Så vi börjar nerifrån, substrat som det grävs ett litet hål för att ställa ner rötterna i, sedan så fylls lite substrat på i hålet och ovanpå detta duk som läggs runt stammen för att skydda rötterna, och sist ett lager substrat för att jämna till marken och gömma duken.
(Vilket inte borde behövas förklaras då ju bilden är väldigt självförklarande. :) )

Som ett foto!

127
79
Curpling:
Hoggaforfan skrev:

Som ett foto!

Hmm, kan inte riktigt sätta fingret på det, men jag tror jag känner av en viss ironi!

Nåja, foton kommer här:

Först grävde jag bort substratet, la dit lite torv som jag plantera växten i, Amazonskölden fick stå modell.

Sedan så lade jag duk som en halsduk runt "stammen" på växten, vilket förhoppningsvis skyddar rötterna och ifrån uppgrävning av nyfikna regnbågstjejer. Spridde ut duken så att den täcker upp en del utanför rotsystemet.

Sedan på med substratet igen och förhoppningsvis en ormsäker (I alla fall från uppgrävning) växt.

Slutresultatet.

Nu skall växterna få rota till sig lite och växa till sig så har ormen förhoppningsvis en egen liten amazon skog att sträcka ut sig i.

Växterna har bara planterats i den del utan värmekabel för att vara säker på att dom inte blir allt för torra, i den del där det är värmekabel hoppas jag på andra typer av växter som är placerade på väggarna lite längre fram. Lite fler grenar skall in för bra klättermöjligheter och på vissa av dessa kommer spanskmossa att placeras, denna är beställd och kommer nästa vecka.

Har kommit fram till att handtag till rutorna är bra! Letar nu efter enkla handtag, som knoppar som limmas/kläms på så jag slipper fingeravtryck, även om dessa är klassiska. Ventilnätet kommer också bytas ut till något lite snyggare när jag hittar sådana.

Men nu är grunden klar mer eller mindre. Terrariet kommer att byggas lite mer på längre fram när ormen visat lite vart hon trivs och liknande och ideerna i huvudet börjar ta lite mer form

373
171
Anathawa:
Himla bra att du sa det där om nät. Glömde helt bort ventilgallren i dagens beställning från IKEA!
Behöver sex stycken. :)
Tack!

373
171
Anathawa:
Curpling skrev:

Aha, du menar så!
Inte mest runt som ett bandage runt stammen,  utan runt som i LP-skiva med plantan i hålet!

Men du gav dem mao lite halsduksbandage även ovanför lp-skivan.

Det jag hade undrat var om det innebar att du datte plantan mycket djupare. En del gillar att kupas, vissa kan bli lite sura om stammen är blöt när den valt att bara ha rötterna nere i backen. Brukar stå som tips vid omplantering i skötselråd om de är specifika åt ena eller andra hållet. Bromelior  vill gärna vara högt i ev jord, så hellre binda fast eller staga upp än att trycka ner djupt för stabilitet, tex. :)

127
79
Curpling:

Nja, någon halsduk har det väl igentligen inte blivit, utan mer som du säger, en lp skiva runt.

Jag har försökt att plantera dom så det kommer i jämnhöjd med substratet. Vissa har jag haft mer torv under för att få upp dom lite, detta speciellt för dom 3 små plantorna i hörnet.
Annars har jag bara haft lite torv under plantan som dom får stå på och sedan torv runt och substrat resten. Alla plantorna jag köpt har varit okräsna så att säga, jag har verkligen inte gröna fingrar som dom bryr sig inte så mycket och är tåliga enligt killen på plantagen.

Klätterfikus kanske vore något, skall kolla på den.
Funderar på någon bromelia men tror det får vänta på sista steget i bygget, bakgrunden.

Imorgon drar vi ner till Uppsala och Lördag är det mässa! Spännande.

Orm, T -2

P.S
Ordnade lite stenar som jag lagt på värmekabeln, dels så ormen inte gräver upp dom, men dels för att få lite av en värmesten att ligga på. 
Resultatet verkar bli väldigt bra!

373
171
Anathawa:
Curpling skrev:

Nja, någon halsduk har det väl igentligen inte blivit, utan mer som du säger, en lp skiva runt.

Jag har försökt att plantera dom så det kommer i jämnhöjd med substratet. Vissa har jag haft mer torv under för att få upp dom lite, detta speciellt för dom 3 små plantorna i hörnet.
Annars har jag bara haft lite torv under plantan som dom får stå på och sedan torv runt och substrat resten. Alla plantorna jag köpt har varit okräsna så att säga, jag har verkligen inte gröna fingrar som dom bryr sig inte så mycket och är tåliga enligt killen på plantagen.

Klätterfikus kanske vore något, skall kolla på den.
Funderar på någon bromelia men tror det får vänta på sista steget i bygget, bakgrunden.

Imorgon drar vi ner till Uppsala och Lördag är det mässa! Spännande.

Orm, T -2

P.S
Ordnade lite stenar som jag lagt på värmekabeln, dels så ormen inte gräver upp dom, men dels för att få lite av en värmesten att ligga på. 
Resultatet verkar bli väldigt bra!

Gillar.

Några saker.
1. Fult men genomsynligt metallnät har jag köpt 10 m alunät, 30 cm brett. ska ju till mässan, kan ev ta med om du har nytta av det?
Har det som insektsstopp innanför ventilgaller.

2. Torv som växtsubstrat: 
Är sur, lågt pH, så kalkälskare blir lite lite missnöjda om du har bara den. Den håller fukt bra. Och finns ogödslad och gödslad. Oftast har folk ogödslad i terrariet. Viktigt att veta skillnaden så man kan felsöka om växterna börjar sakna näring snabbare än vid nyplantering i blomjord.
Jag använder ekogodkänd kravblomjord eller hemgjord bokashi som extra tillskott till plantor som vanligtvis skule bott i vanlig blomjord, för att det är enklsre så, djuren har ju eget substrat i resten av terrariet att gräva i ändå. :)
Dvs, räkna med att ev behöva gödsla eller hälla på lite kalk om växterna tjurar. Att det är mycket bättre fukt och ljus brukar kompensera mer än väl, men ändå. :)

3. Höjdskillnad.
Vi har haft olika material som terassbyggare för att hålla mer jord i kullar, från trädgårdsplastkant, bambumattor på högkant, sten"murar", mm. Kul detalj om du vill leka med estetiken!
I regnskogen satte vi skifferplattor på högkant, lite draktaggigt.
I nya terrsriet blir det väggar i samma som bergsbakgrunden.
Lättare att ge plantorna tillräckligt djup om man kan bygga på höjden.

Ha kul på expot!

127
79
Curpling:
Anathawa skrev:

Gillar.

Några saker.
1. Fult men genomsynligt metallnät har jag köpt 10 m alunät, 30 cm brett. ska ju till mässan, kan ev ta med om du har nytta av det?
Har det som insektsstopp innanför ventilgaller.

2. Torv som växtsubstrat: 
Är sur, lågt pH, så kalkälskare blir lite lite missnöjda om du har bara den. Den håller fukt bra. Och finns ogödslad och gödslad. Oftast har folk ogödslad i terrariet. Viktigt att veta skillnaden så man kan felsöka om växterna börjar sakna näring snabbare än vid nyplantering i blomjord.
Jag använder ekogodkänd kravblomjord eller hemgjord bokashi som extra tillskott till plantor som vanligtvis skule bott i vanlig blomjord, för att det är enklsre så, djuren har ju eget substrat i resten av terrariet att gräva i ändå. :)
Dvs, räkna med att ev behöva gödsla eller hälla på lite kalk om växterna tjurar. Att det är mycket bättre fukt och ljus brukar kompensera mer än väl, men ändå. :)

3. Höjdskillnad.
Vi har haft olika material som terassbyggare för att hålla mer jord i kullar, från trädgårdsplastkant, bambumattor på högkant, sten"murar", mm. Kul detalj om du vill leka med estetiken!
I regnskogen satte vi skifferplattor på högkant, lite draktaggigt.
I nya terrsriet blir det väggar i samma som bergsbakgrunden.
Lättare att ge plantorna tillräckligt djup om man kan bygga på höjden.

Ha kul på expot!

Har lite nät här också, men tack ändå. Torven har enbart använts för plantorna, men dom har bara fått lite, vart enklare att plantera dom så att säga, sedan så är det bara substrat som kommer vara när rötterna kommit igång.
Jo, har funderat lite på sånt jag med, får se om det kanske blir lite längre fram. Låter hela bygget växa fram

Detsamma! Du har ju numret, så sms:a när du kommer på plats så kanske vi hinner ta i hand i alla fall. Har flera som jag skall träffa och tiden är lite knapp då vi behöver passa en tid i Gävle. Men försöker gärna att hinna på att träffa folk här 

127
79
Curpling:
Herpers choice är livsfarligt! 
Nåja,  blev nu grejor för sista steget i bygget, bakgrunden.
Hade tänka aTT vänta lite med den men nu blir det mer byggande. 
Nu blir det käk, dryck och sova i skön säng. Och imorgon. .. ORM

Orm, T-1

373
171
Anathawa:
Curpling skrev:
Herpers choice är livsfarligt! 
Nåja,  blev nu grejor för sista steget i bygget, bakgrunden.
Hade tänka aTT vänta lite med den men nu blir det mer byggande. 
Nu blir det käk, dryck och sova i skön säng. Och imorgon. .. ORM

Orm, T-1

Vill bara kolla, visst menar du att ett besök hos HC riskerar att man entusiasmeras  och vilt köper mer än man tänkt?
Inte att du fått elstötar av detas pump och nästan dött alt blivit svårt biten av giftiga djur?
Typ.
Din text var inte informativ nog för min Aspergerhjärna. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild