Nybygge till regnbågsboa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

127
79
Curpling:
Anathawa skrev:

Jag köpte klippt bit dammduk, valde gunmiduk EPMD, 72:- per m2, minsta bredd på rullen är 3.36 men du köper precis så långt du vill, jag behövde .5 m. Frakt ca 150. PVC är billigare men gummi en naturprodukt, gillar det. :)

www.boanas.se/dammduk/dammduk-gummiduk.html?gclid=CjwKEAjwv7HABRCSxfrjkJPnrWgSJAA45qA2vJJjsHrFj0VtDtX_IV1wZcCM8KImfetpNwcmFlVCUhoCigHw_wcB

Levererades typ följande dag!
Kan limmas med Tec7, häftklamras, skarvas. Töjs 300 procent så klarar ojämnheter. :)

Det där såg bra ut.  Tack! 

373
171
Anathawa:
Curpling skrev:

Det där såg bra ut.  Tack! 

En fördel med gummi är att det kan repareras under hela sin livstid.  :)

127
79
Curpling:

Underbart!

Vart lite andra dimensioner, bestämde mig för att gå ifrån hyllan till ett bord istället, vart lite större dessutom, 1.2 m2
Materialet vart OSB men kommer att fuktskydda det, fått tag på bra material för det.

Botten läggs det dammduk på (Tack för länken Anathawa) för lite extra skydd.
Första strykningen med färg och fuktskydd lades på precis så nu är det bara att fortsätta.
Ormen kommer om lite över en månad så då skall det vara klart.

Värmekabel och belysning är på väg, inredning kommer att byggas med fogmassa och troligen så blir det ett bioterrarium

Runt en månad innan en Regnbågsdam flyttar in.

2966
1648
Hoggaforfan:
Curpling skrev:
Någon som har erfarenhet av bioterrarium? 
För att få en bra balans av hoppstjärtar och gråsuggor  funkar det substrat jag tänkt mig? 
Täckbark, torv, kokosfiber och löv

Släng in lite murken ved så kommer de att stortrivas :-)

127
79
Curpling:
Tänkte leca kulor i botten, duk och sedan substrat gjort på bark, kokos fiber och löv. Sedan slänga in lite hoppstjärtar och gråsuggor. Murken ved står nu på listan :) Några andra förslag för ett välmående bioterrarium?

2966
1648
Hoggaforfan:
Curpling skrev:
Tänkte leca kulor i botten, duk och sedan substrat gjort på bark, kokos fiber och löv. Sedan slänga in lite hoppstjärtar och gråsuggor. Murken ved står nu på listan :) Några andra förslag för ett välmående bioterrarium?

Nej inte direkt, är väl bara fukt då men det antar jag skulle in där ändå :-)

127
79
Curpling:
Jo, fukt skall saken få så klart :) Tack för hjälp 

127
79
Curpling:

Målningen fortskrider, armatur och rör kom idag så skall testa och se vilken temp dessa genererar imorgon.
En liten fundering jag har är ventilationen, hur jag kan lösa den på ett bra sätt. Det skall som sagt vara en regnbåge i terrariet och dom vill ju ha hyffsat hög fuktighet. 

Hur fixar jag en bra ventilation som dels behåller fuktigheten, som får luften att cirkulera men som inte heller gör det dragit för ormen?

2966
1648
Hoggaforfan:
Curpling skrev:
Målningen fortskrider, armatur och rör kom idag så skall testa och se vilken temp dessa genererar imorgon.
En liten fundering jag har är ventilationen, hur jag kan lösa den på ett bra sätt. Det skall som sagt vara en regnbåge i terrariet och dom vill ju ha hyffsat hög fuktighet. 

Hur fixar jag en bra ventilation som dels behåller fuktigheten, som får luften att cirkulera men som inte heller gör det dragit för ormen?

Ingångshålet på mitten av ena sidan och ut strax under taket på andra sidan. Räkna ut arean på alla väggytor, alltså inte golv och tak, multiplicera med 0.02, svaret är den totala ventilationsarean så dela svaret med 2 så ser du hur stort varje ventilationshål behöver vara

127
79
Curpling:
Stort tack!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild