Nybygge till regnbågsboa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

184
218
Kristian_F:
Det borde de göra. Det står "Dessa nematoder kan endast leva av insektslarver" så kanske går de på hoppstjärtarna också, men det vet jag inte. Sålänge de har mat och kan föröka sig borde de bilda en liten kultur, sen dör de nog ut när maten tar slut. I värsta fall fall du fylla på med hoppstjärtar ibland bara.

127
79
Curpling:

Kristian_F skrev:
Det borde de göra. Det står "Dessa nematoder kan endast leva av insektslarver" så kanske går de på hoppstjärtarna också, men det vet jag inte. Sålänge de har mat och kan föröka sig borde de bilda en liten kultur, sen dör de nog ut när maten tar slut. I värsta fall fall du fylla på med hoppstjärtar ibland bara.

Sorgemyggor verkar ta död på plantor också om man har otur så det känns ju aktuellt att verkligen "bekämpa" dessa.
Skall nog införskaffa lite nematoder och se vad som händer. Flygetygen är ganska irreterande och om dom skadar växterna så vill man verkligen få bort dom. 

Tack för tipset Kristian! Skall kolla lite vad som händer med resten av krypen i terrariet (gråsuggorna och hoppstjärtarna), kan vara intressant att se vad som händer med dom om man introducerar nematoder.

373
171
Anathawa:
Curpling skrev:

Sorgemyggor verkar ta död på plantor också om man har otur så det känns ju aktuellt att verkligen "bekämpa" dessa.
Skall nog införskaffa lite nematoder och se vad som händer. Flygetygen är ganska irreterande och om dom skadar växterna så vill man verkligen få bort dom. 

Tack för tipset Kristian! Skall kolla lite vad som händer med resten av krypen i terrariet (gråsuggorna och hoppstjärtarna), kan vara intressant att se vad som händer med dom om man introducerar nematoder.

Har du artbestämt flygingarna till just sorgmyggor?

127
79
Curpling:
Anathawa skrev:

Har du artbestämt flygingarna till just sorgmyggor?

Nä, har inte riktigt den kollen på flygetygen. Men det ser inte ut som fruktflugor och det jag läst om sorgemygg verkar stämma överens med det jag ser här.

127
79
Curpling:

Ja, jag har ju lovat en uppföljning. Dock har det varit mycket i plugget och inte hunnit med mig så mycket.

Men överlag så är terrariet väl fungerande. Jag har dock tagit bort planteringsduken, mest för att det vart svårt att få vattnat växterna ordentligt.
Efter det så mår växterna kalas och terrariet börjar växa igen och ser bra ut. Skall ta kort på det vid tillfälle.

Ormen mår kalas, tog ett tag innan hon åt, men efter regelbudna erbjudanden så beslöt hon sig för att äta och äter nu ca. var 7-10 dag gladeligen. Hon har växt till sig och senaste mätningen så hade hon växt mer än 10 cm på mindre än en månad.
Hon är fruktansvärt nyfiken av sig, är fantastiskt snäll och väldigt fin i mönstret. Min syrra som jobbar med foto skall förhoppningsvis ta lite fina kort på henne som jag kan lägga upp.

Överlag så tycker jag att bygget blev riktigt bra. Hade jag gjort om det så hade jag byggt med reglar och även gjort mer av en fast installation av elen (Är man behörig elektriker så är man). Leca-kul-kuddarna i botten gör ett fantastiskt jobb, håller jorden fuktig men ändå inte dyngsur. 
Jag hade även börjat med att planera bakgrunden från början, vilket jag inte gjorde nu utan jag byggde klart först och sedan så fundera jag på bakgrunden. I den biten så hade jag även byggt in något slags system för fukt. Jag hade kanske också valt formplyfa istället för OSB.

För att vara mitt första bygge från grunden är jag riktigt nöjd. Rekomenderar starkt att låta en bygg-butik såga till bitarna även om det kostar en slant, om man inte har riktiga grejor själv förstås. Annars är det bara bra tvingar, bra lim, bra skruv och bra med tid så blir det finemang.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild