Nybygge till regnbågsboa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

127
79
Curpling:

Hej på er.
Jag skall nu köpa mig en orm efter många år utan reptil.
Bestämt mig för att bygga eget terrarium och skulle gärna ta lite förslag och råd.

Terrariet kommer bli 2.2 m brett, 50 cm djupt och 70 cm högt som resulterar i lite över 1 kvm.
Anlednjingen till dimensionerna för att den skall få plats i min hylla.

Jag kommer att bygga av OSB och får skivorna tillkapta av proffsmaskin så allt blir rakt och snyggt.
Glas dörrarna blir i skjutmodell och 40 cm höga.

Mina funderingar är då lite vilken tjocklek på glas jag skall välja?
Har också lite funderingar på behandling av insidan av terr, behöver verkligen fuktspärr till exempel, räcker det inte med att lacka/måla insidan flera gånger?

Jag kommer att lysa upp med lysrör och har införskaffat armatur 2x54w som det kommer att sitta ett dagsljusrör och ett UV-B rör i. Resten lyser jag upp (om det behövs) med LED spottar och om det behövs så kompleterar jag upp med lampor/värmare för att få rätt lufttemp.

I en delen så kommer jag lägga värmekabel tillsammans med vattenskål för att få upp luftfuktigheten.

Grottor kommer att placeras ut i både varma och kalla delen av terr.
I botten kommer det vara lecakulor, matta och sedan substrat gjort på Täckbark, cocosfiber, torv (allt ogödslat så klart) och löv för att skapa ett bioterr där jag tillsättter hoppstjärtar och gråsuggor.

Bas inredningen som lite grottor, solplats, vattenskålshållare och liknande skapas med fogskum.

Som sagt, frågan i första hand är glastjockleken och om det är något annat jag bör tänka på.
Tar tacksamt emot förslag och råd.

Medlem i DHF
1083
778
Westman:
Curpling skrev:
Hej på er.
Jag skall nu köpa mig en orm efter många år utan reptil.
Bestämt mig för att bygga eget terrarium och skulle gärna ta lite förslag och råd.

Terrariet kommer bli 2.2 m brett, 50 cm djupt och 70 cm högt som resulterar i lite över 1 kvm.
Anlednjingen till dimensionerna för att den skall få plats i min hylla.

Jag kommer att bygga av OSB och får skivorna tillkapta av proffsmaskin så allt blir rakt och snyggt.
Glas dörrarna blir i skjutmodell och 40 cm höga.

Mina funderingar är då lite vilken tjocklek på glas jag skall välja?
Har också lite funderingar på behandling av insidan av terr, behöver verkligen fuktspärr till exempel, räcker det inte med att lacka/måla insidan flera gånger?

Jag kommer att lysa upp med lysrör och har införskaffat armatur 2x54w som det kommer att sitta ett dagsljusrör och ett UV-B rör i. Resten lyser jag upp (om det behövs) med LED spottar och om det behövs så kompleterar jag upp med lampor/värmare för att få rätt lufttemp.

I en delen så kommer jag lägga värmekabel tillsammans med vattenskål för att få upp luftfuktigheten.

Grottor kommer att placeras ut i både varma och kalla delen av terr.
I botten kommer det vara lecakulor, matta och sedan substrat gjort på Täckbark, cocosfiber, torv (allt ogödslat så klart) och löv för att skapa ett bioterr där jag tillsättter hoppstjärtar och gråsuggor.

Bas inredningen som lite grottor, solplats, vattenskålshållare och liknande skapas med fogskum.

Som sagt, frågan i första hand är glastjockleken och om det är något annat jag bör tänka på.
Tar tacksamt emot förslag och råd.

Bygg i formplyfa 
4mm
Uvb rör är bortkastade pengar

334
290
LobsterPie:
Håller med föregående talare, ska det vara fuktigt i burken så är det mycket smidigare att bygga i formplyfa.  Kostar lite mer än osb men du slipper fuktspärra med något, det räcker med att täta fogarna med lite akvariesilikon :)

127
79
Curpling:

Westman skrev:

Bygg i formplyfa 
4mm

Formplyfa i 4mm?
Vart hittar du det?

Medlem i DHF
1083
778
Westman:
Curpling skrev:

Formplyfa i 4mm?
Vart hittar du det?

Nä formplyfa 12mm
Glas 4mm

127
79
Curpling:
Westman skrev:

Nä formplyfa 12mm
Glas 4mm

That makes more sense! Hihi, tack så jättemycket.
Så formplyfan, skall jag kleta på någon fuktspärr eller någon plast?

55
24
Lindskog:
Silikon i slarvar & borradehål!
jag la dammduk i botten & ca 5-10cm upp med många kör utan :)
silikon även över skruv osv som är invändigt så inte fukt letar sig in

127
79
Curpling:
Lindskog skrev:
Silikon i slarvar & borradehål!
jag la dammduk i botten & ca 5-10cm upp med många kör utan :)
silikon även över skruv osv som är invändigt så inte fukt letar sig in

Dammduk har jag funderat på, men har bara hittat gigantiska rullar

127
79
Curpling:
Någon som har erfarenhet av bioterrarium? 
För att få en bra balans av hoppstjärtar och gråsuggor  funkar det substrat jag tänkt mig? 
Täckbark, torv, kokosfiber och löv

373
171
Anathawa:
Curpling skrev:

Dammduk har jag funderat på, men har bara hittat gigantiska rullar

Jag köpte klippt bit dammduk, valde gunmiduk EPMD, 72:- per m2, minsta bredd på rullen är 3.36 men du köper precis så långt du vill, jag behövde 2.5 m. Frakt ca 150. PVC är billigare men gummi en naturprodukt, gillar det. :)

www.boanas.se/dammduk/dammduk-gummiduk.html?gclid=CjwKEAjwv7HABRCSxfrjkJPnrWgSJAA45qA2vJJjsHrFj0VtDtX_IV1wZcCM8KImfetpNwcmFlVCUhoCigHw_wcB

Levererades typ följande dag!
Kan limmas med Tec7, häftklamras, skarvas. Töjs 300 procent så klarar ojämnheter. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild