sniffe skrev:
Hej alla hoppas livet leker!
En fråga till de lärde, är nybörjare i ämnet,
så jag började också på den nivån. fångade en s.k
husspindel Tegenaria domesticus (hona) och gjorde ett fint hem
på 30*20cm plastlåda med olika mörka krypin. min fråga är: släppte
in en kackerlacka s.k ryss på ca 1cm spindeln russade ut men när den
konfrånterade bytet verkade den bli rädd. släppte in ca 15 banan flugor
också men spindeln visar sig inte, har jag gjort fel här. Tacksam för svar, Mvh Stefan
Husspindlar är inga jaktspindlar utan nätspindlar. Fast dom gör inte hjulnäs som t.ex korsspindlar utan gör mer som t.ex cromatophelma cyanopubescens m.m. och tar bara byten i nätet. Den blir garanterat rädd om bytet kommer nära den och det inte är i stt tjocka nät. Sen är detta spindlar som du formodligen inte kommer se så ofta i ett sånt terrarium då dom sällan utnyttjar mer än 15*15*15 (längd*djup*höjd). Se bara till att den har en gren eller nåt och klättra på, en sten med bottensubstrat under så den kan spinna nät mellan stenen och bottensubstratet och en blöt bommullstuss att dricka från. Spindlar äter sällan (ca en gång varannan eller var tredje månad, ibland t.o.m var frärde eller femte månad) så om den skulle matvägra är det bara bra. Om den är vuxen så tar den inte så små djur som bananflugor utan vill ha djur på 1 till 2 cm. Men vänta en månad så den hinner fixa ett litet nät vid stenen eller i ett hörn och sedan lägger du ett byte i nätet. Ta alltid bort byten som inte äts upp.
Emanuel.
PS: Fattar inte varför folk betalar för dyra exotiska spindlar när dom kan gå ut och fånga en svensk spindel.