Fogskum?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

373
171
Anathawa:
Isocyanat ÄR oerhört giftigt. Men det reagerar omedelbart vid kontakt med fukt.
Om du hsr god ventilation, och redan har en dimmaskin till terrariet, så duscha platsen du tänkt spraya, sätt på dinmern, öppna fönstret, starta fläkten. 
Då har du minimerat mängden isocyanat som du kan lyckas andas in.
Talade länge med en representant för ett företag som säljer det isocyanatfria. Han ansåg inte att jag behövde det till terrariebygget, vare sig för ödlans, min, eller katternas skull.
Extra luftfukt är mitt förslag, inte hans. Det snabbar på stelningen på gott och ont. Kollat Youtube hur folk testst olika fogskum, med och utan extra vattendushning efteråt för att ändra egenskaperna. 
Kör en egen test på ditt! Både det och PU-lim byter egenskaper lite grann. Sett många duscha glaset innan PU-bakgrund. Yror det fäster bättre av det. Heter Gorilla glue om du letar filmer. :)

373
171
Anathawa:
Däremot fins ett problem med fogmassa som inte fått härda. Alltför tjocka lager kan lämna oreagerad isocyanat kvar som sakta sipprar genom materialet. Så jsg skulle jobba i omgångar! Då har man bättre kontroll på slutresultatet också. Vet hur mycket det sväller.

373
171
Anathawa:
Westman skrev:
Och skulle det va så jäkla giftigt som många tycks tro  har jag då jäkligt svårt å tro att vem som helst kan gå in på Biltema  byggmax mm och köpa det 

De får sälja väldigt många giftiga saker. Det är upp till folk att läsa säkerhetsblad. Gör det!

Jag undviker helst allt med "giftigt för vsttenlevande organismer" för ofta är det ämnen som stannar i miljön permanent. Jag vill ha en bra livsmiljö till kommande generationer. :)

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

Anathawa skrev:

De får sälja väldigt många giftiga saker. Det är upp till folk att läsa säkerhetsblad. Gör det!

Jag undviker helst allt med "giftigt för vsttenlevande organismer" för ofta är det ämnen som stannar i miljön permanent. Jag vill ha en bra livsmiljö till kommande generationer. :)

Ja helt klart..

Men låter på folk att man skulle dö knall fall. 

373
171
Anathawa:
Westman skrev:

Ja helt klart..

Men låter på folk att man skulle dö knall fall. 

Cancer på sikt.
Rejäla hälsoproblem för dem som jobbade med det dagligen utan skydd. Det räcker att man får cancer om tio år för att det ska bli tråkigt, måste inte vara imorgon! :)
Det som förbryllar mig med byggen på Youtube är hur de glatt sprayar fogskum utan skydd, sen berättar hur farliga silikonångorna är. 
Öh?
Lite ättika?
Beror nog på att det luktar och sticker och KÄNNS starkt och giftigt att andas. Medan den betydligt farligare isocyanaten negligeras...

Ser heller inga större varningar för cement / fix!
Får du det i ögonen kan du få permanenta skador. Samma om du sndas in det. Häller du överbliven rest i avloppet får du byta rören. Det hör jsg inget om från dem som understryker hur farligt silikonet är. Hm. :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Anathawa skrev:

Cancer på sikt.
Rejäla hälsoproblem för dem som jobbade med det dagligen utan skydd. Det räcker att man får cancer om tio år för att det ska bli tråkigt, måste inte vara imorgon! :)
Det som förbryllar mig med byggen på Youtube är hur de glatt sprayar fogskum utan skydd, sen berättar hur farliga silikonångorna är. 
Öh?
Lite ättika?
Beror nog på att det luktar och sticker och KÄNNS starkt och giftigt att andas. Medan den betydligt farligare isocyanaten negligeras...

Ser heller inga större varningar för cement / fix!
Får du det i ögonen kan du få permanenta skador. Samma om du sndas in det. Häller du överbliven rest i avloppet får du byta rören. Det hör jsg inget om från dem som understryker hur farligt silikonet är. Hm. :)

Märker man inte det så är det inte farligt :-P

373
171
Anathawa:
Hoggaforfan skrev:

Märker man inte det så är det inte farligt :-P

Exakt så!

342
183
DannyF:
jag använde fogskummet i från biltema när jag byggde bakgrunden till akvariedelen i mitt paludarium. jag lät skummet torka i 1-2 veckor har jag för mig innan jag la på husfix och lack. lackade noga men vattnet tar sig garanterat in bakom här och där och får därmed kontakt med fogskummet. paludariet har varit igång i snart ett och ett halvt år, så skulle fogskummet vara giftigt efter att det torkat rejält så skulle ja har märkt det. samma fiskar nu som när det startades utan någon onaturlig bortgång.

373
171
Anathawa:
DannyF skrev:
jag använde fogskummet i från biltema när jag byggde bakgrunden till akvariedelen i mitt paludarium. jag lät skummet torka i 1-2 veckor har jag för mig innan jag la på husfix och lack. lackade noga men vattnet tar sig garanterat in bakom här och där och får därmed kontakt med fogskummet. paludariet har varit igång i snart ett och ett halvt år, så skulle fogskummet vara giftigt efter att det torkat rejält så skulle ja har märkt det. samma fiskar nu som när det startades utan någon onaturlig bortgång.

Det härdar vid kontakten med vattnet till sin ofarliga variant. Det är när du har utsippring till torr omgivning du kan få problem. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild