Fogskum?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

29
4
xtropeer:
Är det någon som vet ett bra fogskum till terrariebakrund som inte är farligt för djuren eller växterna?? Det här ser lämpligt ut men vet ej www.bauhaus.se/fogskum-pu-foam-pro-2-c-0-4l.html?nosto=nosto-related-productsfull-description tack!

334
290
LobsterPie:
xtropeer skrev:
Är det någon som vet ett bra fogskum till terrarie bakrund som inte är farligt för djuren eller växterna?? Det här ser lämpligt ut men vet ej www.bauhaus.se/fogskum-pu-foam-pro-2-c-0-4l.html?nosto=nosto-related-productsfull-description tack!

Det där var sjukt dyrt! Jag köpte fogskum på Byggmax för typ 30 spänn burken. 

1
0
oskarmellgren:
Jag har själv inte använt det nångång, men jag forskade lite i det. Och det du ska ha till terrarium är isosyanafritt. (Står det att det är okej för att täta fönster och dörrar med så ska det vara okej att använda i terrarium.) Den som du länkade tror jag inte är jätte bra till terrarium! Detta är okej däremot www.bauhaus.se/careseal-fogskum.html

334
290
LobsterPie:
Den här funkar också alldeles utmärkt och kostar en tiondel av de ni har länkat :) :) www.byggmax.se/f%C3%B6nster/montering-och-tillbeh%C3%B6r-f%C3%B6nster/fogskum-p18105

2
1
sulcata:
LobsterPie skrev:
Den här funkar också alldeles utmärkt och kostar en tiondel av de ni har länkat :) :) www.byggmax.se/f%C3%B6nster/montering-och-tillbeh%C3%B6r-f%C3%B6nster/fogskum-p18105

jag vet inte om du läste min kommentar eller så. men det är ganska giftiga grejor i dom flesta. visst att du själv kanske har använt det och är villig att riskera det, men det är ju inte superbra att rekommendera det till andra. Du vill undvika isosyanater. Scrollar du ner lite på den du länkade så står även detta.

Miljö och hälsa
Produkten innehåller drivgas som är mycket brandfarligt. Produkten kan irritera ögonen, andningsorganen och huden. Kan ge allergi vid inandning och hudkontakt. Produkten är vådlig. Användning förutsätter effektiv ventilation eller andningsskydd av typ A2. Beakta ASS anvisning om isocyanater. Tryckbehållaren får ej utsättas för temperatur över +50ºC.

334
290
LobsterPie:
sulcata skrev:

jag vet inte om du läste min kommentar eller så. men det är ganska giftiga grejor i dom flesta. visst att du själv kanske har använt det och är villig att riskera det, men det är ju inte superbra att rekommendera det till andra. Du vill undvika isosyanater. Scrollar du ner lite på den du länkade så står även detta.

Miljö och hälsa
Produkten innehåller drivgas som är mycket brandfarligt. Produkten kan irritera ögonen, andningsorganen och huden. Kan ge allergi vid inandning och hudkontakt. Produkten är vådlig. Användning förutsätter effektiv ventilation eller andningsskydd av typ A2. Beakta ASS anvisning om isocyanater. Tryckbehållaren får ej utsättas för temperatur över +50ºC.

Ja, men tror du att gaserna är kvar när det har härdat eller? Fogskull är (vad jag har lärt mig och hört av MÅNGA) giftfritt när det har härdat.

334
290
LobsterPie:
Plus att jag har aldrig hört någon som har använt något speciellt fogskum. Alla byggen jag har läst om och alla jag har pratat med har använt "första bästa" fogskum. 

Medlem i DHF
1083
778
Westman:
Fogskum är i princip cellplast (frigolit) på burk

Medlem i DHF
1083
778
Westman:
Och skulle det va så jäkla giftigt som många tycks tro  har jag då jäkligt svårt å tro att vem som helst kan gå in på Biltema  byggmax mm och köpa det 

173
255
Akesson:
Anledningen till att det finns fogskum som inte innerhåller isocyant är att du kan arbeta med den i oventilerade utrymmen.
När skummet väl har härdat ger det inga utfällningar eller dylikt.
Det är alltså inte att skummet i sig skulle vara mer eller mindre giftigt efter härdning.
Själv använder jag mig Sika Boom-S
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild