Jag har väntat dagar, veckor, år och ÄNTLIGEN är jag ormägare!
Det hela började med att jag redan som liten älskade djur, främst reptiler. Det har alltid varit mitt stora intresse. När jag var ungefär 4-5 år så började jag tjata om ormar, ödlor och sköldpaddor. Mina föräldrar som har välidgt stort intresse av djur, men tyckte inte om reptiler. Istället fick jag två stycken Cynops pyrrhogaster (Japansk eldbukssalamander). Det var liksom det närmaste "reptil" jag fick ha hemma. Dock så var det inte alls det jag tänkte mig och vi gav dem till en jobbarkompis med reptilintresse.
När jag blev 11 år så hade jag precis börjat jobba i djurbutik. Jag fick inget betalt, utan gjorde det för en rolig grej. Liksom sköta om djur och få ännu mer kunskap. I denna ålder så hade jag även haft väldigt mycket djur hemma såsom kaniner, hundar, hamstar, vandrandepinnar och massor av akvarium. Jag odlade mängder av olika fiskarter. Däremot hade jag fortfarande inte fått tillåtelse att skaffa reptiler.
Sommaren 2013 så fick jag mitt första sommarjobb och det var i djurbutiken. Under några dagar på sommarlovet jobbade jag i butiken med att ta hand om djuren och hjälpta till. Under en av dessa dagar när jag precis som vanligt ska sköta om i reptilrummet så blir jag paff. Mitt framför mina ögon när jag ska mata leopardgeckos så lägger ena av dem, två vita ägg. Jag pratade med en av mina kollegor och fick därefefter ta hem båda äggen om jag ville. Utan att kolla med mamma så kom äggen hem. Berättade för mamma att jag hade fått med mig två leopardgeckos ägg och jag ska försöka kläcka dem. Mamma var inte riktigt helt nöjd, men jag svarade att jag ska ge tillbaka ödlorna när de är "säljklara".
Ena ägget kläcktes och jag hade fått min första reptil! Ödlan växte och växte. Tillsut var den 2-3 månader men jag ville inte ge bort den ännu. Med ännu mer tjatande och hundvalps minner så gjorde Jacob Larsson hattrick. Jag fick behålla ödlan, starta uppfödnning av foderdjur och evemtuellt skaffa en till.
Två år senare så hade jag rummet fullt med geckos runt 40-60 st (mina föräldrar var inte medvetna om antalet). Jag hade alltså gjort avtal, tjatat och skött mig, som gjorde att jag fick skaffa fler geckos. Tanken var att skaffa massor av gecko arter. Tills den dagen jag märkte att jag fick lite svårare att andas, fick stora exem besvär och mådde bara sämre. Vi började undra, var jag allergisk för våra hundar? Jag fortsatte min vardag och skaffade fler geckos och fler foderjdur. Efter ett tag insåg jag att det kanske är kackerlackorna. Helt riktigt det var det. Första återgärden var att sätta på sig handskar och munskydd, det hjälpte inte. Efter det började jag testa andra arter istället för dubia ca 15-20 st olika arter av kackerlackor. Testade även syrsor flera arter. Det hjälpte ej, men inte lika farligt.
Tredje försöket: ÖVERTALA föräldrarna att skaffa orm istället, efter flera timmars prat så kom vi inte överens om ett beslut. Jag beslöt mig att fortsätta med geckos. Allergin fortsatte och nu blev allergin för allvarligt och livshotande. Ett flertal gånger var mamma nära att åka till akuten med mig. Jag kunde inte andas, inte se av så stora utslag runt ögon och hela mina armar blödde (kilade). Nu kännde jag att det går inte, mina idrotts presentationer blev sämre och jag kunde knappt gå till skolan utan att det blev ansträngade. Lufthålen var helt ihop och kunde inte sova av andningsbesvären. Jag MÅDDE inte bra!
Några månader senare som är i dag är att jag har inga geckos kvar som äter insketer enbart. Idag mår min kropp helt normalt. Jag har tagit ett stort steg inom hobbyn och bytt inriktning. Mina planer är att satsa lite på någtra få gecko arter som är Rhacodactylus sp och Eurydactylodes sp.
Den största skillnaden är att jag kommer inrikta mig på ormar!
Genom att jobba i djurbutik så har jag fått så mycket erfranhet och kunskap som har gjort att mina föräldrar inte har fördomar och rädsla med reptiler. Eftersom det har påverkat mig att få skaffa reptiler hemma.
Jag kan inte vara mer än nöjd och nu har jag även ormar. Jag har precis skaffat mig 1.1 Lampropeltis triangulum conanti, som är en riktigt ovalig art. Överenskommelsen är att både jag och mina föärldrar ska vara överens vilka ormar jag ska skaffa. Och redan nu så är pappa glatt överaskad att ormarna inte var så farliga. Jag säger ÄNTLIGEN!