Söker hjälp med terrarium-inredning för västlig trynsnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
Trollhattan:
Hej! Sitter och väntar på att få köpa min första orm (västlig trynsnok), och skulle vilja höra med er som kan lite om inredning osv.

Vad jag läst så klättrar dom sällan, så inreda med grenar känns ju rätt onödigt då, men hur är det med stenar, tunnlar utav bark/sten/trä eller liknande? Andra tips på vad jag kan köpa för att ormen ska trivas bättre än att bara ha ett terrarium med bottenmaterial? Det ser änna lite tråkigt ut.

Som bottenmaterial hade jag tänkt mig: reptillagret.se/sv/bottenmaterial-c-1667/namiba-terra-beech-chip-litter-20-liter-p-5017
Vad tycker ni om detta val?

Sedan till val av terrarium så har jag blivit förtjust i detta: reptillagret.se/sv/reptiltillbehor-c-23/terrarium-terrarie-c-197/terrarium-furni-tarrium-p-5739
Då får jag välja antingen måtten 80x50x50 eller 120x50x50. Vill gärna att ormen ska kunna ha stor yta att röra sig på, och inte behöva ligga som ett U i terrariumet hela sitt liv. Är 120x50x50 ett bättre val, eller räcker det gott och väl med 80x50x50?

154
87
MaryJanee:
Trollhattan skrev:
Hej! Sitter och väntar på att få köpa min första orm (västlig trynsnok), och skulle vilja höra med er som kan lite om inredning osv.

Vad jag läst så klättrar dom sällan, så inreda med grenar känns ju rätt onödigt då, men hur är det med stenar, tunnlar utav bark/sten/trä eller liknande? Andra tips på vad jag kan köpa för att ormen ska trivas bättre än att bara ha ett terrarium med bottenmaterial? Det ser änna lite tråkigt ut.

Som bottenmaterial hade jag tänkt mig: reptillagret.se/sv/bottenmaterial-c-1667/namiba-terra-beech-chip-litter-20-liter-p-5017
Vad tycker ni om detta val?

Sedan till val av terrarium så har jag blivit förtjust i detta: reptillagret.se/sv/reptiltillbehor-c-23/terrarium-terrarie-c-197/terrarium-furni-tarrium-p-5739
Då får jag välja antingen måtten 80x50x50 eller 120x50x50. Vill gärna att ormen ska kunna ha stor yta att röra sig på, och inte behöva ligga som ett U i terrariumet hela sitt liv. Är 120x50x50 ett bättre val, eller räcker det gott och väl med 80x50x50?

Jag skulle rekommendera att inte beställa från reptillagret, sämsta skiten någonsin

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Tycker nog du kan ha lite grenar ändå! De jag har och har haft tidigare har alla utnyttjat klättermöjligheterna bland grenar som de haft.

Använder du sten så lägg dem inte bara löst i bottenmaterialet utan se till så de verkligen ligger mot botten liksom. De gräver ju så för att inte riskera att ormen gräver sig under en sten och får tyngden över sig. 

4
0
Trollhattan:
MaryJanee skrev:

Jag skulle rekommendera att inte beställa från reptillagret, sämsta skiten någonsin

Kan du vara mer specifik till varför dom är dåliga? Priserna verkar vara rätt behagliga ändå.

anniemalmros skrev:
Tycker nog du kan ha lite grenar ändå! De jag har och har haft tidigare har alla utnyttjat klättermöjligheterna bland grenar som de haft.

Använder du sten så lägg dem inte bara löst i bottenmaterialet utan se till så de verkligen ligger mot botten liksom. De gräver ju så för att inte riskera att ormen gräver sig under en sten och får tyngden över sig. 

Ska komma ihåg det med stenen! Kanske blir en gren då. :)

154
87
MaryJanee:

Trollhattan skrev:

Kan du vara mer specifik till varför dom är dåliga? Priserna verkar vara rätt behagliga ändå.

Jovisst, priserna är helt OK, men vad spelar det för roll när beställningarna aldrig dyker upp? Har beställt från dom två gången, ena gången fick jag knappt hälften av sakerna jag beställt och andra gången fick jag ingenting alls.
Köp från någon av dom vettiga företagen istället, tex Herpers choise eller Zooariet

ZooSmart som står bakom reptil lagret är ingenting jag vill ha att göra med överhuvudtaget.

99
86
murbo:

Reptillagret har ett erkänt dåkigt rykte med att inte leverera i tid (vissa fått vänta år med intyganden att det skickas snart...) och att inte skicka korrekta leveranser. Visst kommer en del fram men varför chansa?

Angående dina frågor om trynisen:

Jo dom klättrar, mycket mer än vad man kan tro om dom får möjligheten, lite grenar eller hyllor på bakgrunden är bara positivt, min brukar ofta lägga sig på hyllan i bakgrunden nu och då (har växter så han ligger inte helt öppet).

Som bottenmaterial skulle jag rekomendera en blandning av träspån (alspån finns i alla större djurbutiker och funkar precis som det du länkade) och torv (och ev. sand beroende på vad du tycker är snyggt, men inte enbart/majoritet sand). Tänk på att det är grävande ormar som gärna har djupt bottensubstrat som är grävvänligt. Torv är även bra då man kan plantera växter direkt i om man vill det. Det finns dock en nackdel med torv :-P min älskar att gräva runt ordentligt för att sedan ta sig ett bad :-D det är alltid lite torv i vattnet, inte för att det gör något men men :-D

80 funkar gott och väl åt en trynis, hanar blir allmänt kortare än honorna dessutom så beror på vilket kön du köper också :-)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag personligen anser att man bör ha klättermöjligheter till alla ormar, oavsett om dom klassas som marklevande eller klättrande arter. Alla såkallade marklevande arter jag ägt genom åren har nångång ibland velat ligga på en gren, kanske särskilt nattetid. Nu är ju trynsnokar en grävande art så ett tjockt lager bottensubstrat i kombination med ett par snygga grenar hade jag använt mig av. Du kan alltid googla bilder på artens naturliga habitat för att få tips och inspiration till bottensubstrat. Ett grymt bra tips är att blanda flera olika material för naturligare utseende :)

Inredning till sina terrarier hämtar man med fördel ute i skogen/naturen. Billigast men framförallt klart snyggare än köpta saker! 

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

[quote=Trollhattan]

Klart man kan ha bra priser när man ALDRIG skickar skiten

134
111
Potato:
Trollhattan skrev:

Herpers Choice dom är bra och har bra priser!

741
681
Binks:
Jag skulle helt satsa på en naturlig look åt den.
Köp inte massa dyrt skit på butikerna utan skaffa sand och ös in rejält så den kan gräva.
Sen letar på sånt som ser naturligt ut från deras hemtrakter.
Grästuva? Nån lagom stor pinne/stock som den kan gömma sig under? Barkbitar eller bara vanligt naturligt bråte?

Kolla efter bilder på deras naturliga habitat och ta efter så mycket du kan.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild