Ögonfransgecko - terrarium/vivarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

17
1
LukarTankar:

Hej! Jag hade planerat att skaffa en ögonfransgecko, jag har nu läst en massor och dessutom sett folk som sätter upp sina terrarium och liknande, men har ändå några frågor för att vara stensäker.

Jag har sett flera videos där de har material som funkar som lekakulor tror jag, på botten sedan ett tyg och sedan den botten som kommer vara i terrariumet tillsvidare, men i alla fall, går det att använda lekakulor längst ner då, kan det vara farligt? 

Vad ska man använda som botten där de kommer att gå, och kan man ha levande mossor eller sådant, kan det vara farligt?

Om man ska fixa en egen bakgrund av frigolit, går det bra med kokosfiber som översta lagret på frigoliten eller ska man helst skaffa något annat? (inte helt säker detta kommer att göras, men om det skulle hända, vill jag inte att denne ska äta upp det eller bli sjuk på grund av något jag kunde fått information om)

Dessutom några rekommenderade sidor där man kan köpa tillbehör som gömställe eller grejer till klättring och liknande som de behöver?

Tacksam för alla svar som kommer!

293
354
Dynamitella:

Jag har sett flera videos där de har material som funkar som lekakulor tror jag, på botten sedan ett tyg och sedan den botten som kommer vara i terrariumet tillsvidare, men i alla fall, går det att använda lekakulor längst ner då, kan det vara farligt?

Ja, Lecakulor är helt ok i terrarium. Du har det på botten för att vatten inte ska stå och bli äckligt i jorden. 

Vad ska man använda som botten där de kommer att gå, och kan man ha levande mossor eller sådant, kan det vara farligt?

Ogödslad torv är i mitt tycke bäst substrat. Billigt är det också (köp på plantagen, granngården, bauhaus etc). På torven kan du ha vilken mossa du vill. Mossor vill ha mer ljus än man tror dock, så investera i bra belysning i så fall. Mossa är inte farligt för geckos om de inte skulle äta kopiösa mängder - vilket ögonfransgeckos inte gör.

Om man ska fixa en egen bakgrund av frigolit, går det bra med kokosfiber som översta lagret på frigoliten eller ska man helst skaffa något annat? (inte helt säker detta kommer att göras, men om det skulle hända, vill jag inte att denne ska äta upp det eller bli sjuk på grund av något jag kunde fått information om)

Absolut går det fint med kokosfiber eller liknande. Använd ett djursäkert silikon bara. Inget med antimögel eller liknande för badrum. Vädra ut ordentligt också tills terrariet/bakgrunden är helt luktfri.

Dessutom några rekommenderade sidor där man kan köpa tillbehör som gömställe eller grejer till klättring och liknande som de behöver?

Ut i skogen! Grenar från lövträd är utmärkt att använda som klättergrenar i terrarium. Gömställen kan du fixa själv i form av en kokosnöt med ett större hål i, korkrör är också bra för gömställen (kork går att köpa i djuraffär, på nätet eller exempelvis begagnat här på sajten).

Crested gecko diet (mina geckos föredrar pangeas aprikos), dubia och foderstation att sätta på glaset kan du köpa från pangdubia.se, till exempel :)

Ps. Överplantera gärna terrariet, och ha gärna mer grenar än du tror är tillräckligt. En alldeles för vanlig trend är att folk inreder för sparsamt för våra klättrande vänner :)

17
1
LukarTankar:

Tack så jättemycket!

Då ska jag se till att kolla om jag hittar allt.

1159
626
Temla:
Glöm inte vattenskål. Vet att en del struntar i det och säger att geckosarna dricker från bladen när de duschar terrariet. Visst gör de det, men av egen erfarenhet vet jag att många geckos också mer än gärna dricker ur vattenskål (och då får de ju i sig betydligt mer vätska också). Vattenskålen bör naturligtvis fyllas på med färskt vatten varje kväll och hållas ren. 

Håller med föregående talare, snyggaste inredningen får man från naturen - stenar och grenar. Många klättervänliga grövre grenar  i hela terrariet vill dom ha. Bara att göra ordentligt rena och sätta in. Undvik dock grenar från barrträd. Mycket växter är nödvändigt för att dom ska känna sig trygga, man kan blanda med levande och konstgjorde om man vill. Levande växter håller fukten bättre och är snyggast. 

Lycka till med de nya extremt söta ödlorna! Halva nöjet med reptiler är att inreda terrariet tycker jag. :)

89
12
amanda03:
Rengör t ex pinnar och så genom att koka dem! Då kan du vara säker på att du fått bort bakterier;)

334
290
LobsterPie:
amanda03 skrev:
Rengör t ex pinnar och så genom att koka dem! Då kan du vara säker på att du fått bort bakterier;)

Men man vill ju ha en bakterieflora i ett terrarium? I alla fall om man vill ha ett bioaktivt terrarium.

99
86
murbo:

amanda03 skrev:

Nej man behöver inte koka saker från naturen, ofta så är det dessutom extremt opraktiskt då pinnar etc. ofta är för stora för det. 
Det finns inga bakterier som kan skada djuren i terrarium i svenska skogar, djur lever INTE bakteriefritt och sterilt, då skulle de dö då bakterier hjälper till med ex. nedbrytning (tarmflora etc.). 

LukarTankar skrev:

Som tipsat om innan :-) naturen och att hålla ögonen öppna lite varstans, rusta, ikea, dollarstore etc. brukar alla kunna ha lämpliga (plast)växter och gömställen. Endast fantasin sätter gränser :-)

Ang. naturen: Borsta bara av myror eller andra smådjur och kolla så du inte tar barrträd då kådan (både synligt och osynligt) kan vara skadligt för djuren. Skölj av grejerna om du tycker dom är för skitiga, tog in en rot en gång som hade suttit fast i lera :-P

Lycka till ;-)

89
12
amanda03:
LobsterPie skrev:

Men man vill ju ha en bakterieflora i ett terrarium? I alla fall om man vill ha ett bioaktivt terrarium.

Ja men inte farliga bakterier. 

334
290
LobsterPie:
amanda03 skrev:

Ja men inte farliga bakterier. 

Vilka bakterier är farliga då?

2966
1648
Hoggaforfan:
amanda03 skrev:

Koka eller häller kokande vatten på pinnarna gynnar snarare bakterie och mögelkulturer. Så mer jobb och sämre resultat.
Borsta av ev myror och sen in med grenarna i terrariumet.

LukarTankar skrev:

Tacksam för alla svar som kommer!

Se detta som tillägg till det som Daniella skrev
Leca kulor är bränd lera och avsöndrar inget och reagerar inte med vatten så helt ofarliga.
Tyget är inget vanligt tyg utan är tex marktäckarduk, finns en del andra namn på det med.

Till bakgrunder kan man använda allt naturligt medans kemikalierna behöver man läsa noga på.
Torv, kokosfibrer, jord (ogödslad), sand, stendamm, grus, lera etc

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild