Jag har sett flera videos där de har material som funkar som lekakulor tror jag, på botten sedan ett tyg och sedan den botten som kommer vara i terrariumet tillsvidare, men i alla fall, går det att använda lekakulor längst ner då, kan det vara farligt?
Ja, Lecakulor är helt ok i terrarium. Du har det på botten för att vatten inte ska stå och bli äckligt i jorden.
Vad ska man använda som botten där de kommer att gå, och kan man ha levande mossor eller sådant, kan det vara farligt?
Ogödslad torv är i mitt tycke bäst substrat. Billigt är det också (köp på plantagen, granngården, bauhaus etc). På torven kan du ha vilken mossa du vill. Mossor vill ha mer ljus än man tror dock, så investera i bra belysning i så fall. Mossa är inte farligt för geckos om de inte skulle äta kopiösa mängder - vilket ögonfransgeckos inte gör.
Om man ska fixa en egen bakgrund av frigolit, går det bra med kokosfiber som översta lagret på frigoliten eller ska man helst skaffa något annat? (inte helt säker detta kommer att göras, men om det skulle hända, vill jag inte att denne ska äta upp det eller bli sjuk på grund av något jag kunde fått information om)
Absolut går det fint med kokosfiber eller liknande. Använd ett djursäkert silikon bara. Inget med antimögel eller liknande för badrum. Vädra ut ordentligt också tills terrariet/bakgrunden är helt luktfri.
Dessutom några rekommenderade sidor där man kan köpa tillbehör som gömställe eller grejer till klättring och liknande som de behöver?
Ut i skogen! Grenar från lövträd är utmärkt att använda som klättergrenar i terrarium. Gömställen kan du fixa själv i form av en kokosnöt med ett större hål i, korkrör är också bra för gömställen (kork går att köpa i djuraffär, på nätet eller exempelvis begagnat här på sajten).
Crested gecko diet (mina geckos föredrar pangeas aprikos), dubia och foderstation att sätta på glaset kan du köpa från pangdubia.se, till exempel :)
Ps. Överplantera gärna terrariet, och ha gärna mer grenar än du tror är tillräckligt. En alldeles för vanlig trend är att folk inreder för sparsamt för våra klättrande vänner :)