Ventilation till "terrarievägg"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

334
290
LobsterPie:
Jag kom att tänka på en sak förut. Jag håller på att bygga ett relativt stort terrarie till min jemenkameleont och kommer förmodligen att bygga ett eller två till som är exakt likadana. (För att ha likadana terrarier bredvid varandra är skitsnyggt enligt mig)

Men hur gör man med ventilation om de kommer stå "vägg till vägg" med varandra? För tanken har varit att ha ventilationen på kortsidorna då jag har läst mig till att det ska vara "det bästa." Jag kommer förmodligen ha nättak i alla burkarna så det blir ju en viss ventilation då. Men terrariet i mitten då? Där kommer det ingen luft från sidorna.  Kan man sätta ventilationen så att den matchar de yttre burkarna eller är det ventilation i framkant under glaset som gäller då?

Eller är det helt enkelt bättre att ha ett mellanrum mellan terrarierna? Och i sådana fall hur pass stort mellanrum bör man ha? 

Mvh Oskar

37
12
Rabalder:
Det här är något jag också skulle vilja veta, då jag står inför mer eller mindre samma problem.
Om sida/sida ventilation inte är möjligt, är framkant/tak bästa alternativet?

334
290
LobsterPie:
Rabalder skrev:
Det här är något jag också skulle vilja veta, då jag står inför mer eller mindre samma problem.
Om sida/sida ventilation inte är möjligt, är framkant/tak bästa alternativet?

Det verkar vara det enda alternativet. Men då blir man ju lätt av med all luftfuktighet och värme om jah har förstått allt rätt.

Medlem i SHF
295
663
viper66:
Ska du ställa dom bredvid varandra så kan man sätta så ventilationen löper från burk till burk. Så mitten burken får från höger terrarium och vänster terrarium. 

741
681
Binks:
Annars går det alltid att gå ventilation på baksidan med och i fronten ovanför Skjutglaset tex

334
290
LobsterPie:
viper66 skrev:
Ska du ställa dom bredvid varandra så kan man sätta så ventilationen löper från burk till burk. Så mitten burken får från höger terrarium och vänster terrarium. 

Det går bra att köra så alltså? För då gör jag nog så. 

Binks skrev:
Annars går det alltid att gå ventilation på baksidan med och i fronten ovanför Skjutglaset tex

Hur pass stort utrymme behöver man ha bakom då? Räcker det med någon centimeter? 

37
12
Rabalder:
Binks skrev:

Du menar att man sätter den lägre ventilationen i bakkant och den övre över skjutglaset?
Skulle kunna funka, men blir hela terrariet ventilerat då? 
Bör nämnas att jag inte kommer bygga tre brevid varandra som lobsterpie, utom ett väldigt brett.
I värsta fall kortar ja ner terrariet och sätter sida/sida.

741
681
Binks:
Ja man lär väl ha en liten luftspalt bakom för att det ska funka bra.
Bakre ventilationen typ på mitten och sen kanske några runda ventilationshål ovanför glaset i fronten.

37
12
Rabalder:
Binks skrev:
Bakre ventilationen typ på mitten och sen kanske några runda ventilationshål ovanför glaset i fronten.

Hmm, ja vi får se hur ja löser att.
Stort tack för hjälpen iaf.

334
290
LobsterPie:
Binks skrev:

Men typ vad innebär en "liten luftspalt"? En, fem, tio centimeter? Vill ju inte ha terrarierna stå för långt ut från väggen. Men någon enstaka centimeter kan man ju leva med. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild