Kungspyton piper när hon andas

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
elle45000:
Hörde nyss att min kungspyton piper när hon andas. =( Vad kan ha hänt och vad kan jag ha gjort för fel och vad bör jag göra? Tusen tack för svar!

412
419
Hadara:
För kallt? Vad har du för temperaturer?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Låter som den har problem med luftvägarna, det bör du åtgärda omedelbart! Exempelvis genom att höja värmen. Står terrariet i drag så har du boven där, dom är extremt känsliga för drag! Har du den utanför terrariet ofta så kan det också vara problemet. Svårt att ge ett bra svar när man inte vet någonting om ormens livsmiljö :) 

5
0
elle45000:
Bor i radhus och jag bor nere i källaren där jag också har ormen. Hon är inte så stor (1,5år gammal, 65cm)  så hon bor nu i en Ikea samla låda som denna:
www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90102971/
Väl inredd med termostat och hela köret. Har två large exo terra gråttor till henne. En med värmematta och en med fuktmåssa i. I locket har jag skärt ut ett hål där jag har sattit för med metall galler. Därpå har jag en värmelampa. (ganksa svag och är mest där för ljusets skull.

Som sagt bor i källaren så det är ganska svalt här nere på vinterhalvåret. Och har en till-luftsventil längst med taket ungefär 1,5m i sidled ifrån där "terrariet" står. Kan det va så att kall luft kommer ner via öppningen och gallret vid lampan i locket? Men samtidigt så tänker jag mig att hon ligger ju 90% mest i grottorna iaf så "drag" bör väl inte förekomma i grottorna?

Har den inte ute så speciellt ofta. Kanske 1 max 2 gånger per vecka.

Ja, drag kan vara problemet men det kan ju också vara att det är för kallt... Medeltemp i varma grottan bruka vara runt 28 grader C.

5
0
elle45000:
Vill såklart försöka åtgärda problemet. Vad trors om att byta ut "ljus lampan" till en infrröd lampa som man har på både dag och natt? Men då blir det ju inget vidare dagsljus men skulle det inte räcka med det vanliga dagsljuset som är i rummet?

99
86
murbo:

elle45000 skrev:
Vill såklart försöka åtgärda problemet. Vad trors om att byta ut "ljus lampan" till en infrröd lampa som man har på både dag och natt? Men då blir det ju inget vidare dagsljus men skulle det inte räcka med det vanliga dagsljuset som är i rummet?

Osäker på om infraröda är optimalt, skulle rekomendera en keramisk värmelampa ex: www.herperschoise.se/product.html/keramisk-varmelampa?category_id=44 eller annan av samma typ. Då påverkas inte dygnsrymten med ljus dygnet runt.

För dagsljusets skull så köp nån ledlist och lägg på plasten, funkar skitbra då de inte blir varma och då inte smälter locket :-) Nu när det blir mörkare ute (samt att du bodde i en källare :-P ) så är det bra med lampor för att styra dygnsrytmen ;-) ex: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60116540/ 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild