Nybörjarfrågor om ömsning (kenyansk sandboa)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
2
Ninami:
Hej!

Jag har precis skaffat mig en fin liten kenyansk sandboa (hona) och har lite frågor angående ömsning till er som har erfarenhet.

Hur vet man att det är dags? Bör jag göra något för att underlätta eller klarar hon det helt själv? Eftersom hennes terrarium har såpass låg fuktighet har jag hört att det kan underlätta om jag placerar henne i en plastlåda och spraya lite vatten för att öka fuktigheten, är det något ni skulle rekommendera? Hur vet man om ormen behöver denna hjälp?

Tack för hjälpen, har läst en del om ormen, men man har ju alltid lite funderingar när man är nybörjare :)

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Ninami skrev:
Hej!

Jag har precis skaffat mig en fin liten kenyansk sandboa (hona) och har lite frågor angående ömsning till er som har erfarenhet.

Hur vet man att det är dags? Bör jag göra något för att underlätta eller klarar hon det helt själv? Eftersom hennes terrarium har såpass låg fuktighet har jag hört att det kan underlätta om jag placerar henne i en plastlåda och spraya lite vatten för att öka fuktigheten, är det något ni skulle rekommendera? Hur vet man om ormen behöver denna hjälp?

Tack för hjälpen, har läst en del om ormen, men man har ju alltid lite funderingar när man är nybörjare :)

jag är inte bra på ormar men jag kan iaf lite: ögonen blir gråa när det snart är ömsning. 

Det brukar rekomenderas att använda en plastlåda med fukt i till torrlevande ödlor m.m. och det fungerar nog till ormar också. Dock så säger dom flersta att det är dumt att ta ut dom till plastlådan och istället göra ett hål i plastlådan och ställa in den i terrariet så ödlan kan krypa in där när den själv vill. Och sen var det ju det där att jag är dålig på ormar men jag trod det är lika dant. Sandboan är ju en grävande art som inte gillar att grävas upp så därför är den no extra viktigt att ställa in burken i terrariet och inte tvinga upp boan.

Men jag är allt annat än säker på att det är likadant med ormar så jag kan vara ute och cykla (i så fall får någon ormkunnig rätta mig).

/Emanuel

94
21
jespercarlssoon:
Som emanuel sa så blir ögonen grå dissiga och färgen blir lite tröttare Dem blir ofta lite lätt rosa på magen Du kan göra som emanuel sa och gör en en fuktlåda av exempelvis en godislåda gör ett hål i den som är så stort att den kan ligga dubbelvikt i den utan att djuret kan fastna. Ha i lite fuktigt matrial.Jag använder vermeculite eller sphagnum fukta med en blomspruta eller liknande. Klart! Hoppas det hjälpte lycka till med nya ormen!

9
2
Ninami:
Tack för svaren!

Ska försöka hålla koll på när ömsningen sker men är lite osäker när det händer med tanke på att hon bara är 2 månader gammal. Får hon problem ska jag definitivt försöka era förslag :)

9
2
Ninami:
Hej igen!

Igår ömsade hon och hon verkar få bort allt förutom lite som är kvar på huvudet som syns ganska tydligt om man plockar upp henne. Är det något jag bör göra eller är det ingen fara om det finns lite kvar som förmodligen försvinner av sig själv?

Blev lite osäker om det kan skada hennes ögon eller liknande om hon inte klarar av att ömsa allt runt ögon/huvud.

953
1840
peter54:
Allt öms måste bort och särskilt på ögonen och svansspetsen är det farligt med ömsrester, svansens blodtillförsel stryps och då kan svansen torka och ramla av. Ögonen skadas och ormen kan bli blind om öms får sitta kvar. Även ömsrester som blir kvar på kroppen kan bli till sår eller ärr. Får du inte bort det själv, måste du lägga ormen i en plastbox med en fuktad frottéhandduk några timmar eller tills ömset fallit bort. Glöm inte att se till så att ormen inte blir kall i den fuktiga boxen använd en värmematta under, men kolla så att det inte blir för varmt istället, glöm heller inte att göra några lufthål i plastboxen.

9
2
Ninami:
peter54 skrev:
Allt öms måste bort och särskilt på ögonen och svansspetsen är det farligt med ömsrester, svansens blodtillförsel stryps och då kan svansen torka och ramla av. Ögonen skadas och ormen kan bli blind om öms får sitta kvar. Även ömsrester som blir kvar på kroppen kan bli till sår eller ärr. Får du inte bort det själv, måste du lägga ormen i en plastbox med en fuktad frottéhandduk några timmar eller tills ömset fallit bort. Glöm inte att se till så att ormen inte blir kall i den fuktiga boxen använd en värmematta under, men kolla så att det inte blir för varmt istället, glöm heller inte att göra några lufthål i plastboxen.

Hej och tack för tipset.

Idag märkte jag att hon fortfarande har gammal ömsad skinn runt huvudet och även runt ena ögat. Hennes ena pupill är svår att se och ögat är lite grått. 

Problemet är att jag försökt det mesta. Jag har en plastbox i terrariet med fuktad frottéhandduk men hon verkar inte få bort det.

Är det något annat jag kan försöka eller ska jag fortsätta fukta handduken och låta henne vara kvar i boxen tills hon fått bort det?

953
1840
peter54:
Ninami skrev:

Hej och tack för tipset.

Idag märkte jag att hon fortfarande har gammal ömsad skinn runt huvudet och även runt ena ögat. Hennes ena pupill är svår att se och ögat är lite grått. 

Problemet är att jag försökt det mesta. Jag har en plastbox i terrariet med fuktad frottéhandduk men hon verkar inte få bort det.

Är det något annat jag kan försöka eller ska jag fortsätta fukta handduken och låta henne vara kvar i boxen tills hon fått bort det?

Du måste lägga ormen i boxen och låta henne vara där tills problemet är löst. Du kan inte låta ormen välja själv. Se till att handduken är rejält fuktad, men inte dyngsur och glöm inte lufthål och värme.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild