Blixt92 skrev:
Precis skaffat en majsorms unge. Och första gången jag använder värmematta som värme källa.
Temperaturen ska ligga på 30-32 på ett ungefär.
Men än så länge bara gått upp till 27.
Räcker det om botten plan ligger på 30? Eller ska hela varma sidan ligga upp mot 30?
På terrariumet har ja bara 2 vanliga ljuslampor. Får plats för en tredje lampa. Sen har ja en värmelampa från tidigare ödla. Men den används inte just nu.
Måste ja få bort lite av barken från botten för värmen ska komma upp? Eller hur gör jag?
Sen dimmande temperatur? Är det något att rekommendera?
Grattis till ormen!
Hur bor den? Man brukar säga att ungar helst ska bo relativt litet och då brukar det inte bli några problem att få upp värmen heller. Jag använder Smartstorelådor till mina små.
Jag brukar säga ungefär 24 grader/rumstemperatur på den svala sidan, några grader varmare generellt på varma sidan. Sen brukar jag mäta med en termometer, helst IR-termometer direkt på värmemattan/värmekällan och då ska det helst vara lite över 30 grader, typ 32 precis som du säger.
Värmelampor rekommenderar jag överhuvudtaget inte till majsormar eftersom ormarna för det första inte solar (finns säkert undantag men de flesta) utan hellre gillar att ligga gömda i en grotta på marken (där man har värmemattan). För det andra så är det en säkerhetsrisk att att ormen kan bränna sig på lampan och hänga och slänga i kablar. Jag har själv försökt med värmeskydd men det visade sig att det blev nästan lika varmt som lampan så det var inte så bra. Sen finns det såklart de människor som trots alls lyckas att få till det där med lampor och säkerhet, så att det till och med blir snyggt :) Jag har efterfrågat bilder och beskrivningar på detta i åratal men hittills inte sett något bra.
Själv kör jag med värmemattor eller värmekablar i botten som jag kopplar till en dimmer så att det inte blir för varmt. Jag har värmekablarna/värmemattorna inuti terrarierna och dessutom är jag noga med att inte ha onödigt höga terrarium. 50-60 cm är alldeles tillräckligt för vuxna majsormar.
Som ljus för min egen skull för att jag vill se mina ormar använder jag LED-lysdioder ovanpå plastterrarier alternativt fästade i taket på insidan på mina träterrarier. På det viset blir strömmen billigare :) Annars räcker egentligen dagsljuset till majsormar, under förutsättning att man har fönster i rummet såklart och inte sätter terrariet i ett mörkt hörn :)