Nyinflyttad och aggressiv KP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
JennyO:
Jag har sedan tidigare en KP (har aldrig haft problem med den, lätthanterlig och lugn i alla lägen) och köpte nyligen en till, en ett år gammal hane. Då jag köpte honom tittade jag naturligtvis närmare på honom och det var inga problem att hantera honom. MEN nu när han flyttat in i terrariet är han helt annorlunda. Så fort jag kommer i närheten av hans terrarie så stelnar han till och lägger sig i "S-ställning", det är som om att han blir livrädd bara man kommer i närheten. Han rullar inte ihop sig till en boll som min andra KP gör ibland. Om jag sticker in handen för att fylla på vatten gör han utfall. Han har gott om gömställen, rätt temperatur och fuktighet och terrariet står i ett lugnt hörn i huset.

Vad tror ni, är han bara stressad över flytten och behöver få lite tid/vara ifred? Hur ska jag göra för att få honom trygg?
Känns jättetråkigt och är orolig över att ha köpt en orm som jag inte kommer att kunna hantera över huvudtaget...

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
JennyO skrev:
Jag har sedan tidigare en KP (har aldrig haft problem med den, lätthanterlig och lugn i alla lägen) och köpte nyligen en till, en ett år gammal hane. Då jag köpte honom tittade jag naturligtvis närmare på honom och det var inga problem att hantera honom. MEN nu när han flyttat in i terrariet är han helt annorlunda. Så fort jag kommer i närheten av hans terrarie så stelnar han till och lägger sig i "S-ställning", det är som om att han blir livrädd bara man kommer i närheten. Han rullar inte ihop sig till en boll som min andra KP gör ibland. Om jag sticker in handen för att fylla på vatten gör han utfall. Han har gott om gömställen, rätt temperatur och fuktighet och terrariet står i ett lugnt hörn i huset.

Vad tror ni, är han bara stressad över flytten och behöver få lite tid/vara ifred? Hur ska jag göra för att få honom trygg?
Känns jättetråkigt och är orolig över att ha köpt en orm som jag inte kommer att kunna hantera över huvudtaget...

Jag har ingen som helst koll på KP. Men att du inte kan hantera den ormen har ingen nackdel. Reptilen blir bara stressad av hantering och den ormen blir arg. Men oftast brukar reptilerna ligga stilla och det tror vi är en "njutning" men i själva verket är det ett tecken på stress Vill du hantera djur är du i fel hobby. Djuren blir inte bara stressade utan kan behöva tas till veterinär (p.g.a att den är i fel klimat så ofta) vilket blir dyra pengar och i extremfall även avlivning som blir nödvändigt.

Läs Fredrikos inlägg på sida 3 i den här tråden:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1007&p=3

Dessutom är reptiler  solitära djur så den är nog lite stressad av att det är en till.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
OBS: Detta är inte för att vara elak utan jag bara ger dig lite tips om hur du kan få dina pytonormar att må bättre och en gissning till varför den är aggresiv (det var att reptiler är solitera som var gissningen). Jag är inte arg!

/Emanuel

2
0
JennyO:
EmanuelKarl skrev:
OBS: Detta är inte för att vara elak utan jag bara ger dig lite tips om hur du kan få dina pytonormar att må bättre och en gissning till varför den är aggresiv (det var att reptiler är solitera som var gissningen). Jag är inte arg!

/Emanuel

Hej!
Tack för input! Jag håller helt med dig om att ormar inte ska hanteras i onödan, men jag vill kunna närma mig terrariet, göra rent, ta bort bajs och byta vatten mm och samt ta ut honom för matning utan att han blir alldeles vettskrämd.

Han har ingen kontakt med den andra ormen, de har givetvis varsitt terrarium, och de står även i olika rum.

Jag får hoppas på att han bara är stressad över flytten och kommar att lugna ned sig och börja trivas i sitt nya hem så småningom.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
JennyO skrev:

Hej!
Tack för input! Jag håller helt med dig om att ormar inte ska hanteras i onödan, men jag vill kunna närma mig terrariet, göra rent, ta bort bajs och byta vatten mm och samt ta ut honom för matning utan att han blir alldeles vettskrämd.

Han har ingen kontakt med den andra ormen, de har givetvis varsitt terrarium, och de står även i olika rum.

Jag får hoppas på att han bara är stressad över flytten och kommar att lugna ned sig och börja trivas i sitt nya hem så småningom.

Dom är ofta stressade efter flytt. Jag håller med om att man ska kunna närma sig terrariet och plocka bajs. Men mata kan man lika gärna göra i terrariet

375
251
Doxster:
JennyO skrev:

Hej!

Får jag fråga varför du vill mata utanför terrariet?

Din orm kommer säkert lugna ner sig med tiden, vissa tar längre tid på sig. Jag har en olivpytonhona som först nu, efter nästan ett år, börjar bli hanterbar (på en bra dag).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild