Hur mycket svamp är normalt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

82
45
SusannaNO2:
Fick en liten chock idag när jag vaknade och fick syn på en massa vita prickar överallt i geckons terrarium och en gigantisk klargul svamp (tror att det är Leucocoprinus birnbaumii). Överreagerade lite smått och evakuerade geckon därifrån. Ska bli spännande att se hur stor den blir, har läst att de blir runt 10 cm och denna är redan bra mycket större.

Hade en liten fundering kring svampar och hur man vet om det är "normalt"? Har sett två typer av svampar i mitt terrarie, en smalare gråbrun och nu denna, men när den gråbruna var synlig såg jag inga tecken på (vad jag tror är) sporer i substratet. Just nu verkar nästan hela substratet täckt av sporer. Terrariet (substratet osv.) är ungefär 6 månader gammalt.

Första svampen:

Nya svampen:

Sporer (?):

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
SusannaNO2 skrev:
Fick en liten chock idag när jag vaknade och fick syn på en massa vita prickar överallt i geckons terrarium och en gigantisk klargul svamp (tror att det är Leucocoprinus birnbaumii). Överreagerade lite smått och evakuerade geckon därifrån. Ska bli spännande att se hur stor den blir, har läst att de blir runt 10 cm och denna är redan bra mycket större.

Hade en liten fundering kring svampar och hur man vet om det är "normalt"? Har sett två typer av svampar i mitt terrarie, en smalare gråbrun och nu denna, men när den gråbruna var synlig såg jag inga tecken på (vad jag tror är) sporer i substratet. Just nu verkar nästan hela substratet täckt av sporer. Terrariet (substratet osv.) är ungefär 6 månader gammalt.

Första svampen:

Nya svampen:

Sporer (?):

I ett litet tomt terrarium som var dåligt ventilerad såg jag dom du tror är sorer men såg alldrig svamp i innan. Den första svampen har jag haft i terrarierna många gånger och  den har oftast försvunnit innom några timmar. Det är ett bra tecken på att man har ett litet ekosystem. Doch så finns det ju giftiga arter (t.ex skivlingar) som ska tas bort omedelbart
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild