Hjälp !!!!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

106
64
pillorita:
Något är fel med vår lille J kameleont :/ 
Märkte igår att han har svårt att styra sina ben . Sökt på nätet som en galning efter va det kan va men finner inget. 
Någon som känner igen symtomen o kan hjälpa en orolig matte o husse ? 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Varför kontaktar du inte en riktig vetrinär? Du får nog bättre svar där än av oss här på ett forum. =)

106
64
pillorita:
Flyers90 skrev:
Varför kontaktar du inte en riktig vetrinär? Du får nog bättre svar där än av oss här på ett forum. =)

För att jag tänkte höra om någon känner igen symtomen.... 

134
111
Potato:
Har du rätt belysning? Värme? fuktighet i terrariet? :)

293
354
Dynamitella:

Uppvisar djuret redan symptom så har det troligen gått lite längre än nödvändigt. Vill du djurets bästa så är det en reptilkunnig veterinär som får ta en titt. Ingen här kan via text diagnostisera kameleonten och rekommendera behandling :/

106
64
pillorita:
Dynamitella skrev:
Uppvisar djuret redan symptom så har det troligen gått lite längre än nödvändigt. Vill du djurets bästa så är det en reptilkunnig veterinär som får ta en titt. Ingen här kan via text diagnostisera kameleonten och rekommendera behandling :/

Ne det va inte det jag efterfrågade heller!!!! 

175
258
Akesson:
pillorita skrev:
Något är fel med vår lille J kameleont :/ 
Märkte igår att han har svårt att styra sina ben . Sökt på nätet som en galning efter va det kan va men finner inget. 
Någon som känner igen symtomen o kan hjälpa en orolig matte o husse ? 

Jag förlita mig på att du varit i kontakt med veterinär o att din frågeställning handlar om allmänna råd, riktade till dom som har egna erfarenheter.
Vad menar du med att han har svårt att styra sina ben?
Är benen krökta/böjda?
Har han svårt att skjuta med tungan?
Ramlar han av grenar?
Hänger käken?

Detta är några exempel på symptomer som skulle kunna innebära MDB (Metabolic Bone Disease).
Skulle det visa sig vara det så är det en allvarlig sjukdom. Dock så finns det ju fall där ödlor som visat allvarliga symptom på MDB lyckats återhämta sig näst intill fullständigt.
I vilket fall som helst så måste en veterinär få göra en fullgod bedömning.
Jag kan inget annat göra än att önska dig lycka till o hoppas på att din ödla tar sig genom detta som en vinnare!

Mvh
Åkesson

334
290
LobsterPie:
pillorita skrev:

Ne det va inte det jag efterfrågade heller!!!! 

Vad exakt är det du frågar efter då?

106
64
pillorita:
Akesson skrev:

Jag förlita mig på att du varit i kontakt med veterinär o att din frågeställning handlar om allmänna råd, riktade till dom som har egna erfarenheter.
Vad menar du med att han har svårt att styra sina ben?
Är benen krökta/böjda?
Har han svårt att skjuta med tungan?
Ramlar han av grenar?
Hänger käken?

Detta är några exempel på symptomer som skulle kunna innebära MDB (Metabolic Bone Disease).
Skulle det visa sig vara det så är det en allvarlig sjukdom. Dock så finns det ju fall där ödlor som visat allvarliga symptom på MDB lyckats återhämta sig näst intill fullständigt.
I vilket fall som helst så måste en veterinär få göra en fullgod bedömning.
Jag kan inget annat göra än att önska dig lycka till o hoppas på att din ödla tar sig genom detta som en vinnare!

Mvh
Åkesson

Inget av det 

175
258
Akesson:
pillorita skrev:

Inget av det 

Ok, ledsen men det blir enormt svårt att försöka hjälpa dig om du inte kan tilldela någon information.
Temp?
Fuktighet?
Utfodringsvanor?
Vitaminvanor?
Om den är ensam eller med en artfrände etc etc?

Det kan vara en hel del olika saker som kan vara orsak till det rådande tillståndet, men men...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild