Vattenagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Tobb__86:
Hejsan jo jag köpte mig min 2a vattenagam , en ca 1,5år hane men min stora fullvuxna hona bara jagar han så fort han är synlig. Jag är orolig för han vill inte äta och han får ju inget ljus eller värme på sig när han bara gömmer sig men han är pigg och fin i färgen. Hur länge ska jag låta detta hålla på?? 

184
132
C_corpse:
Tobb__86 skrev:
Hejsan jo jag köpte mig min 2a vattenagam , en ca 1,5år hane men min stora fullvuxna hona bara jagar han så fort han är synlig. Jag är orolig för han vill inte äta och han får ju inget ljus eller värme på sig när han bara gömmer sig men han är pigg och fin i färgen. Hur länge ska jag låta detta hålla på?? 

Jag har ingen koll på vattenagamer men jag hade satt dom i vars ett terrarie. Dom flesta reptilerna vill leva för sig själv och har alltså inget behov av att ha sällskap. Så om man ska släppa ihop djur i samma terrarie så bör dom vara lika stora och ha ordentligt med plats så att dom kan komma ifrån varandra om dom vill.

3
0
Tobb__86:
C_corpse skrev:

Jag har ingen koll på vattenagamer men jag hade satt dom i vars ett terrarie. Dom flesta reptilerna vill leva för sig själv och har alltså inget behov av att ha sällskap. Så om man ska släppa ihop djur i samma terrarie så bör dom vara lika stora och ha ordentligt med plats så att dom kan komma ifrån varandra om dom vill.

Hejsan plats har de men kan ju vara så att de bör vara lika stora 

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Tobb__86 skrev:

Hejsan plats har de men kan ju vara så att de bör vara lika stora 

Om den lilla är tillräckligt liten i förhållande till den stora så är det inte ovanligt att kanibalism förekommer

3
0
Tobb__86:
Inte så liten att hon skulle kunna äta upp han. Men tycker att han är väldigt tjock runt magen. Har badat i ljummet vatten och masserat. Någon som vet några symptom på förstoppning?? 

16
28
Agam:
Har det löst sig med dina ödlor?

Jag har haft många vattenagamer och jag upplevde det som svårt att ha ett fullvuxet par tillsammans utan att den ena blev stressad och jagad.
Då hade jag ändå ett väldigt stort terrarium. Förmodligen är det bäst att ha dom i varsitt terrarium så att de slipper stress. De är väldigt revirhävdande och den ena blir ständigt undertryckt.

Som alltid kan man säkert få det att fungera med flera djur i samma terrarie men då bör det nog vara extremt stort och ha gott om skydd i form av växter eller annat så att de inte ser varandra hela tiden. Det bör då också finnas flera olika solplatser och badplatser där de inte kan se varandra.

Jag löste problemet med att dela av terrariet med ett galler så att det blev två terrarier. Även då behövde jag hänga upp skydd så att de inte kunde se varandra för annars blev honan mycket stressad avatt hanen ständigt satt och nickade mot henne.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild