Skäggagam belysning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
113andersson:
Hej alla. 
Jag är nybörjare och håller på att bygga mitt första terrarium som jag tänkte ha en skäggagam i. 
Nu till min fråga. 
Jag försöker hålla nere kostnaderna lite lagom och vill ha tips på bra men skapligt billig belysning till en skäggis. Har en lysrörsarmatur för 120cm lysrör som jag tänkte ha till dagbelysning. Och så har jag tänkt mig en hängande lampa för värme och uv. 
Skulle det funka och vilket lysrör och vilken lampa bör jag köpa. 
Tacksam för svar. 
Har sökt runt lite men tycker att jag inte riktigt fattar. 
Skulle vara tacksam om jag fick rätt så tydliga köpråd :)
Med vänlig hälsning, Mattias 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Som dagsbelysning fungerar lysrör jätte bra. T8 rör är att föredra framför T5 då de flimmrar mindre och blir inte lika "stressframkallande". Undvik LED-rör då de inte ger ifrån sej någon UVA strålning.

Som värme lampa rekomenderar jag dej att köpa en HID lampa. Vilken styrka på lampa har lite att göra med hur stort terrarium du kommer ha, samt vilken höjd den kommer hänga på. Ska den hänga på ca 30cm höj rekomenderar jag att köpa en 35W flood.

Tex denna:
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/mega-ray-uv-flood-hid-35-w-par30.html

Ja, belysningen kommer kosta lite att införskaffa till en början, men det är det värt om du vill din reptils bästa. UVB strålning är MYCKET viktigt för skäggisar. Kompaktlysrör eller andra lysrör ger inte ifrån sej tillräckligt med strålning för att uppfylla skäggisars behov.
Herpers Choise och andra reptilbutiker säljer liknandne paket där du får man allt du behöver till solplatsen.
Det kostar runt 1000-1400kr för dessa, men de är det värt.
Alternativs så kan man köpa de via Ebay eller Aliexpress för ca halvapriset. Men då är det oftast en månads leveranstid, samt de kan inte lämna samma garantier som våra svenska butiker. Jag brukar oftast förespråka att man ska köpa från våra svenska reptilbutiker så de kan finnas kvar.

Här har du ett infoblad som jag skrivit ihop om belysning som svarar en hel del på dina frågor.
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=light

Hoppas detta klargjorde lite för dej! =)

5
0
113andersson:
Tack för jättebra svar. En HID får det bli!
Kan jag köpa ett lysrör var som helst eller behöver det vara ett speciellt för terrarium? Vad behöver jag tänka på där?
Och när jag ändå har en kunnig att fråga. Vad tycker du jag ska ha för bottensubstrat? Det är en juvenil jag ska införskaffa. 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Du kan köpa ett helt vanligt. Finns ingen anledning att köpa i någon djuraffär som innehåller UVB då UVB ändå inte kommer gå ingenom glaset i taket.

5
0
113andersson:
Suveränt!
Vad tycker du jag ska ha för bottensubstrat ?
vissa skriver att sand inte är bra för juveniler medan vissa tycker att man ska ha det. 

Och när jag ändå har dej på tråden :)
Syrsor. Funkar det med de som man köpa som är typ frystorkade. Eller behöver man föda upp och mata med levande. Hur är det föresten med larver och baggar som man kan hitta ute här i Sverige? Kan de äta sånt?

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Det jag brukar göra i matlagning är att köpa på mässor. Sen tar jag hem och goatloadar, för att sedan slänga in i frysen. Då är det bara att ta fram och tina när det väl behövs. 
Vill man ha levande skulle jag satsa på dubia kackerlackor. Mycket lätta att föda upp, låter inget (till skillnad från syrsor) och luktar inget (till skillnad mot syrsor). 

Jag har gräshoppor och kackerlackor i frysen. Har även frystorkade gräshoppor i frysen, men tycker inte de är lika bra som de jag fryser in själv. 
Sen har jag levande kackerlackor också. 
Ibland slänger jag in lite rosenbagslarver eller zophobas (har även de hemma levande) men det används bara som godis. 

Under sommaren fungerar det fint att ta insekter utifrån, tex gräshoppor. Även daggmask kan man ta och ge ibland. Man bör dock inte ta ifrån ställen där det finns mycket föroreningar från bilar osv. Brukar kunna finnas mycket tungmetaller där vilket inte är bra för skäggisar. 

Bottensubstrat rekommenderas att blanda sand och jord 50/50 av de flesta. 
Vissa tar vanlig sandlådesand och andra blästersand från typ jula. Jorden ska inte vara gödslad. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild