Skäggagam belysning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
113andersson:
Hej alla. 
Jag är nybörjare och håller på att bygga mitt första terrarium som jag tänkte ha en skäggagam i. 
Nu till min fråga. 
Jag försöker hålla nere kostnaderna lite lagom och vill ha tips på bra men skapligt billig belysning till en skäggis. Har en lysrörsarmatur för 120cm lysrör som jag tänkte ha till dagbelysning. Och så har jag tänkt mig en hängande lampa för värme och uv. 
Skulle det funka och vilket lysrör och vilken lampa bör jag köpa. 
Tacksam för svar. 
Har sökt runt lite men tycker att jag inte riktigt fattar. 
Skulle vara tacksam om jag fick rätt så tydliga köpråd :)
Med vänlig hälsning, Mattias 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Som dagsbelysning fungerar lysrör jätte bra. T8 rör är att föredra framför T5 då de flimmrar mindre och blir inte lika "stressframkallande". Undvik LED-rör då de inte ger ifrån sej någon UVA strålning.

Som värme lampa rekomenderar jag dej att köpa en HID lampa. Vilken styrka på lampa har lite att göra med hur stort terrarium du kommer ha, samt vilken höjd den kommer hänga på. Ska den hänga på ca 30cm höj rekomenderar jag att köpa en 35W flood.

Tex denna:
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/mega-ray-uv-flood-hid-35-w-par30.html

Ja, belysningen kommer kosta lite att införskaffa till en början, men det är det värt om du vill din reptils bästa. UVB strålning är MYCKET viktigt för skäggisar. Kompaktlysrör eller andra lysrör ger inte ifrån sej tillräckligt med strålning för att uppfylla skäggisars behov.
Herpers Choise och andra reptilbutiker säljer liknandne paket där du får man allt du behöver till solplatsen.
Det kostar runt 1000-1400kr för dessa, men de är det värt.