Rätt setup i terrariet för KP?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
4
Masen:
Hej, fick äntligen min kungspytonbäbis idag och får känslan av att den är lite stressad.
Jag hoppas det beror på flytten.
Det började dock bra med att den undersökte hela terrariet för att sedan gömma sig en stund.
Den har även druckit en skvätt.
Nu har den lite svårt att slappna av och kryper runt hela tiden. Framförallt framför glasrutan.
Har lite frågor ang terrariet och vill försäkra mig om att det är ok.
Egenbyggt terrarium storlek 112x60x60 av trä med glasfront.
Har värmekabel i vänstra halvan av terrariet. Ingen värmelampa.
Finns gömslen i varma och kalla delen.
Temp i gömslena är 25,5 respektive 29 grader. (Den verkar föredra det kalla)
Lufttemp 15 cm över "golvet" är 25,5 grader.(är det för kallt?)
Luftfuktighet 88% (lite högt enligt dom anvisningar jag har fått eller?)
Planerar borra i lite mer ventilation under morgondagen.
Tar tacksamt emot åsikter. Vill ju att den nya familjemedlemmen ska trivas bra.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Jag personligen hade stoppat in mycket mer inredning i terrariet, det är väl lite en smaksak också men jag upplever att alla ormar fungerar bättre i välinredda burkar där dom har både klättermöjligheter och flera olika gömställen på flera olika nivåer i burken. 

Ormar i nya terrarium brukar röra på sig en hel del första dygnet/dygnen. Viktigt att ge den mycket tid i fred nu första tiden :-)

58
41
Charlie69:
Jag håller själv luftfuktighet ca 65% , vid öms ca75% det är lite kallt i varma änden. Kungspyton känner sig trygga om det är lite trångt. Lägg gärna in lite mer grejer den kan gömma sig mellan. Sedan är det bäst att lämna den i fred första dagarna. Lycka till, kp är verkligen härliga djur :)

11
4
Masen:
Nu på morgonen have i alla fall ormen kommit till ro och hade kurat ihop sig.
Mer värme och inredning på G. Ormen kommer lämnas ifred dom första veckorna tills ätningen har kommit igång enligt tips från uppfödaren.

Tack för tipsen!!!

11
4
Masen:
Charlie69 skrev:
Jag håller själv luftfuktighet ca 65% , vid öms ca75% det är lite kallt i varma änden. Kungspyton känner sig trygga om det är lite trångt. Lägg gärna in lite mer grejer den kan gömma sig mellan. Sedan är det bäst att lämna den i fred första dagarna. Lycka till, kp är verkligen härliga djur :)

Hur regelerar du luftfuktigheten på ett smidigt sätt?
Jag funderar på att sätta in ett ventgaller som man brukar ha i fönster som är reglerbara.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Masen skrev:

Hur regelerar du luftfuktigheten på ett smidigt sätt?
Jag funderar på att sätta in ett ventgaller som man brukar ha i fönster som är reglerbara.

spruta med en blomspruta och sätt en hygrometer i terrariet så du vet om du sprutar lagom mycket

412
419
Hadara:

Ser lite dåligt på bilden men jag ser ingen grotta där ormen kan vara helt gömd utan att man ser in?

Annars håller jag med Jonas. Du kan klämma in mycket mer inredning :)

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
In med mer inredning så ormen har mer klättringsmöjligheter! Plocka grenar och kvistar utomhus. Jätte billigt och bra i det här ändamålet! =)

321
444
Daniel_S:
Ett tips är ju att söka på bilder för att se hur djuren lever i sin naturliga miljö och försöka efterlikna den miljön så mycket som möjligt. Så gör iallafall jag när jag inreder till mina djur.

11
4
Masen:

Tack för alla tips.
Kan med glädje medela att ormen kom till ro inatt för den hade gömt sig på morgonen. Den hade desutom flyttat sig från den kalla till varma delen under dagen.
Det finns gömslen 3 st gömslen på bilden i form av lådor som är kammoflerade av plastblommorna på bilden, plus stocken.
Men jag har redan varit ut i skogen och plockat sten och grenar som ska in så det blir mer. Men jag tror jag väntar med det några dagar nu när den har kommit till ro.

Tack igen för tipsen. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild