Ormbebisar vill inte äta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
1
Annikabn:
För 7 veckor sen kläcktes 15 små majsormar hemma hos mig. De fick varsin "glasslåda" med hål och när de hade ömsat efter ungefär en vecka fick de varsin pinki. 7 av ormarna åt direkt och har ätit utan problem sen dess. De sista 8 har fortfarande inte ätit och jag har slut på idéer.  

Jag har provat följande:
1. Lämna pinkisen i lådan över natten (gäller för alla nedanstående)
2. Stänga in ormen i en mindre plastlåda tillsammans med endast pinkisen. 
3. Trycka på pinkisens huvud så det kommer vätska ur nosen 
4. Skära upp pinkisens huvud med ett rakblad och smörja in huvudet med hjärnsubstansen
5. Mixa en groda (fryst) och doppa pinkisens huvud i "grodsmeten"

Någon som har haft samma problem och har förslag på hur jag ska få ormarna att äta? De är fortfarande pigga och ser friska ut i övrigt. 

379
399
Mr_B:
Testat assistfeeding? 

953
1840
peter54:
Sju veckor är inte så lång tid att det är nödvändigt att ta till tvångsmatning. Det är också ofta på det viset att en orm som aldrig ätit, tenderar att aldrig börja äta om den tvångsmatas.

Har du provat att ta en tom toarulle, platta till den lite och vik upp kanterna så att bara en springa blir öppen, lägg in pinkisen och låt ormen vara ifred med maten över natten. Går det inte första gången så gör om det efter tre dygn igen.

8
1
Annikabn:
peter54 skrev:
Sju veckor är inte så lång tid att det är nödvändigt att ta till tvångsmatning. Det är också ofta på det viset att en orm som aldrig ätit, tenderar att aldrig börja äta om den tvångsmatas.

Har du provat att ta en tom toarulle, platta till den lite och vik upp kanterna så att bara en springa blir öppen, lägg in pinkisen och låt ormen vara ifred med maten över natten. Går det inte första gången så gör om det efter tre dygn igen.

Tack för tips! Ska prova med toarulle. Tvångsmatning försöker jag undvika av den anledning som du beskriver.
Har jag förstått dig rätt att båda kanterna ska vara uppvikta, att pinkisen blir, så att säga, "instängd" i toarullen? Eller är det bara ena öppningen som ska vara "trång"?

Medlem i SHF
294
662
viper66:
Som sista utväg finns levande att tillgå. 

Och inget tjafs om olagligt eller ej. Då det gäller ormarnas välbefinnande så får foder djuret lida lite, så länge man vänjer dom vid död föda sen. 

953
1840
peter54:
Annikabn skrev:

Tack för tips! Ska prova med toarulle. Tvångsmatning försöker jag undvika av den anledning som du beskriver.
Har jag förstått dig rätt att båda kanterna ska vara uppvikta, att pinkisen blir, så att säga, "instängd" i toarullen? Eller är det bara ena öppningen som ska vara "trång"?

Ja båda kanterna viks upp, tanken är att simulera en mushåla som ormen går in i och hittar musen.

42
15
kOCKEN:
Provade toarulle-knepet med en kungssnok som strulade för mig ett tag o de funkade klockrent första försöket : )

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Tålamod är antagligen det bästa tipset! :-) som redan nämnt är 7 veckor ingen egentlig tid för en orm, dom allra flesta kommer igång småningom :-) tänk på att inte prova
mata eventuella strulare för ofta då det kan ge motsatt effekt. 

69
39
NiklasTyreso:
Tvångsmata med ett huvud av en pinkis. Tryck underkäken åt sidan med huvudet så du får in huvudet i munnen och håll det där och var still. Ofta börjar ormen svälja efter en stund. Men det kan kräva lite träning.

I år åt alla mina majsungar men tidigare har jag ibland tvångsmatat. Ofta börjar ormarna äta efter 2-3 tvångsmatningar och sen brukar det inte vara något mer problem.

Medlem i DHF
1083
777
Westman:
En dvala kan funka med 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild