Cement, polymerer, husfix, kakelfogmassa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

2966
1648
Hoggaforfan:
Anathawa skrev:
Gula kattens allroundlim, är det "polymer" som ska vara PVA?
Kollade våtrumslimmet på Byggmax, PVA vatten och potatismjöl... Men billigt, 149 för 5 liter. 
Allround kan jag ju ha till aölt möjligt, det som blir över, men är det verkligen ett PVA-lim?

Har ett recept på hemlagat Elmers Glue som är intressant till hobbyprojekt men inte till detta. :)

Gula katten:

Byggmax lim är inte vattenfast men fungerar bra om det är torrt klimat. 
PVA lim finns i mängder av typer varav skillnaden är de olika doseringarna. Men ja, PVA är polymer.
Däremot finner jag säkerhetsbladet lite konstigt så jag går lite efter minnet, för hur lyckas man ha -15% av något?
Jag kollade även på de andra limmerna tex skollim är samma som allaround men sen finns det även PVA-medium som är dyrare men där står inget innehåll alls. 

Från wiki:
Polyvinylacetat (PVA eller PVAc), bindemedel som används i bland annat lim för porösa material som trä , vissa typer av latexfärger samt som bindemedel i textilier och papper. Polyvinylacetat är en polymer och, till dess att det härdat, vattenlösligt och förtunnbart med vatten och alkohol.

373
171
Anathawa:
Hoggaforfan skrev:

Byggmax lim är inte vattenfast men fungerar bra om det är torrt klimat. 
PVA lim finns i mängder av typer varav skillnaden är de olika doseringarna. Men ja, PVA är polymer.
Däremot finner jag säkerhetsbladet lite konstigt så jag går lite efter minnet, för hur lyckas man ha -15% av något?
Jag kollade även på de andra limmerna tex skollim är samma som allaround men sen finns det även PVA-medium som är dyrare men där står inget innehåll alls. 

Från wiki:
Polyvinylacetat (PVA eller PVAc), bindemedel som används i bland annat lim för porösa material som trä , vissa typer av latexfärger samt som bindemedel i textilier och papper. Polyvinylacetat är en polymer och, till dess att det härdat, vattenlösligt och förtunnbart med vatten och alkohol.

Borde ju vara så att de menar PVA när de skriver polymer tänkte jag, men samtidigt väldigt underligt att det inte specificeras. Och alkoholen? Blev lite ställd. Trodde innan att de hade totalt 4 procent PVA i allroundlimmet men skrivit alkohol istället för PVA..
What to buy. :)
Detta är dubbelt så dyrt som våtrumslimmet, men hälften av trälimmet jag kört med. :)
Svårt val, doktorn grät. :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Anathawa skrev:

Borde ju vara så att de menar PVA när de skriver polymer tänkte jag, men samtidigt väldigt underligt att det inte specificeras. Och alkoholen? Blev lite ställd. Trodde innan att de hade totalt 4 procent PVA i allroundlimmet men skrivit alkohol istället för PVA..
What to buy. :)
Detta är dubbelt så dyrt som våtrumslimmet, men hälften av trälimmet jag kört med. :)
Svårt val, doktorn grät. :)

Mjo alkoholen kallas också PVA ibland.
Beror på vilket klimat du ska ha i buren, torrt så fungerar byggmax-limmet men någon fukt så är det allroundlimmet.

373
171
Anathawa:
Hoggaforfan skrev:

Mjo alkoholen kallas också PVA ibland.
Beror på vilket klimat du ska ha i buren, torrt så fungerar byggmax-limmet men någon fukt så är det allroundlimmet.

Har du testat deras? Litsr på dig. :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Anathawa skrev:

Har du testat deras? Litsr på dig. :)

Jupp har använt mååånga liter av derans våtrumslim :-)
Även testat vattentåligheten där en batch verkade vara vattentåligt medans en annan inte var det. Har för mig det är 15-25% PVA i dem, jag minns bara inte var jag hittade den siffran.
Så säkrast är att anta att det inte tål vatten, då menar jag konstant i kontakt med vatten, men man kan spola av väggarna om det skulle behövas då och då

373
171
Anathawa:
Hoggaforfan skrev:

Jupp har använt mååånga liter av derans våtrumslim :-)
Även testat vattentåligheten där en batch verkade vara vattentåligt medans en annan inte var det. Har för mig det är 15-25% PVA i dem, jag minns bara inte var jag hittade den siffran.
Så säkrast är att anta att det inte tål vatten, då menar jag konstant i kontakt med vatten, men man kan spola av väggarna om det skulle behövas då och då

Förvirrad!
Vems våtrumslim, byggmax? 
Jag menade Gula kattens Allround, såg att du länkat deras femlitrare och tänkte att du rekommenderar den. :)
Vi fuktar våra torra terrarier rejält...
:)

2966
1648
Hoggaforfan:
Anathawa skrev:

Förvirrad!
Vems våtrumslim, byggmax? 
Jag menade Gula kattens Allround, såg att du länkat deras femlitrare och tänkte att du rekommenderar den. :)
Vi fuktar våra torra terrarier rejält...
:)

Jag menade Byggmax-limmet :-)

Men jag har även använt många liter av Gulakattens allaroundlim med, har ungefär 8-9 liter i privata pågående bygget.
Det handlar inte om stora summor (för de flesta) så då är den extra lilla säkerheten att det tål vatten göra att det lutar åt allroundlimmet oavsett bygge men är det ett torrt terrarium så kan man spara någon hundralapp och välja Byggmax-lim

373
171
Anathawa:
Hoggaforfan skrev:

Jag menade Byggmax-limmet :-)

Men jag har även använt många liter av Gulakattens allaroundlim med, har ungefär 8-9 liter i privata pågående bygget.
Det handlar inte om stora summor (för de flesta) så då är den extra lilla säkerheten att det tål vatten göra att det lutar åt allroundlimmet oavsett bygge men är det ett torrt terrarium så kan man spara någon hundralapp och välja Byggmax-lim

Allroundet är billigt för mig!
Titebond, bösta priset i Sverige, 4 kg, som jag köpte: :)

373
171
Anathawa:
Men Titebond III har högsta vattensäkringsklass, därav priset. Men det krävs knappast till detta. :)

Så tack för alla tips och länkar!

Har likafullt köpt hem fummiduk i EPMD till hela botten... :p
Overkill. :D

Nu beställer jag Allroundlim och Tec7. :D

2966
1648
Hoggaforfan:
Anathawa skrev:
Men Titebond III har högsta vattensäkringsklass, därav priset. Men det krävs knappast till detta. :)

Så tack för alla tips och länkar!

Har likafullt köpt hem fummiduk i EPMD till hela botten... :p
Overkill. :D

Lugnt
haha overkill is da shit ;-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild