Cement, polymerer, husfix, kakelfogmassa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

373
171
Anathawa:
Ser att de flesta väljer husfix på frigolitbas.
Ser i engelsktalande forum "tile grout" och översätter det till kakelfogmassa?
Ser att de som använder ren portlandcement i samma forum tillsätter olika ämnen, akrylpolymerer, bonding agent, material som gör det flexiblare eller hårdare... eller vattentåligare. Eller syrahärdig.

Tänker: är husfix alltså bästa svenska varianten, och är en cement som redan innehåller optimal tillsats för terrariebruk?

Hogga skriver i en tråd att husfix är skörare?

Har läst mig förtvivlad över alla val. :)
Cement kan göras tillnästan vad som helst. Lättviktig med torv eller leca eller saccosäckspärlor. Starkare med olika fibrer. Metallarmering, glasfiber, vinylfiber... 

Och så hittar jag en dam som gör skulpturer där hon doppar kläder i cement. Det blir cementkläder. Tänker att remsor av tyg, doppat i cement, som första lager på frigoliten, ger ett jämntjockt lager som binder ihop massivet bättre. Testat snabbt. Känns som en görlig metod. Som papier mache eller cloth mache alltså, eller som gipsbinda men med cement eller husfix. Bara kört ett lager än.

Nån som testat varianter på cement? 
Eller fogmassa, flytspackel, cementlim, eller nåt annat, och har bra eller dåliga erfarenheter?

Vår vägg ska vara nästan tre väggar i ett 240*180*80, så, jag är beredd både att testa många provbitar och att betala extra för rätt material.

Annars är det väl epoxy men det känns inte som att jag är där ännu. :)

173
255
Akesson:
Jag använder rotfix, närmare bestämt FB13. Alltså ett sättfix som du har att fästa kakel/klinkerplattor med. Ej att förväxla med fogmassa.
Lätt att jobba med, kan blandas både löst o fast beroende på hur man vill ha det, fräter inte, är starkt i synnerhet ju fler lager du lägger på.
Själv blandar jag det ganska blaskigt o penslar på det i flera omgångar. Det blir bra mycket slätare om du gör det istället för att blanda det torrare.

Det finns många olika material att göra sina bakgrunder med men jag skulle vara väldigt försiktig vad gäller allt som har med flytspackel o dyl att göra.

Husfix funkar lika bra som rotfix dock köper jag 15kg säckar vilket blir billigare i längden ;)

Lycka till...

373
171
Anathawa:
Rotfix låter mao som "tile grout".
Tack för tipset!

2052
780
psyjoh:
Har provat både husfix, kakelfix oxh snabbfix. Efter ett tag så börjar det gå av flagor när de klättrat o rivit med klorna. Så man bör nog tillsätta något eller använda något annat än fix beroende på djurer man har. 

373
171
Anathawa:
Funderar på vit rotfix alt denna:
:www.stonefactory.se/inomhus/tillbehor/tillbehor-cc-hoganas/cc-hoganas-superfastmassa-vit-fixfog-till-kristallmosaik-15kg

Att de alla är plasticerade betyder ju att de flyter med betydligt mindre vatten än ren cement, och ju mindre vatten, desto hårdare härdar det. 

Nån som lagt tltt nån akrylpolymer? Vad heter de i Sverige?
Är det sikas betonglim?

Tänker att jag bör lägga lagren relativt snabbt så de fäster i varann, mindre än ett dygn? Och att det mycket hamdlar om tjocklek totalt?

Alternativet är ju hartser. Kinn har giftfri harts. Tillsätt stendamm och pigment?
Glasfiberarmera?

Har ni testat nån fiber eller sand i rotfix / husfix?

2966
1648
Hoggaforfan:
sand/stendamm+pva-lim och cement är surikattåligt (dvs marginellt mjukare än pansarplåt ;-))

Jag har testdoppat en del i den blandningen som din cement-dam och det blir ganska läckert. Tror jag lade ut markduk med några cellplastbitar under för att bli former och det blev faktiskt ganska bra. Blev som en hård platta man antagligen får silikona upp på väggen. Så ännu ingen bakgrund gjord med det sättet men det var lovande test.

Det finns även en del olika cement tex en som är enklare att smeta upp på väggar och sen vanligare fin och grov etc

Men vad är du ute efter och vad vill du uppnå? Det är oftast det som sätter gränser på vad man kan göra och behöver göra.

373
171
Anathawa:
Jag vill skapa en berghäll från australien med samdstenskänsla, horisontellt lagrad rödaktig sandsten, med mängder av klättringsmöjligheter för två Ackies. :)

Den ska finnas i en vanlig lägenhet, så vikten får inte göra att vi blir vräkta. :)

Den ska täcka det mesta av en bakvägg på 2.4 * 1,8 m och hänga ihop med kortsidorna.

Hur stora proportioner av varje?
Var köper jag stendamm?
Använde de sugande duk, typ vanlig vit markduk / ogräsduk, eller nåt vsttentätt?

2966
1648
Hoggaforfan:
Anathawa skrev:
Jag vill skapa en berghäll från australien med samdstenskänsla, horisontellt lagrad rödaktig sandsten, med mängder av klättringsmöjligheter för två Ackies. :)

Den ska finnas i en vanlig lägenhet, så vikten får inte göra att vi blir vräkta. :)

Den ska täcka det mesta av en bakvägg på 2.4 * 1,8 m och hänga ihop med kortsidorna.

Hur stora proportioner av varje?
Var köper jag stendamm?
Använde de sugande duk, typ vanlig vit markduk / ogräsduk, eller nåt vsttentätt?

Citera gärna den du svarar för annars får personen ingen notis om det hela, du ser dem för att du startade tråden.

Stendamm finns på varenda stenbrott, kan också kallas stenmjöl har jag för mig. Finns nog i byggaffärer med eller trädgårdsbutiker. Vill man ha mer speciell sand så finns det som i djuraffärerna. Vi använde Nigeriasand när vi gjorde buren till skäggisarna och taggsvansarna sen "tvättade" hela bakgrunden med gult pigment och mycket vatten. 
Se Australien-bygge-bilden längst ner:
www.terrariedjur.se/?page=user&sub=gallery&category=4388&user=Hoggaforfan

Exakta förhållande är svårt då det skiljer på materialen så jag gjorde en tråd om det:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976
Sen lägger jag till så mycket cement som det går utan att färgen förstörs.
Tex torv som är väldigt sugande gör jag först lite fuktig innan jag blandar i lim och cement men går efter känsla.

Det var vanlig markduk, inte plast så något sugande och släpper igenom vatten. Billigt och vad jag hade till hands. Egentligen kan man göra det på allt inkl gladpack, om det fastnar eller ej är inte så noga. Det är mest som form då man får göra det tillräckligt tjockt för att bli en stel platta

173
255
Akesson:
Anathawa skrev:

Något liknande det jag gjort till mina C. Collaris ?
www.terrariedjur.se/?page=user&sub=gallery&category=8426&user=Akesson

373
171
Anathawa:
Första testen av värmekniv för bakgrund.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild