Bygger ett terrarium för två Ackies.
Munimimått 1.8 i botten, 60 cm högt. Vi vill ha 240 brett, full takhöjd men förvaring på 60 cm under, så 180 höjd, och 80 djupt.
Det ska stå i dotterns rum. Jag tror det blir bäst med fönster på vänstra kortsidan, så man ser djuren från sovplatsen.
För att få en stilren enkel konstruktion med plats för dubia, väsingar, reservlampor, etc, kollade jag IKEAs kök. Att fylla underredet med köksskåp, i en stil, och breda djupa lådor, och avsluta med redan köpfärdiga avslutsdetaljer, gör det enhetligt. Men kanske inte materialoptimalt. :)
Vi tänker använda tre köksbänksmodulsbredder från IKEA, 80 cm bredd, för en bredd på 240.
För extra stabilitet tänker jag täcka nästan hela underredet med moduler, så två lager djupt:
2*37 cm. 74 cm. De sista 6 cm gissar jag att det bygger på med lådor fram, och i ikeas planer även bak. det är vissa saker som anges som 37 hos dem, annat som 40.
Djupet måste vara minst 75 cm för en bottenarea på 1.8, så vi försöker oss på 80.
Med lägsta höjden på metod stommar, 60 cm, till förvaring undertill, så har vi 188 cm i höjd att leka med. Dvs 180 i terrariehöjd och 8 cm sockel.
Bottenplatta på ca 240* 80, formplyfa.
Bakvägg 180*240, troligen osb. Där vill vi ju fästa hela bergsbakgrunden, så plyfan borde vara mindre lämpad?
Nu kommer mina frågor för tips från erfarna byggare. :)
Sidoväggarna i vit melamin gör maximal ljusreflektering?
Eller dra upp sidoväggarna genom att köpa ett par högskåp, och få väggarna i svart trämönster, som lådorna under ska vara? I så fall, ersätt gaveln på varje yttersida av de tre skåpen, eller smacka på en extra skiva utanpå.?
Det finns särskilda skivor till att täcka skåpens avslutningssida, full höjd, 240, och 40 breda, så att montera ihop två såna i bredd täcker varje kprtsida helt.
Men de är bara 1 cm tjocka. Om jag skruvar fast dem på yttersidorna, klarar de då vikten av tak och fronten upptill?
Med normal montering hänger de bara i sina skruvar på utsidan, och med 1 cm är jag osäker på om det tål den lasten..
Så, ska man tänka att man bygger ett helt vanligt formplyfaterrarium, med tex ritningen i beräkningsprogrammet här på terrariedjur, och betraktar basen bara som terrariebänk?
Om jag kananvända ikeas sidor, antingen stommar eller täcksidor, som terrariekortsidor, fuktsäkrar jag det med pond shield, fuktspärr, dammduk?
Kombinera tunn melamin med tunna täcksidan?
Alltså, ha tunn melamin som vägg kant i kant med bottenskåpet, och täcka hela sidan. Så melaminförstärkning på terrariehalvan.
För att krångla till det finns inte högskåpen i 240. Bara 200 och 220. Lägg till ett överskåp på 40 höjd så är det 240 men med en extra skarv tvärs över sidoväggen... Utan stöd...
Och så detaljen med hur man bäsr fäster en glasruta genom det material man väljer... :)
Funderar på olika typer av vinkeljärn att stabilisera hela terrariedelen med, alprofil etc, istället för ramverk i trä. Och på om jag kan ha trekantslist.
För att lättare få in ffrigolitberg ända in yill hörnen känns vinkeljärn plattare och enklare?
Skulle ni hellre bygga i bara formplyfa / osb, och sen snygga till med täckskivor och lister, än att försöka använda ikeas köksinredning till själva terrariet?
Finns det bättre material än de här? Bättre sätt at få samma ytfinish på hela möbeln? Sprayfärg? Lackfärg? Faner att stryka på?