Kvalster hjälp!!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

14
2
Jejjson:
hämtade en ny orm (Boa cc) idag!
Hade den ute och höll på me den en stund innan den skulle få flytta in i sitt terrarium tillsammans med våran andra boa.

Nu när jag kollade till dom så ser jag att albinon vi har, har massa små svarta kryp på sig, kvalster? 

Har lagt båda ormarna i varsin plastlåda och även läst massa olika trådar här kring detta då vi är oerfarna om de här.

Min fråga till er är måste jag tvätta allt som är i vardagsrummet så terrarierna står där? Vill tillägga att vi har en till orm i vardagsrummet fast i ett eget terrarium. Behöver hon också behandling? Vilken är den bästa behandlingen ni rekommenderar?

Tacksam  för svar! :)

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5631

Läs min tråd om du vill.. 

Medlem i DHF
1083
777
Westman:
Karantän??

14
2
Jejjson:
Jubari skrev:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5631

Läs min tråd om du vill.. 

den har jag redan läst, men vill helst undvika medel och sånt så gott de går "/ 

14
2
Jejjson:
Westman skrev:
Karantän??

Westman skrev:
Karantän??

Ja nu bor dom i en varsin plastlåda, där får de bo tills de blivit friska! 

men eftersom terrariet står i vardagsrummet, måste jag tvätta soffan gardiner m.m ? 

154
87
MaryJanee:
Jejjson skrev:

Ja nu bor dom i en varsin plastlåda, där får de bo tills de blivit friska! 

men eftersom terrariet står i vardagsrummet, måste jag tvätta soffan gardiner m.m ? 

Tror han menade karantän INNAN du släppte ihop djuren. Enklaste sätta att slippa dessa saker är att alltid sätta nya djur i karantän när man får hem dom och ha kvar dom där ett par veckor.

Har du nu fått kvalster så är det långt ifrån enkelt att bli av med dom och du kommer i stort sätt vara tvungen att använda något sorts medel

14
2
Jejjson:
MaryJanee skrev:

Tror han menade karantän INNAN du släppte ihop djuren. Enklaste sätta att slippa dessa saker är att alltid sätta nya djur i karantän när man får hem dom och ha kvar dom där ett par veckor.

Har du nu fått kvalster så är det långt ifrån enkelt att bli av med dom och du kommer i stort sätt vara tvungen att använda något sorts medel

Jaha! då vet ja de tills nästa gång!

okej (Y) tack för svar

173
253
Akesson:
Allting beror ju på hur pass långt gånget allting är men, en gång i tiden fick jag hem en orm som hade kvalster o innan jag började köra med medel så testade jag att ge ormarna ett vattenbad där jag droppade i lite barnolja.
Upprepade detta ett x antal gånger över några veckors tid med ganska så gott resultat.
Kvalster saknar lungor o andas via huden o oljan tog kol på dom små sattygen.

Jag rev ut allt i terrariet, slängde det som jag kunde, gjorde ordentligt rent. Höll ormen åtskild i karantän (som jag alltid gör med alla nya djur) o hade vitt tyg som underlag för att lätt kunna se om det fanns kvalster kvar.
Det var första o enda gången jag haft kvalster, säger inte att det ger garanterat resultat men det funkade för mig o med stor försiktighet o rätt åtgärder kan man slippa kvalster o spridning av dessa helt o hållet.

Lycka till...

459
138
Pakke:
kvalster leveröver inte i gardiner eller sånt... för de behöver luftfuktighet så de överlever inte utan fukt. men deras äggen överlever nog.

70
29
tobiias:
Jejjson skrev:
hämtade en ny orm (Boa cc) idag!
Hade den ute och höll på me den en stund innan den skulle få flytta in i sitt terrarium tillsammans med våran andra boa.

Nu när jag kollade till dom så ser jag att albinon vi har, har massa små svarta kryp på sig, kvalster? 

Har lagt båda ormarna i varsin plastlåda och även läst massa olika trådar här kring detta då vi är oerfarna om de här.

Min fråga till er är måste jag tvätta allt som är i vardagsrummet så terrarierna står där? Vill tillägga att vi har en till orm i vardagsrummet fast i ett eget terrarium. Behöver hon också behandling? Vilken är den bästa behandlingen ni rekommenderar?

Tacksam  för svar! :)

Vem köpte du boan av ? =O viste inte hen om att ormen hade kvalster eftersom det spreds så fort ???

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild