Problem få plats med fuktbox

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

953
1840
peter54:
Jag har, som några säkert vet, en riktigt stor sinaloamjölksnok, kanske den största i världen. Han är omkring 180 cm lång och väger in mellan 1,8 och 2,0 kg lite beroende på när under säsongen jag väger honom. Det enda hyfsat stora terrariet jag har i mitt lilla terrarierum har jag byggt enkom för den här giganten. Terrariet är 155 x 65 i bottenyta och 70 cm högt. Trots att hans terrarium är hyfsat stort för att vara till en sinaloamjölksnok, har jag svårt att få plats med tillbehören eftersom också dessa måste vara stora.Han har till exempel en 20-litersbalja för vatten och tre stora gömslen i terrariet.

Jag har länge haft en idé om en extern fuktbox åt honom, för att inte stjäla yta inne i terrariet. Dessutom tycker jag att fuktboxarna alltid är mycket förfulande inslag i inredningen av ett terrarium. I våras byggde jag en plywoodbox som skulle fungera som skal till en 50-liters Hammarplastbox. Jag försökte i omgångar att beställa grova bamburör från Flodströms, men de bara trasslade och jag fick inget rör, så bygget kom till en halt helt ofrivilligt.

Till slut fick jag tag i ett fint rör hos Herpers Choice och bygget kunde fortskrida.

Jag ändrade mig när jaginsåg hur stor plywoodboxen måste vara för att ge nog utrymme att öppna Hammarplastlådan viklås inne i lådan, så jag beslutade mig för att köra Hammarplastboxen utan "skal".

Under fuktboxen har jag en 14 Watts värmematta och det är omkring 5 liter uppfuktad sphagnum i boxen. Bamburöret är än så länge fixerat med kilar i hålet, men så snart jag hittar en bra tätmassa ska jag permanenta rörinfästningen i terrarieväggen.

953
1840
peter54:

239
197
Danpss:
Kan du inte köra med svart eller transparent akvarie silicon runt röret? Smart idé annars :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Dekorera direkt på fuktlådan så blir resultatet detsamma men storleken hålls nere

Tätmassa=Tec7 eller gelcoat

953
1840
peter54:
Jag vill gärna att tätmassan dels ska härda snabbt för att jag ska slippa ha ormen i box för länge och dels att massan inte luktar så starkt, av samma anledning. Silikon luktar ju isättika i flera dagar. Vad kan jag välja som motsvarar mina kriterier? Funkar någon av de redan nämnda efter mina kriterier?

953
1840
peter54:
Hoggaforfan skrev:
Dekorera direkt på fuktlådan så blir resultatet detsamma men storleken hålls nere

Tätmassa=Tec7 eller gelcoat

Nja, jag tycker att det är rätt häftigt att se om han ligger i fuktboxen, fast nu på morgonen var det så mycket fukt på väggarna i boxen att det inte gick att se igenom ;)

2966
1648
Hoggaforfan:
peter54 skrev:
Jag vill gärna att tätmassan dels ska härda snabbt för att jag ska slippa ha ormen i box för länge och dels att massan inte luktar så starkt, av samma anledning. Silikon luktar ju isättika i flera dagar. Vad kan jag välja som motsvarar mina kriterier? Funkar någon av de redan nämnda efter mina kriterier?

Tec7 hade jag tagit då, det luktar inget och är yttorrt på ca 10 min

peter54 skrev:

Nja, jag tycker att det är rätt häftigt att se om han ligger i fuktboxen, fast nu på morgonen var det så mycket fukt på väggarna i boxen att det inte gick att se igenom ;)

Ah, bara tänkte om du tyckte den var ful. :-)

953
1840
peter54:
Hoggaforfan skrev:

Tec7 hade jag tagit då, det luktar inget och är yttorrt på ca 10 min

Ah, bara tänkte om du tyckte den var ful. :-)

Okej, då ska jag testa Tec7. Tack för tipset.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild