Glidlister i skjutglaslister

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

164
35
anders890:
Hej, tänkte höra här om någon har haft problem med att glidlisterna som man sätter i spåren i aluminium- skjutglaslister (6mm), - inte vill ligga på plats när man sätter i glaset och skjuter det åt sidorna ? 
Jag har "slipat/rundat" hörnen på glasskivorna osv för att dom inte ska hugga i glidlisterna när man skjuter glasen åt sidorna. Någon är som kanske har testat att limma fast glidlisterna? 

/Anders 

173
255
Akesson:
Enda jag kan tänka mig är att det blir problem om glidlisten är för kort om glaset nu är ordentligt slipat...

164
35
anders890:
Ja så kan det vara, men det har jag åtgärdat det nu, det var några millimeter på ena sidan - men silikonade fast glidlisterna i ändarna. Ska slipa/runda hörnen ytterligare lite till, får se om det blir bättre!

143
154
TerraBygg:
Har du testat att ta lite stearin på kanten på glaset så det glider lättare?

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Droppa ner stearin i listerna, som Chris74 säger.

Det fungerar hur bra som helst. Glasen glider mycket bättre och man slipper det där skrapande ljudet om det skulle komma ner lite sand i listen. Skit bra!

164
35
anders890:
Chris74 skrev:
Har du testat att ta lite stearin på kanten på glaset så det glider lättare?

Tack för tipset, ska testa det! 

1686
795
fluffis:
När jag har köpt aluminiumlister så har det följt med glasfiber-(tror jag)lister att lägga i aluminiumspåren. Då glider glaset som det ska. Nästan i alla fall :) Själv är jag ingen stor anhängare av aluminiumskjutglaslister.

125
183
Redfoottortoise:
Jag använder "silicon-fett" att smörja med, fabrikat FM Mattson, som normalt sett används att smörja kranar och blandare med (VVS)

164
35
anders890:
Redfoottortoise skrev:
Jag använder "silicon-fett" att smörja med, fabrikat FM Mattson, som normalt sett används att smörja kranar och blandare med (VVS)

Tack för tipset, jag silikonade fast listerna i skenorna då jag fick tips om det, och det har funkat kanon. Det är ganska tunga skivor så jag vill absolut ha mer glid i listerna, så jag ska ev testa ditt tips! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild