Tips till terrarie-rum :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

28
13
linda:
Äntligen har drömmen gått i uppfyllelse, vi ska skaffa hus! :) Inte nog med det så ska vi göra iordning det "stora" rummet i källaren som är på ca 20 kvadrat till våra reptiler. Har just nu Majsormar, Skäggagam och Leopardgecko. Men tar gärna emot tips på trevliga arter som är ogiftiga. Min man tycker mest om ödlor och mitt intresse har blivit ormar även om jag tycker om ödlor också. Bara att bomba på med förslag! ;)

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
linda skrev:
Äntligen har drömmen gått i uppfyllelse, vi ska skaffa hus! :) Inte nog med det så ska vi göra iordning det "stora" rummet i källaren som är på ca 20 kvadrat till våra reptiler. Har just nu Majsormar, Skäggagam och Leopardgecko. Men tar gärna emot tips på trevliga arter som är ogiftiga. Min man tycker mest om ödlor och mitt intresse har blivit ormar även om jag tycker om ödlor också. Bara att bomba på med förslag! ;)

Correlophus ciliatus

1159
626
Temla:
Härligt med ett rum för reptiler! Grattis!

Personligen tycker jag att vissa arter dock inte passar att bo i en källarlokal utan behöver visuell stimulans. Skäggagamer är ett sånt exempel och som jag anser bör bo centralt i huset där ni rör er. De vill ju också gärna kunna se ut genom fönster - även om de sitter i sitt terrarium och inte får komma ut (som vissa håller dom). 

173
253
Akesson:
Så länge som ni uppfyller kraven på storlekarna av burarna o tillgodoser arternas individuella behov av mat, fuktighet, temp o ljus så kan ni hålla vilka arter ni vill o känner er bekväma, med oavsett om det är i en källarlokal eller inte.
Lycka till.

1159
626
Temla:
Akesson skrev:
Så länge som ni uppfyller kraven på storlekarna av burarna o tillgodoser arternas individuella behov av mat, fuktighet, temp o ljus så kan ni hålla vilka arter ni vill o känner er bekväma, med oavsett om det är i en källarlokal eller inte.
Lycka till.

Ja visst "kan" och "får" man enligt lag. Vet inte om det här var en respons på mitt svar eller inte. Mitt svar grundande sej mer på personlig erfarenhet då jag haft rätt många skäggagamer under rätt lång tid. Finns även andra arter som gärna vill kunna se saker röra sig utanför terrariet (visuell stimulans som jag kallar det) som jag också grundar på erfarenhet och observation. Men det är ju inget vetenskapligt i och för sig och har ingenting att göra med L80 heller. 

173
253
Akesson:
Temla skrev:

Ja visst "kan" och "får" man enligt lag. Vet inte om det här var en respons på mitt svar eller inte. Mitt svar grundande sej mer på personlig erfarenhet då jag haft rätt många skäggagamer under rätt lång tid. Finns även andra arter som gärna vill kunna se saker röra sig utanför terrariet (visuell stimulans som jag kallar det) som jag också grundar på erfarenhet och observation. Men det är ju inget vetenskapligt i och för sig och har ingenting att göra med L80 heller. 

Nej det var ingen respons på ditt svar Temla.
Även om jag kanske inte direkt delar din syn på vissa bitar du tar upp så tycker jag inte det hör hemma i den här tråden o av erfarenhet vet jag oxå att det en en väldigt knepig diskussion som sällan leder till något... 

28
13
linda:
EmanuelKarl skrev:

Correlophus ciliatus

Ja, dom är jättefina! Har själv tittat en hel del på dessa så någon ögonfransgecko blir det säkert. :)

28
13
linda:
Temla skrev:
Härligt med ett rum för reptiler! Grattis!

Personligen tycker jag att vissa arter dock inte passar att bo i en källarlokal utan behöver visuell stimulans. Skäggagamer är ett sånt exempel och som jag anser bör bo centralt i huset där ni rör er. De vill ju också gärna kunna se ut genom fönster - även om de sitter i sitt terrarium och inte får komma ut (som vissa håller dom). 

Tack! :) Detta rum är mer som en Gillestuga skulle kunna tänka mig att det är en förredetta "man cave" men sån tur har inte min gubbe ;) Finns både element och 2 fönster. Riktigt golv och jättefina väggar. Tänkte direkt att detta blir mitt hobby-rum :) Men att sätta en Skäggagam mitt i huset kan enligt mig bli väldigt stressande för djuret. Med ungar som springer omkring och även vi som rör oss och har på tv, ja allt som hör ett hem till. Menar nu inte att alla djur som inte har "eget" rum mår dåligt. Men personligen så vill jag ge mina djur så lugn miljö som möjligt.

28
13
linda:
Akesson skrev:
Lycka till.

Absolut! Är väldigt noga med att mina djur ska ha gott om utrymme samt rätt klimat. :) Tack så mycket! Ska bli spännade detta! 

1159
626
Temla:

Tack! :) Detta rum är mer som en Gillestuga skulle kunna tänka mig att det är en förredetta "man cave" men sån tur har inte min gubbe ;) Finns både element och 2 fönster. Riktigt golv och jättefina väggar. Tänkte direkt att detta blir mitt hobby-rum :) Men att sätta en Skäggagam mitt i huset kan enligt mig bli väldigt stressande för djuret. Med ungar som springer omkring och även vi som rör oss och har på tv, ja allt som hör ett hem till. Menar nu inte att alla djur som inte har "eget" rum mår dåligt. Men personligen så vill jag ge mina djur så lugn miljö som möjligt.[/quote]

Låter toppen! :)
Naturligtvis ska det vara måtta på "stimulans" och de mår naturligtvis inte bra av en stressig och stimmig miljö heller. Lagom e bäst... gäller det mesta här i världen. haha
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild