Matvägrar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
1
jossan81:
Hej

Jag har en majsorm som är 6 veckor som inte har ätit sen den 14 augusti och jag har försökt med:

att den har fått bada men har inte sett förstoppad ut
ha den i pincett och dinglar en bit från men även reta upp den så den kanske hugger men det har inte funkat.
har fått vara själv i en låda över natten med maten så den har lugn och ro men har inte heller funkat och verkar inte så speciellt intresserad heller.
Hon har bott hos uppfödaren innan och jag hämtade henne och en till den 17 augusti och när uppfödaren matade henne så var det inga problem. 
Men idag så har et gått 3 veckor och har inte ätit än så jag börjar bli lite orolig.
Jag har sett till att pinkisen har varit väl upptinad och varm.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Ormar klarar sej otroligt bra med att fasta längre än så. Är nog bättre om du låter ormen vara i en vecka eller två för att sen försöka igen.
Att ormen inte äter nu är inte så konstigt heller då den nyligen flyttat. Brukar ta några veckor för reptiler att få vänja sej vid sina nya hem.

5
1
jossan81:
Flyers90 skrev:
Ormar klarar sej otroligt bra med att fasta längre än så. Är nog bättre om du låter ormen vara i en vecka eller två för att sen försöka igen.
Att ormen inte äter nu är inte så konstigt heller då den nyligen flyttat. Brukar ta några veckor för reptiler att få vänja sej vid sina nya hem.

ok.tack. är väl bara en orolig matte=))

953
1840
peter54:
Tre veckor är inte att betrakta som matvägran ens för en liten juvenil, det ska gå flera månader innan det kvalar in i begrepet matvägran.

Jag tror att du stressar ormen genom dina försök att få ormen att äta. Att dingla med maten från en pincett fungerar sällan med en liten juvenil snok och att lyfta en orm som är tveksam till att äta över tll en matningslåda, ökar bara på stressen ytterligare

Låt ormen vara helt ifred i en vecka. Sedan lägger du in maten i terrariet. Prova att ta en tom toarulle, vik upp kanterna lite och lägg maten däri. Lägg in alldeles innan lampan släcks och låt ormen vara ifred med maten över natten. Funkar det inte första gången, så gör om det igen efter 3-4 dagar tills ormen tar maten. Detta är det bästa sättet att mata skygga småttingar enligt min erfarenhet.

5
1
jossan81:
peter54 skrev:
Tre veckor är inte att betrakta som matvägran ens för en liten juvenil, det ska gå flera månader innan det kvalar in i begrepet matvägran.

Jag tror att du stressar ormen genom dina försök att få ormen att äta. Att dingla med maten från en pincett fungerar sällan med en liten juvenil snok och att lyfta en orm som är tveksam till att äta över tll en matningslåda, ökar bara på stressen ytterligare

Låt ormen vara helt ifred i en vecka. Sedan lägger du in maten i terrariet. Prova att ta en tom toarulle, vik upp kanterna lite och lägg maten däri. Lägg in alldeles innan lampan släcks och låt ormen vara ifred med maten över natten. Funkar det inte första gången, så gör om det igen efter 3-4 dagar tills ormen tar maten. Detta är det bästa sättet att mata skygga småttingar enligt min erfarenhet.

det funkar med den andra så därför försökte jasg med det eftersom dom bara äter pinkisar som är döda. 
vi har sagt med att hon ska få vara ifred så får vi se sen hur det går.
har hört lite olika om hur lång tid det får ta så därför blir man lite fundersam.

tack för svaret

1685
794
fluffis:
Har du haft kontakt med uppfödaren? Hur har bostad och matning sett ur för ormen hos uppfödaren? Kanske hjälper om miljö och tillvägagångssätt är liknande. Annars håller jag med de andra, försök ha lite is i magen även om det är svårt :)

5
1
jossan81:
fluffis skrev:
Har du haft kontakt med uppfödaren? Hur har bostad och matning sett ur för ormen hos uppfödaren? Kanske hjälper om miljö och tillvägagångssätt är liknande. Annars håller jag med de andra, försök ha lite is i magen även om det är svårt :)

hej

han hade inga problem men han har väldigt lång erfarenhet med(40 år)  så han har väl sina knep även om dom knepen inte funkae för mig.
försöker ha lite is i magen nu och låter henne vara så hon vänjer sig att vara hos oss så hoppas jag att hon äter framöver.
tack för svaret från en överdrivet orolig matte=))
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild