Ung skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
7
MorbidAngel:
Hej! 

Jag och tjejen köpte en ca 6 månader gammal skäggagam för tre dagar sedan. 

När vi köpte honom var han ej handskad med så mycket så det gick inte plocka upp honom eller ens röra honom utan att han blev arg eller rädd. 

Igårkväll filmade jag detta (hoppas det går att ladda upp filmen här annars får jag redigera det på datorn sen, så ser ni ingen video så kommer det EDIT: Fick ladda upp den på Youtube

Jag och tjejen klappade honom tills han somnade,  sen tog tjejen lite vatten på fingret som rann ner över hans huvud som han slickade upp, sen stängde vi terrariet och han somnade sådär! 

Iallafall så undrar jag, hur lång tid brukar det ta för er att få er skäggagam handvan? :) 

Sen undrar jag även om man hade kunnat få hjälp med att fastställa kön på honom/henne,  eller är det för tidigt? Tog en bild på hans undersida igår men tycker det är svårt att se,  borde jag ladda upp den här och se om ni kanske ser det tydligare än mig? :) 

Tack!  :)

1159
626
Temla:
MorbidAngel skrev:
Hej! 

Jag och tjejen köpte en ca 6 månader gammal skäggagam för tre dagar sedan. 

När vi köpte honom var han ej handskad med så mycket så det gick inte plocka upp honom eller ens röra honom utan att han blev arg eller rädd. 

Igårkväll filmade jag detta (hoppas det går att ladda upp filmen här annars får jag redigera det på datorn sen, så ser ni ingen video så kommer det EDIT: Fick ladda upp den på Youtube

Jag och tjejen klappade honom tills han somnade,  sen tog tjejen lite vatten på fingret som rann ner över hans huvud som han slickade upp, sen stängde vi terrariet och han somnade sådär! 

Iallafall så undrar jag, hur lång tid brukar det ta för er att få er skäggagam handvan? :) 

Sen undrar jag även om man hade kunnat få hjälp med att fastställa kön på honom/henne,  eller är det för tidigt? Tog en bild på hans undersida igår men tycker det är svårt att se,  borde jag ladda upp den här och se om ni kanske ser det tydligare än mig? :) 

Tack!  :)

Några tips om han dricker dåligt. Om ni vill droppa vatten på nosen - använd en liten spruta eller en sån där gummituta som brukar ligga i Revaxör förpackningar. Funkar kanon. Eller, håll en liten skål med vatten framför honom så han ser den, skvalpa med vattnet genom att vicka på skålen eller krusa vattnet med ett finger. Eller använd en blomspruta och spraya försiktigt på huvudet så det rinner ned till munnen. Brukar vara lite svårt att få små att äta sallad och på det viset få i sig vätska och då får man ta till l ite småknep. :)

Vad gäller att få den orädd för er.... det kommer automatiskt när den vant sig vid sitt nya hem och vid er samt ju äldre den blir ju oräddare blir den. Tycker ni inte ni ska hålla på med den för mycket nu när den är ny för då kan den bli ännu mer stressad och dra dig undan. I värsta fall sluta äta. Det är alltid stressande för en reptil att byta miljö - så låt den vara ifred några veckor.

Vill tillägga... de gillar oftast INTE att bli klappade, även om de kanske sitter still medan man gör det.

I videon ser det väldigt mörkt ut i terrariet, men det kanske är kvällsbelysning för att det är sovdags? 

15
7
MorbidAngel:

Temla skrev:

Några tips om han dricker dåligt. Om ni vill droppa vatten på nosen - använd en liten spruta eller en sån där gummituta som brukar ligga i Revaxör förpackningar. Funkar kanon. Eller, håll en liten skål med vatten framför honom så han ser den, skvalpa med vattnet genom att vicka på skålen eller krusa vattnet med ett finger. Eller använd en blomspruta och spraya försiktigt på huvudet så det rinner ned till munnen. Brukar vara lite svårt att få små att äta sallad och på det viset få i sig vätska och då får man ta till l ite småknep. :)

Vad gäller att få den orädd för er.... det kommer automatiskt när den vant sig vid sitt nya hem och vid er samt ju äldre den blir ju oräddare blir den. Tycker ni inte ni ska hålla på med den för mycket nu när den är ny för då kan den bli ännu mer stressad och dra dig undan. I värsta fall sluta äta. Det är alltid stressande för en reptil att byta miljö - så låt den vara ifred några veckor.

Vill tillägga... de gillar oftast INTE att bli klappade, även om de kanske sitter still medan man gör det.

I videon ser det väldigt mörkt ut i terrariet, men det kanske är kvällsbelysning för att det är sovdags? 

Han dricker bra, hoppas inte jag gav folk fel uppfattning med videon, det var inget negativt, det var mest att vi tyckte han såg så söt ut när han låg där och drack! Men tack för tipset iallfall det ska jag komma ihåg! :D

Ja jag håller med att man ska låta dom vara ifred och ge dom tid. Dock måste jag säga att han är väldigt pigg och aktiv och söker gärna uppmärksamhet, han står mycket vid glaset och tittar på oss och han gör inget motstånd eller så när vi plockar upp honom, verkar nästan som han tycker det är lite busigt för han springer runt i terrariet med svansen i vädret och springer fram till oss, utan att verka aggresiv, defensiv eller rädd alls faktiskt!

Nu är jag ganska ny inom reptiler så jag vet inte allt om deras beteende mer än vad jag har läst innan vi skaffade honom, men av vad jag sett och hört så är hans beteende jätte positivt iallfall, han verkar inte alls rädd eller så, men vad vet jag! :p

Ja detta var sent igårkväll och det var precis innan vi la oss! :)

Tack för ditt svar! :)

EDIT: Det jag menade i första inlägget var att jag blev chockad över att första dagen så var han då rädd och gapade mot oss, men att han sen så snabbt gick över till att han verkar vara i princip helt orädd för oss! :)

1159
626
Temla:
Det här var din fråga: "Iallafall så undrar jag, hur lång tid brukar det ta för er att få er skäggagam handvan?"

Och mitt svar är: Inte mycket hantering de första veckorna. De blir "handvana" när de vant sig vid er och sin nya miljö.  

Låter som om den redan är orädd och pigg... så verkar inte vara något problem. :)

Såna små är alltid hungriga och tigger mat - vilket kan förklara att han springer fram till glaset. 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Först och främst, välkommen till reptil- och framför allt skäggisvärlden! Tror du kommer finna det väldigt intresant och kul!

Om det är en ny ödla som ni fått hem så skulle jag inte hålla på och öppna för att klapa på ödlan. Den behöver några veckor på sej att anpassa sej till sitt nya hem, och helst det ostört som ovan nämnt. =)

Vad gäller belysning vet jag inte om du förstod frågan rätt, eller om jag inte ritkigt uppfattar ditt svar.
Har ni annan belysning på kvällen/natten? I sådana fall så kan ni slopa den helt. Den behövs inte. Röda lampor ska man inte använda till skäggisar alls. =)
Lägg gärna upp en bild på hela terrariumet så vi får se!

Vill du ha lite mer info angående belysning sen så kan du läsa dena information som finns här:

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=light

Men som sagt, med en ny ödla så skulle jag bara låta den vara i terrariumet och inte plocka med den alls. Man ska självklart lägga in ny mat och nytt vatten varje dag. Men ödlor är absolut inga keldjur. Och att den sitter stilla när ni klappar på den kan vara för att den är skiträdd och fryser till helt av rädsla. Värt att tänka på.

Vill du få den könad så kan du om någon vecka försöka ta en bild på den bakifrån, där du låter den ligga platt på mage, sen lyfter du upp svansen på den. Men vänta någon vecka med det så den får vänja sej med sitt nya hem först! =)

Har du fler frågor, eller behöver hjälp med något så är det bara att fråga på. Finns väldigt många kunniga här!

Så än en gång, välkommen in i denna fatastiska hobby, och denna otrooligt bra community!

1275
1725
Falk:
Läs hanteringstråden innan ni postar dylikt. 
För vissa av oss så är det rent djurplågeri ni ägnar er åt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild