Temla skrev:
Några tips om han dricker dåligt. Om ni vill droppa vatten på nosen - använd en liten spruta eller en sån där gummituta som brukar ligga i Revaxör förpackningar. Funkar kanon. Eller, håll en liten skål med vatten framför honom så han ser den, skvalpa med vattnet genom att vicka på skålen eller krusa vattnet med ett finger. Eller använd en blomspruta och spraya försiktigt på huvudet så det rinner ned till munnen. Brukar vara lite svårt att få små att äta sallad och på det viset få i sig vätska och då får man ta till l ite småknep. :)
Vad gäller att få den orädd för er.... det kommer automatiskt när den vant sig vid sitt nya hem och vid er samt ju äldre den blir ju oräddare blir den. Tycker ni inte ni ska hålla på med den för mycket nu när den är ny för då kan den bli ännu mer stressad och dra dig undan. I värsta fall sluta äta. Det är alltid stressande för en reptil att byta miljö - så låt den vara ifred några veckor.
Vill tillägga... de gillar oftast INTE att bli klappade, även om de kanske sitter still medan man gör det.
I videon ser det väldigt mörkt ut i terrariet, men det kanske är kvällsbelysning för att det är sovdags?
Han dricker bra, hoppas inte jag gav folk fel uppfattning med videon, det var inget negativt, det var mest att vi tyckte han såg så söt ut när han låg där och drack! Men tack för tipset iallfall det ska jag komma ihåg! :D
Ja jag håller med att man ska låta dom vara ifred och ge dom tid. Dock måste jag säga att han är väldigt pigg och aktiv och söker gärna uppmärksamhet, han står mycket vid glaset och tittar på oss och han gör inget motstånd eller så när vi plockar upp honom, verkar nästan som han tycker det är lite busigt för han springer runt i terrariet med svansen i vädret och springer fram till oss, utan att verka aggresiv, defensiv eller rädd alls faktiskt!
Nu är jag ganska ny inom reptiler så jag vet inte allt om deras beteende mer än vad jag har läst innan vi skaffade honom, men av vad jag sett och hört så är hans beteende jätte positivt iallfall, han verkar inte alls rädd eller så, men vad vet jag! :p
Ja detta var sent igårkväll och det var precis innan vi la oss! :)
Tack för ditt svar! :)
EDIT: Det jag menade i första inlägget var att jag blev chockad över att första dagen så var han då rädd och gapade mot oss, men att han sen så snabbt gick över till att han verkar vara i princip helt orädd för oss! :)