En till?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

109
14
Tyris:
Hej!
Det är så här att min kompis hade en leopardgecko för sju år sedan som rymde. De kunde inte hitta ödlan på fera år, de trodde då att hen var död. Men nu för några veckor sedan så har de sett ödlan. Han har tydligen levt under deras panna i källaren, käkat spindlar m.m. De har även tagit upp ödlan och hen är tam och så fortfarande. 

För att komma till saken så vill de inte ha ödlan kvar. Så då undrar min kompis om jag vill ha den. Jag har ju redan två leos, en hona och en hane. Förmodligen så är min kompis ödla en kille (jag har inte tittat än). Så jag undrar om det går att ha två hanar och en hona tillsammans?

Men om du nu skulla vara en hona, går det att ha en ödla till i terrariet, som dom andra två inte är uppväxta med? (det skulle ju blivit så iallafall!)

Det kanske var krångligt att förstå men ni får försöka;-)!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Två hanar är inte att rekommendera. Flera honor går i regel bra, men det är aldrig någon garanti. Viktigt är då att det finns gott om utrymme och flera gömställen så att de kan komma undan från varandra ifall de skulle vilja vara ifred.

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
ABSOLUT INTE. Inte ens en hona och en hane har garanti varje gång. Reptiler bör hållas ensama och bara föras ihop korta stunder vid parning. Och hannar slåss av två anledningar: Dels om två hanar hittar en/flera honor då dom inte "befruktar lite var" eller "befruktar några honor var" utan det är slagsmål som gäller. Andra anledningen är om två hannar hittar ett revir med massa honor.

Varför vill du ha dom i samma terrarium? (dom trivs bäst ensama).

Jag rekomenderar att köpa ett terrarium till varje individ då dom är solitära djur. Flytta ihop dom korta stunder för parning om du vill det.

109
14
Tyris:
anders skrev:
Två hanar är inte att rekommendera. Flera honor går i regel bra, men det är aldrig någon garanti. Viktigt är då att det finns gott om utrymme och flera gömställen så att de kan komma undan från varandra ifall de skulle vilja vara ifred.

Mitt terrarium är 125×50×50 om jag minns rätt. Jag har två gråttor och en döskalle, skulle det behövas mer?

109
14
Tyris:
EmanuelKarl skrev:
ABSOLUT INTE. Inte ens en hona och en hane har garanti varje gång. Reptiler bör hållas ensama och bara föras ihop korta stunder vid parning. Och hannar slåss av två anledningar: Dels om två hanar hittar en/flera honor då dom inte "befruktar lite var" eller "befruktar några honor var" utan det är slagsmål som gäller. Andra anledningen är om två hannar hittar ett revir med massa honor.

Varför vill du ha dom i samma terrarium? (dom trivs bäst ensama).

Jag rekomenderar att köpa ett terrarium till varje individ då dom är solitära djur. Flytta ihop dom korta stunder för parning om du vill det.

Jag vill inte göra massa extra arbete p.g.a den ödlan. Tycker mest synd om den,att leva så menar jag. Om det är en hona borde det väl gå bra?

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Flera hanar i samma terrarium är aldrig att rekomendera, det brukar ytterst sällan sluta lyckligt för individerna :) 

Ska man ha ett par eller ett harem av geckos ihop krävs betydligt fler än 3-4 gömställen anser jag. 

22
6
Daniela_palocci:
Jag skulle säga att absolut (aaaabsolut) minst gömställen ska vara lika många som antalet leopardgeckos+1 (ett exempel: 4 ödlor=5 gömställen) men skulle verkligen rekommendera fler då de mår bättre av lite valmöjligheter! Sen så är flera hanar ingen god kombination i samma terrarium. Inte ens alla honor klarar av att vistas i ett terrarium med fler honor än den själv.

109
14
Tyris:
Tack för alla svar! Vi får väl se om den ödlar är en hona eller ej. Ska skaffa mera gömställen snart!

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Tyris skrev:

Jag vill inte göra massa extra arbete p.g.a den ödlan. Tycker mest synd om den,att leva så menar jag. Om det är en hona borde det väl gå bra?

Har du två eller flera reptiler tillsammans bör du alltid ha ett eget terrarium till varje individ då hanen kommer va på honan hela tiden under parningen och hon hinner knappt vila sig emellan. Så mitt råd är att först dela av dom två du redan har (altenativt köpa ett extra terrarium som du bara kan inreda med jord och gömställen lite snabbt när bråket kommer) och sedan skaffa ytterligare ett åt den nya om du känner att du har plast.

109
14
Tyris:
EmanuelKarl skrev:

Har du två eller flera reptiler tillsammans bör du alltid ha ett eget terrarium till varje individ då hanen kommer va på honan hela tiden under parningen och hon hinner knappt vila sig emellan. Så mitt råd är att först dela av dom två du redan har (altenativt köpa ett extra terrarium som du bara kan inreda med jord och gömställen lite snabbt när bråket kommer) och sedan skaffa ytterligare ett åt den nya om du känner att du har plast.

Men mina två jag redan har parar sig inte. Det kanske beror på att honan är större än hanen?

Som sagt vi får se hur det blir med den andra ödlan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild