KP, fler i samma terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
elle45000:
Hej, har en 0.1 kp just nu som är strax över 1 år gammal och undrar bara om jag skulle kunna ha en till hona i samma terrarium? Kan dom börja bråka då och spelar det någon roll om den ena är störra än den andra?

Tack på förhand för svar! :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Den här frågan har ställts många många gånger på diverse forum, och den har säkert lika många svar :) 

Men det bästa är såklart att hålla ormarna ensamma i sina terrarier då dom är solitära djur, dvs ensamlevande och har inget som helst behov av sällskap av en artfrände. 

MEN det brukar i dom flesta fall gå bra :) Även om olyckor kan hända och i värsta fall kan den ena bli mat åt den andra. 

Ska man nu ändå ha flera ormar i samma terrarium så är det väl honor som går bäst isf, hanar bråkar oftast mer än honor. 

Och väljer man att ha flera tillsammans rekomenderar jag att ytan på terrariet är väl tilltagen och inredningen anpassas efter flera individer. Med det menar jag att man måste ha flera av allt, exempelvis flera gömställen på flera olika ställen i terrariet, flera vattenskålar osv :) 

Ormar av olika storlek skulle jag personligen inte hålla ihop utan då ska dom åtminstonde vara i ungefär samma storleksklass. 

Det var mina tips och erfarenheter men det finns som sagt säkert andra åsikter om att hålla ormar ihop. 

375
251
Doxster:
Jonas har bra synpunkter angående detta.

Jag brukar alltid ställa en följdfråga till dom som ställer just denna fråga;

Varför vill du ha flera i samma terrarie? Är det för din skull eller för djurens skull?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild