Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

70
5
Ostrich5:
hur kan man bantar sin skäggagam?

Medlem i SHF
4047
5099
Jonas_:
Mindre foder och större terrarium med mer utrymme för rörlighet samt inredning att klättra på? Men antagligen är mindre foder eller en annan typ av foder det som gäller.

1159
626
Temla:
Jag tycker det är svårt att få en skäggagam att röra på sig i ett terrarium. Ofta sitter de bara på solplatsen och kanske flyttar på sig när de ska sova (mina somnar till och med på sin solplats.. skratt). 

Om du inte är en av dom som motsätter sig att släppa ut sina djur så är det isåfall en bra ide. Mina äter mycket men de rör också på sig rätt mycket - även om de föredrar att sitta stilla ändå och alternerar nästan bara mellan sitt terrarium och sitt fönster i vardagsrummet. 

Men som Jonas_ skrev, annan diet och i mindre volymer - mer sallad, är väl det säkraste kortet. 

Ger du den mycket fet mat som t.ex. zophobas och mjölmask? Mycket frukt?  Isåfall - sluta med det och ge den bara sallad, syrsor och kackerlackor.

2966
1648
Hoggaforfan:
Temla skrev:
Jag tycker det är svårt att få en skäggagam att röra på sig i ett terrarium. Ofta sitter de bara på solplatsen och kanske flyttar på sig när de ska sova (mina somnar till och med på sin solplats.. skratt). 

Om du inte är en av dom som motsätter sig att släppa ut sina djur så är det isåfall en bra ide. Mina äter mycket men de rör också på sig rätt mycket - även om de föredrar att sitta stilla ändå och alternerar nästan bara mellan sitt terrarium och sitt fönster i vardagsrummet. 

Men som Jonas_ skrev, annan diet och i mindre volymer - mer sallad, är väl det säkraste kortet. 

Ger du den mycket fet mat som t.ex. zophobas och mjölmask? Mycket frukt?  Isåfall - sluta med det och ge den bara sallad, syrsor och kackerlackor.

De på Blekinge Exotiska Värld rör sig väldigt mycket efter ombyggnad då de fick in en värmelampa+HID på solplatsen (gissningvis ca 70C där) och sen in ingjuten värmekabel i sanden så rätt hyfsad grundtemperatur (minns tyvärr inte exakt) samt att de ligger där och värmer magen.
Stå man framför terrariumet så rör sig minst en inom 5-10 min
Ångrar att jag inte tog en innan och efter bild på dem då de färgat ut enormt.

70
5
Ostrich5:
Jonas_ skrev:
Mindre foder och större terrarium med mer utrymme för rörlighet samt inredning att klättra på? Men antagligen är mindre foder eller en annan typ av foder det som gäller.

Temla skrev:

men han äter inte grönsaker har testat med allt som står på terariedur men vindruvor äter han men inte ofta och han äter allt som rörsig så jag vet inte ska man mata honom med sysor, gråsugor och kakelakor får jag inte ha hema  

1159
626
Temla:
Ostrich5 skrev:

men han äter inte grönsaker har testat med allt som står på terariedur men vindruvor äter han men inte ofta och han äter allt som rörsig så jag vet inte ska man mata honom med sysor, gråsugor och kakelakor får jag inte ha hema  

Syrsor och kackerlackor är basföda till skäggagamer. Om du inte får ha det hemma så skulle du nog inte skaffat en skäggagam. Köp några stycken att börja med så kanske din mamma vänjer sig. Jag hatade insekter men det tog bara ca 2 veckor så hade jag vant mig vid dom. :)

Han kommer säkert äta av grönsakerna om han blir tillräckligt hungrig. :)

Vad jag förstår då så har han bara fått zophobas och andra feta maskar? Då är det inte konstigt att han är överviktig. Har du tur så har han inte redan fått fettlever av den dieten. 

Tänk på att vindruvor innehåller massor med bekämpningsmedel (om du inte köper ekologoska vill säga). Har varit många varningar om just vindruvor på nätet. Samma gäller jordgubbar. Men frukt ska man inte ge ofta eftersom det innehåller mycket socker och är fettbildande. 

Lägg gärna upp en bild på terrariet så vi ser om det behövs fler klättersaker för honom att "motionera" på. 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Ostrich5 skrev:

Oj, får du inte ha insekter hemma så är inte en skäggis rätt djur för dej att ha....
Om jag vore du så skulle jag se till att du får ha lite kackerlackor hemma i någon burk i alla fall. Men om det absolut inte går för sej att du har sånna insekter hemma så skulle jag ta och sälja/skänka iväg skäggisen till någon som har bättre möjligheter att ge den rätt föda. Sen får du kanske hitta någon annan typ av reptil som inte äter insekter. =)

184
132
C_corpse:
Enligt din profil har du flertalet djur hemma som ska äta insekter. Hur går det ihop om du inte får ha insekter? :/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild