Placering värmeplatta och uv-ljus till en gecko...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

26
1
Mortaxia:
Hallå...
Hur ska man placera värmeplatta och uv-ljuset i förhållande till varandra?

134
111
Potato:
vad är det för gecko? ^^

459
138
Pakke:
Mortaxia skrev:
Hallå...
Hur ska man placera värmeplatta och uv-ljuset i förhållande till varandra?

Gecko... Om de är nattaktiv, då de behöver inte UV-ljuset. Värmeplatta räcker bara. :)

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:

Det beror också på vad det är för fabrikat på lampan och mattan. Om Uv-lampan inte avger värme så placeras värmemattan under den.

26
1
Mortaxia:
Potato skrev:
vad är det för gecko? ^^

Jag tror det är en temper albino.... Har frågat o väntar svar.

146
85
Lovet:
Mortaxia skrev:

Temperatur albino är en morph och inte en art. Det är förmodligen en leopardgecko du har och isåfall är uv-lampa ej nödvändigt. 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Pakke skrev:

Gecko... Om de är nattaktiv, då de behöver inte UV-ljuset. Värmeplatta räcker bara. :)

Lovet skrev:

Temperatur albino är en morph och inte en art. Det är förmodligen en leopardgecko du har och isåfall är uv-lampa ej nödvändigt. 

Här kan ni läsa lite om UV. 
www.uvguide.co.uk/whatreptilesneed.htm

I det vilda så utsätts även geckosar för UV ljus, även fast det är i små mängder, så utsätt de ändå för det. Jag tror att det är något man bör eftersträva även i terrarium, att geckosar under kortare delar av dygnet ska få tillgång till svagare UVB och UVA strålning. De ska inte tvingas till att vistas i det dock, men ha möjligheten till det.
Så att säga att geckosar inte behöver UV ljus alls tror jag är fel.
Detta är vad jag tror och har läst mej till, så jag har kanske inte rätt. Äger inga geckosar heller sen för den delen. Men det kan vara värt att tänka på! =)

459
138
Pakke:
Flyers90 skrev:

Här kan ni läsa lite om UV. 
www.uvguide.co.uk/whatreptilesneed.htm

I det vilda så utsätts även geckosar för UV ljus, även fast det är i små mängder, så utsätt de ändå för det. Jag tror att det är något man bör eftersträva även i terrarium, att geckosar under kortare delar av dygnet ska få tillgång till svagare UVB och UVA strålning. De ska inte tvingas till att vistas i det dock, men ha möjligheten till det.
Så att säga att geckosar inte behöver UV ljus alls tror jag är fel.
Detta är vad jag tror och har läst mej till, så jag har kanske inte rätt. Äger inga geckosar heller sen för den delen. Men det kan vara värt att tänka på! =)

Gillat vad du skrev. Ja, det är olika åsikter. Själv äger jag leopardgecko, crested geckosar och de behövde inte UVljuset. Länge har det funkat bra och de mådde bra i flera år utan fått UVljuset. De har allting som de behöver, med kalk och multvitaminer. De lever hälsosamt och mår bra av det. :) Men som sagt, om ni får välja, så självklart är det upp till er vad ni vill använda tillhöret//lampor som passar utmärkt till era egna geckosar att må bra av. Så använd UV-ljuset eller inte. Det är upp till er själv. :)

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Mortaxia skrev:

Det där säger ingenting om vad det är för art du äger, det säger inte mig ett skvatt iaf :) Finns en hel del olika arter geckoödlor och miljön dom lever i skiljer sig avsevärt mellan olika arter.

Oj jag såg nu i efterhand att Lovet redan svarat på "temper albino", ber om ursäkt :) 

Ett välmenat tips inför framtida frågor är att använd gärna det vetenskapliga namnet på arten du frågar om så kan det inte bli några missförstånd och du kommer få betydligt bättre svar :) 

305
151
SunshineGeckos:
Mortaxia skrev:

Synd att du inte ens vet vad för art du har köpt.  :/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild