Köpa sköldpadda i Norge?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Emma123:
Hej. Jag bor i Norge, men vill ha en vattensköldpadda. Har haft en förr, men den dog av ålderdom. Har inte anledning att köpa in till Sverige å köpa en. Var i Norge kan man få köpa? Jag är allergisk mot pälsdjur, så jag har lov till att ha en sköldpadda. Hoppas någon kan hjälpa mej att finna en till oss!

2966
1648
Hoggaforfan:
Emma123 skrev:
Hej. Jag bor i Norge, men vill ha en vattensköldpadda. Har haft en förr, men den dog av ålderdom. Har inte anledning att köpa in till Sverige å köpa en. Var i Norge kan man få köpa? Jag är allergisk mot pälsdjur, så jag har lov till att ha en sköldpadda. Hoppas någon kan hjälpa mej att finna en till oss!

Vilken art? Osäker hur det ser ut i Norge men menar du rödörad vattensköldpadda så blev den förbjuden i början av året inom EU.

81
78
testudo_H:
Du kan köpa sköldpadda i Sverige om den som säljer ansöker om export tillstånd till Norge.

Medlem i GHF
3136
1742
EmanuelKarl:
Hoggaforfan skrev:

Vilken art? Osäker hur det ser ut i Norge men menar du rödörad vattensköldpadda så blev den förbjuden i början av året inom EU.

rödörad vattensköldpadda är en underart av arten Trachemys scripta, hela arten förbjöds och inte bara underarten rödörad vattensköldpadda. Även gulbukad vattensköldpadda tillhör denna art. Finns också några underarter till som dock inte förekommer i hobbyn så vitt jag vet.

Medlem i GHF
3136
1742
EmanuelKarl:
Emma123 skrev:

Vad har du gjort för ansökningar om tillstånd osv för att få tillstånd till att ha en reptil i Norge? Det är ju reptilförbud där.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Emma123 skrev:

Det skänks bort en hel del sköldpaddor titt som tätt på olika reptilsidors köp & sälj, dock i Sverige då. Vart det finns sköldpaddor i Norge har jag ingen aning om tyvärr :) 

Men reptiler är väl förbjudet i hela Norge? Flytta till Sverige och köp en orm eller två istället ;) 

2
0
Emma123:
EmanuelKarl skrev:

Vad har du gjort för ansökningar om tillstånd osv för att få tillstånd till att ha en reptil i Norge? Det är ju reptilförbud där.

Om man har pälsdjursallergi som jag så får man tilstånd att ha djur som inte har päls etc. Något jag har, men jag vet inte vart man kan köpa.. Å om jag måste till Sverige? Jag har små barn och full jobb så det er inte lätt at komma sig över till Sverige for at köpa en.

Medlem i GHF
3136
1742
EmanuelKarl:
Emma123 skrev:

Om man har pälsdjursallergi som jag så får man tilstånd att ha djur som inte har päls etc. Något jag har, men jag vet inte vart man kan köpa.. Å om jag måste till Sverige? Jag har små barn och full jobb så det er inte lätt at komma sig över till Sverige for at köpa en. 

ok. Konstt att man slipper ansöka osv bara för att man är allärgisk. Hur som helst så är arten Trachemys scripta (vattensköldpadda) förbjuden. inte pga reptilförbud utan för att dom kan bli invsiva arter  om dom smiter då dom överlever klimatet. Så välj inte rödörad vattensköldpadda, gulbukad vattensköldpadda eller annan undreart av Trachemys scripta. men det finns andra fina vattenlevande sköldpaddor men som inte tillhör den arten. Typ revees kärrsköldpadda.

2966
1648
Hoggaforfan:
Emma123 skrev:

Om man har pälsdjursallergi som jag så får man tilstånd att ha djur som inte har päls etc. Något jag har, men jag vet inte vart man kan köpa.. Å om jag måste till Sverige? Jag har små barn och full jobb så det er inte lätt at komma sig över till Sverige for at köpa en. 

Skicka djur större än insekter är inte att rekommendera så du får nog köra och hämta den oavsett vad du väljer för art.
Funderat på landsköldpaddor?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild