Hur länge lever bytet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

305
151
SunshineGeckos:
I går kväll fick min B.emilia en mellanstor dubianymf.   
Två  timmar efter att hon  fångat den sprattlade den ännu. 

Jag har inte kollat på ett tag nu dock,  men min undran är om inte så små djur borde dö rätt snabbt?   
Eller tar det längre tid för en Brachypelma att döda sitt byte jämfört med en art med mer potent gift?  Om det ens har med det att göra? 

Sist jag matade henne tyckte jag det gick väldigt fort.  :/

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
SunshineGeckos skrev:
I går kväll fick min B.emilia en mellanstor dubianymf.   
Två  timmar efter att hon  fångat den sprattlade den ännu. 

Jag har inte kollat på ett tag nu dock,  men min undran är om inte så små djur borde dö rätt snabbt?   
Eller tar det längre tid för en Brachypelma att döda sitt byte jämfört med en art med mer potent gift?  Om det ens har med det att göra? 

Sist jag matade henne tyckte jag det gick väldigt fort.  :/

Kackerlackor är mästare på att övereva. Och en milt giftig fågerspindel kan döda den men då kackerlackor kan överleva kärnvapen, strålning m.m. så borde dom överleva lite gift i någon/några dagar från en med milt gift. Jag hade en bönsyrsa för ett tag sedan och han bet en gång av huvudet på kackisen och struntde i resten och den kackisen klarade sig tre dagar. Bönsyrsan var ju dock inte giftig men och andra sidan var det ju inte huvudet som din bet av om jag fattat det rätt.

305
151
SunshineGeckos:
EmanuelKarl skrev:

Kackerlackor är mästare på att övereva. Och en milt giftig fågerspindel kan döda den men då kackerlackor kan överleva kärnvapen, strålning m.m. så borde dom överleva lite gift i någon/några dagar från en med milt gift. Jag hade en bönsyrsa för ett tag sedan och han bet en gång av huvudet på kackisen och struntde i resten och den kackisen klarade sig tre dagar. Bönsyrsan var ju dock inte giftig men och andra sidan var det ju inte huvudet som din bet av om jag fattat det rätt.

Nu tror jag i och för sig inte att spindeln går omkring med dubian i munnen flera dagar.  
Spindlar biter tag och håller fast bytet. 

Hon har gömt sig nu,  så jag vet ju inte om det är nåt liv kvar i den,  jag tvivlar på det dock. ; )

37
12
Rabalder:
EmanuelKarl skrev:

Ska inte säga hur mkt sanning som ligger bakom det, men hört att kackerlackor kan leva utan huvud tills dom svälter ihjäl. (Inget huvud = inget att äta med) kanske bara gäller vissa arter dock.

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Rabalder skrev:

Ska inte säga hur mkt sanning som ligger bakom det, men hört att kackerlackor kan leva utan huvud tills dom svälter ihjäl. (Inget huvud = inget att äta med) kanske bara gäller vissa arter dock.

Ja exakt. Dom kan klara av 10 dar utan mat och vatten och då de inte ka äta utan huvud dör dom efter 10 dagar (sålänge dom inte har ätit på några dgar för då blir det inte lika länge).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild