Panterkameleont satt vatten i halsen!?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
7
Mats:
Höll på att fukta hos min panter med min pumpflaska och droppade vatten framför han som han drack, när han höll på att dricka från flaskan droppade jag ganska mycket i hans munn hela tiden men han svalde allt o så. Någon minut efter han har druckit så sitter han med öppen munn och spottar/kräcks upp en del av vattnet. Kan jag ha droppat för mycket vatten i hans munn så han satt i halsen? Såg ut som att han svalde allt o så. Några timmar senare sitter han fortfarande med lite öppen mun men stänger den när jag går till han. Löser det av sig själv? Är det farligt för han?
Tacksam för svar!

1159
626
Temla:
Svar ja, du kan ha sprutat för mycket vatten och för fort.  Min erfarenhen är att man inte bör spruta in vatten direkt i munnen på ödlan utan istället liksom spruta tätt intill munnen så ödlan själv får slicka i sig rätt mängd i sin egen takt och hinna svälja ordentligt emellan. Alternativt kan man spruta vattnet på ett större blad nära munnen. Kameleontens mun och tunga är en komplicerad mekanism. 

Hoppas det löser sig av sig själv. Kanske drack den helt enkelt för mycket och gör sig av med överflödet genom att spotta ut (bara en gissning då jag själv aldrig upplevt detta).  Men det är också möjligt att  den fått ned vatten i lungorna och ett veterinärbesök blir nödvändigt.

Vore intressant att läsa vad andra kameleontägare tänker om detta.  

134
111
Potato:
Har aldrig varit med om det med mina jemen.
Men då sprutar jag med en väldigt svag stråle inärheten av dom och de dricker som sig bör :)
Men hoppas din panter inte tar för mycket stryk, det är ju trotts allt bara vatten. 
Men man vet ju själv hur det är att spy upp vatten och det är inte så lindrigt för halsen.

504
396
Crippa:
Varför låter du inte kameleonten få dricka när den vill? Jag hade en vattenskål i mitten på ett ''träd'' i terrariet och när det droppade ner vattendroppar i skålen så blev det rörelse på vattenytan och kameleonten gick ner och drack :) drack även från bladen. Jag tycker inte man ska spruta in vatten i något djur, bättre att låta det ske naturligt genom att de dricker själva.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild