NO PEST mot kvalster funkar inte?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
breakingbad:

jag upptäckte kvalster på mina 18 kungspytons i slutet april. behandlade med exner petguard i 8 veckor, såg inga kvalster efter det. 

behandlade ormar och burkar (rack), körde på papper, hela grejen.

MEN (!) har på något sett fått tillbaka skiten (inga nya ormar och inte varit på mässor). så hände in en NO PEST STRIP i rummet på ca 12kvm den 19e JULI. hänger i mitten av rummet.

MEN SER BARA FLER OCH FLER STORA KVALSTER?!?! i vattenskålar, på ormar, på racket. 

visst, det har "bara" gått tre och en halv vecka sen jag hängde in men borde det inte bli färre och inte fler???

1159
626
Temla:
Mite-Off funkar för mej iallafall. Behövde bara spraya ormen 3 gånger med några dagars mellanrum och rengöra den tillfälliga hammarplastlådan varje gång jag sprayat ormen. Upprepade proceduren efter 6 veckor och sedan var allt borta. 

Hoppas dina ormar har tillgång till bad i sina burkar så dom får lite lindring när kvalstren biter.  

379
399
Mr_B:

Tar petguard och Nopest-stripes äggen med? Annars är det där du har ditt problem skulle jag tro? Kvalster lägger ju en del ägg i sprickor o så, så då kanske dessa prepparat kräver längre behandling?

Bara teorier här men vet att det kan bli en del återfall när det kommer till behandling av terrariet i så fall. Antar att du även bytt bottenmaterial o tvättat och bytt inredning med? Annars skulle detta kunna va problem till kvalsters återkomst.

Hur som ville jag mest ge lite infallsvinklar på vad jag upplevt att många glömmer bort och göra. Hoppas det löser sig för dig i alla fall

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Tips bara... lägg små bitar av no pest inne hos ormarna. Så jag blev av med skiten efter några dagar, provade hänga upp den i rummet också men då hände ingenting. Dock ska man vara försiktig med no pest strips, men antar du har koll :)

375
251
Doxster:
Jubari skrev:
Tips bara... lägg små bitar av no pest inne hos ormarna. Så jag blev av med skiten efter några dagar, provade hänga upp den i rummet också men då hände ingenting. Dock ska man vara försiktig med no pest strips, men antar du har koll :)

Det där ska man vara OERHÖRT försiktig med. I stort sett alla (som jag har läst om) som har rapporterat dödsfall har använt den metoden. Då har dom försökt klippa isär bitar av strippen och lägga i en plastlåda med små hål i. Det är väldigt svårt att dosera på detta sättet.

Jag satte min No Pest ungefär 2dm ifrån mina terrarium, märkte en markant skillnad redan efter första veckan.

10
1
Patrik:
Funderar på att använda dessa. Men har akvarium några meter från mitt terrarium samt fågel i lägenheten, lite nervös hur dessa ska påverkas. Någon som har använt No Pest i samband med dessa djur?

375
251
Doxster:
Patrik skrev:
Funderar på att använda dessa. Men har akvarium några meter från mitt terrarium samt fågel i lägenheten, lite nervös hur dessa ska påverkas. Någon som har använt No Pest i samband med dessa djur?

Kontakta deras kundtjänst, dom är snabba och proffsiga på att svara.

www.hotshot.com/Customer-Help.aspx

25
55
halilmutlu20:
Peststripe funkar jättebra. Jag hängde in bitar som var som en femkrona i 120,60 60 terrarier och lät de vara där ca 4 veckor och inga kvalster efter det. Var dock försiktig och övervaka lite för säkerhetsskull 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild