Jungfrufödsel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

184
132
C_corpse:
Finns där fler arter än Jungfrugeckon som inte behöver en hane för att lägga befruktade ägg? 

72
15
Linnea:

Massor :) och inte bara bland ödlor.

Det har hittats hos en hög ormar om du googlar lite. Även en av mina vänner fick dokumenterat sina små kloner på sin antaresia childrenii. Dessa små överlevde tyvärr inte, men visst finns det helt friska individer med. Det är inte så att det händer alltid, men har man några tusen individer så har man kanske tur med en? xD

news.nationalgeographic.com/news/2014/10/141023-virgin-birth-pythons-snakes-animals-science/

news.nationalgeographic.com/news/2012/09/120914-virgin-birth-parthenogenesis-snakes-science-biology-letters/

www.livescience.com/52286-water-snake-virgin-birth.html

forsätt googla på parthenogenesis snake eller arten du söker efter så hittar du.

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
C_corpse skrev:
Finns där fler arter än Jungfrugeckon som inte behöver en hane för att lägga befruktade ägg? 

någon guide på universeum sa tt det var någon forskning om att det finns fler geckos än jungfrugeckos som kan lägga obefruktade ägg (ungarn blir dock friskare och mer långlivade om parning har skett). Hen guiden kom inte ihåg vilka arter det gällde. Vem vet, jag kanske får ungar på min crestedhona (hon har ej hane)?

184
132
C_corpse:
EmanuelKarl skrev:

någon guide på universeum sa tt det var någon forskning om att det finns fler geckos än jungfrugeckos som kan lägga obefruktade ägg (ungarn blir dock friskare och mer långlivade om parning har skett). Hen guiden kom inte ihåg vilka arter det gällde. Vem vet, jag kanske får ungar på min crestedhona (hon har ej hane)?

Okej. Vore intressant att få reda på mer om vilka geckos det gäller :)

Jag tänkte skaffa några jungfrugeckos på expo syd om där är några. Inte pga jungfrufödseln men har rätt så begränsat med plats i lägenheten så små ödlor passar bra nu. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild