Vilken typ av ödla passar oss

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
3
Dashivas:
Tjena
Är helt ny på denna sida .

Höll på med rätt mycket reptiler i mina unga dar för 15-20 år sen men blev för mycket så tappade intresset att ha själv men har alltid varit fascinerande av dessa djur.
Därav är mina kunskaper rätt mycket out of date available details man minns .

Nu till frågan

Jag och frugan har diskuterat lite fram och tillbaka om att bygga och starta upp ett regnskogs terrarie med en större vattendel .Har idag ett 720l akvarie med mycket växter i som jag vill byta ut mot ett stort terrarie med runt 500l vattendel och vattenfall och massor med växter i både i akvarie och terrariedel  .
Måtten kommer bli runt 2500 högt 2000 brett 800 djupt .
Måtten är inte hugga i sten men ungefärliga.
Kommer köra Sump till akvarie delen och förmodligen fortsätta köra co2 .

Ända vi inte riktigt kommit fram till är vilja invånare vi ska ha.
Vi har tittat lite på kameleont men går väl bara att ha en ? känns lite stort för 1 djur.

Min dröm har alltid varit att ha en grön trädvaran men tror den kommer förstöra inredningen tyvärr sen gissar jag dom är svåra att få tag i samt rätt häftiga i priset.

Frugan har vissa krav
Helst Handtam så ungarna man hålla utan problem. 
Helst ingen levande mat (är väl svårt)
vacker att titta på 
inte för stor.

Mina krav
rolig att titta på 
vacker
inte förstöra inredningen

Är medveten om vi får nog ge avkall på några krav men men det blir ett senare problem. 

Så vad har ni för förslag?

196
268
NickeJ89:
Om du menar Smaragdvaran (Varanus prasinus) när du skriver grön trädvaran, så är terrariet ändå för litet för en sådan.
Min första tanke var Vattenagam (Physignathus cocincinus), men tyvärr är terrariet för liten för dom också.
Då måste du komma upp i 2,1 m2 bottenyta för dessa två arter.

Du får ha trädlevande ödlor upp till 75 cm långa. Tänk på att ödlorna kan drunka i vattnet om dom ramlar i!

13
3
Dashivas:
NickeJ89 skrev:
Om du menar Smaragdvaran (Varanus prasinus) när du skriver grön trädvaran, så är terrariet ändå för litet för en sådan.
Min första tanke var Vattenagam (Physignathus cocincinus), men tyvärr är terrariet för liten för dom också.
Då måste du komma upp i 2,1 m2 bottenyta för dessa två arter.

Du får ha trädlevande ödlor upp till 75 cm långa. Tänk på att ödlorna kan drunka i vattnet om dom ramlar i!

Kan vara smaragdvaran om den har olika namn .

Vattenagam  har jag haft men dom är rätt klumpiga och lär riva inredningen rätt snabbt.
Att dom kan drunkna är väl sant men planen är att ha grenar från botten av akvariet upp till toppen så det bör reducera den risken radikalt.

Hade baseliskus plumifrons om det nu är rättstavat med en vattendel och den är både vackrare och mindre än Vattenagam men tyvärr inte lika tama som vattenagam .

Att utöka terrariet lite är inga problem 

34
16
Castiel:
Hej, av ren nyfikenhet undrar jag hur det går? Har ni hittat något? Hade varit kul med lite bilder! :)

1275
1725
Falk:
Vill du ha ett djur som är "handtam" så finns det bättre alternativ =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild