Jemen som inte vill äta och har stängda ögon

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

1159
626
Temla:
Kan bara gå efter hur mina Jemen har uppfört sig. Det satt sällan på solplatsen, så lysrör har funkat bäst för mig. Plus så är det väl så att kameleonter inte är "solande" djur som t.ex. skäggagamer. De håller mest till i träd och är inte så exponerade för så mycket direkt solljus. 

När jag först skaffade kameleont fick jag lära mej att de inte ska ha för starkt UV, pga av det jag skrev ovan. Blev alltid rekommenderad 5.0 och tillsagd att 10.0 skulle blir för starkt. Senare läser man att Exo-terras UV lysrör avger dåligt med UV så kanske 5.0 ändå är för svagt? Kanske även beror på hur pass nära djuret är till lysrören? Om det är växter som skyddar lite mellan djur och lysrör etc.... 

Men jag vet att en del har HID lampor till sina kameleonter... Jag är nyfiken på hur mycket dom faktiskt sitter under dessa lampor. För om dom väljer andra platser i terrariet blir där ju ingen UV alls om man väljer en HID... 

Synpunkter på detta välkomnas! :) Man lär sej mycket på att prata om sånt här. 

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Har en "bergskameleont" (T.hoenhelli) som gärna solar under sin HID lampa... och mina Jemen jag hade förut solade ofta och gärna de oxå men på den tiden fanns de inte sånna lampor :P

Sen är det givetvis viktigt att ödlan kan komma ifrån ljuset oxå... Man måste ju även se över ljusstyrkan till sina djur.. de vore ju hemskt för ett djur som bor på saudiarabiska halvön (som i detta fall)och aldrig får uppleva mer ljus än en molnig dag i sverige :(

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Kristeo skrev:
Ja, den är född i fångenskap. Jag köpte den på den mässan som var i Stockholm 3 juli på Solvalla utav ett tyskt företag. Kanske några du känner till det företaget. När jag köpte den var den pigg, alert, aktiv, och matglad. Det är henne jag har på min visningsbild.
Jag har faktiskt stängt av UV-lampan.
Hur lång tid efter att man installerat dessa UV-lampor har djuren fått besvär?
Hur många dagar kan hon vara utan UV-ljuset?

Fukt och värme har varit helt okej enligt veterinären och det var vad jag trodde också.

Just nu håller jag på och städar ur allt ur terrariet. Slänger allt för säkerhets skull. Jag ska sätta in levande växter istället och fixa nya pinnar/grenar. Och en foderskål ska inköpas idag, så kanske jag slipper rymmande syrsor. Kan du ge mej tips på någon zoobutik i Stockholm, gärna södra sidan som har bra pris på lysrörsramper? 

Kan man tvångsmata en kameleont? Eller ska jag vänta tills hon återfått funktionen på sina ögon. Jag ska hämta ett paket på posten med små syrsor och buffaloworms idag. 
Jag har lyckats få i henne vatten med pipett och även hennes mediciner. Hon har även kikat lite med ena ögat nu på förmiddagen och ögonen är inte lika insjunkna som igår. Hon blev uppvätskad intravinöst hos veterinären i går. 

Jag må vara en nybörjare på just kameleont. Men har lång erfarenhet av djuruppfödning av hundar, tamråttor och kaniner. Och har även haft dabbagam och salamandrar tidigare. Jag är öppen lära mig mer om de djur jag äger, men jag är alltid försiktig med att lyssna på allt vad folk tycker och tänker. Det är stor skillnad på vad man tycker privat och förmedlar proffisionellt.

De utländska företagen handlar ju en del med WC djur och det kan ju vara så att det finns en del parasiter som florerar i deras anläggningar som smittar även CB djur, som en jemen borde vara p.g.a att de är så lätta att föda upp i stora volymer!?

Skulle det kunna vara smittokällan???

1253
476
leedragon:

AlexGustavsson skrev:

De utländska företagen handlar ju en del med WC djur och det kan ju vara så att det finns en del parasiter som florerar i deras anläggningar som smittar även CB djur, som en jemen borde vara p.g.a att de är så lätta att föda upp i stora volymer!?

Skulle det kunna vara smittokällan???

yes I amerika verkar de ha samma problem parasiter som bara förekommer i ett viss are har uppkommit på djur som lever på helt andra ställe. detta har visat sig vara pga importörer har all djur på ett och samma stället. och undrar hur jävla bra de har det på sina anläggningar.

DOck det är ändå förvånande att en jemen hamnar med parasiter iallafal för mig. Så vida inte motsatsen bevisat så är alla jemen fångeskap uppfödda då det lönar sig inte att importera de från det vilda då de är så pass  etablerade i fångeskap.

17
3
Kristeo:
Okej....nu har vi varit och fixat med lysrör....det fick bli 5.0 till att börja med. Dock har jag valt att inte tända den på några dagar som en liten försiktighetsåtgärd. Passade på och köpa ett större terrarium på än gång som ska inredas idag. I den ska jag se till och skapa 1 lite mer solig plats om hon vill välja det och sedan skapa 1 skuggig ( läs regnskog) plats så hon kan välja själv vart hon vill vara. Precis som i verkligheten. Hon får också en tunnare lian att ta sig fram på mellan dessa platser. En foderskål som jag hoppas att de där nedrans syrsorna kan stanna kvar i =). Istället för plastväxter blev det levande växter. Den nya maten kom med Posten igår. Syrserna som kom var i en betydligt bättre storlek än de vi köpte i zooaffären som var jättestora!
Vi har lyckats mata henne med buffaloworms i går. Aptiten är det inget fel på i alla fall. Men vi är lite försiktiga med mängden eftersom hon nog har ätit väldigt lite eller ingenting alls sista veckan i värsta fall. Nu håller vi tummarna att hon ska repa sig.

Har jag lyckats pipettmata en nästan nyfödd hundvalp på 80 gram och burit henne i min bh under en vecka, som dessutom hade ett hjärtfel och en liten liten mjukgomsspalt. och fått henne att överleva så ska jag banne mig lyckas med det här. Veterinären trodde då att OM hundvalpen överlevde sin första tid så kanske hon skulle kunna leva tills hon blev 4-5 år.......Hunder är för övrigt 11 år idag.

Så denna lilla jemen hoppas jag ska komma tillbaka och bli en stor frisk dam i slutändan.......

1159
626
Temla:
Kristeo skrev:
Okej....nu har vi varit och fixat med lysrör....det fick bli 5.0 till att börja med. Dock har jag valt att inte tända den på några dagar som en liten försiktighetsåtgärd. Passade på och köpa ett större terrarium på än gång som ska inredas idag. I den ska jag se till och skapa 1 lite mer solig plats om hon vill välja det och sedan skapa 1 skuggig ( läs regnskog) plats så hon kan välja själv vart hon vill vara. Precis som i verkligheten. Hon får också en tunnare lian att ta sig fram på mellan dessa platser. En foderskål som jag hoppas att de där nedrans syrsorna kan stanna kvar i =). Istället för plastväxter blev det levande växter. Den nya maten kom med Posten igår. Syrserna som kom var i en betydligt bättre storlek än de vi köpte i zooaffären som var jättestora!
Vi har lyckats mata henne med buffaloworms i går. Aptiten är det inget fel på i alla fall. Men vi är lite försiktiga med mängden eftersom hon nog har ätit väldigt lite eller ingenting alls sista veckan i värsta fall. Nu håller vi tummarna att hon ska repa sig.

Har jag lyckats pipettmata en nästan nyfödd hundvalp på 80 gram och burit henne i min bh under en vecka, som dessutom hade ett hjärtfel och en liten liten mjukgomsspalt. och fått henne att överleva så ska jag banne mig lyckas med det här. Veterinären trodde då att OM hundvalpen överlevde sin första tid så kanske hon skulle kunna leva tills hon blev 4-5 år.......Hunder är för övrigt 11 år idag.

Så denna lilla jemen hoppas jag ska komma tillbaka och bli en stor frisk dam i slutändan.......

Lycka till!!!! Låter som om ni fixar ett riktigt fint terrarium där hon kommer må finfint! Sätt gärna in extra ljus.. alltstå dagljusrör utan UV. Det blir inte speciellt ljust av 5.0 UV lysrör.  Eller om ni inte har ramp till fler lysrör så går det rätt bra med vanliga glödlampor också eftersom dom bara är för ljusets skull. 

17
3
Kristeo:
En liten uppdatering om vår lilla kameleont. Tyvärr så har hon inte blivit bra ännu. Vi har matat henne med insekter, främst buffaloworms då aptiten inte varit så bra och hennes ögon fortfarande är stängda. Hon har även fått vätska i pipett. Förra helgen tyckte vi att hon gjorde lite framsteg. Hon började sakta gå upp i vikt och började dricka själv genom att lapa från glasväggar och växter. Hennes ögon öppnades lite grann. Men nu de sista dagarna så känns det som om det börjat gå bakåt igen. Hon vill gärna klättra omkring i terrariet och söker sig uppåt för att sola. Men tyvärr så är balansen inte lika bra längre. Ibland har hon tappat fotfästet och ramlat ner på botten av terrariet. Idag på kvällen satt jag och matade henne med Buffaloworms. Helt plötsligt började hon skruva sig, framför allt med huvudet. Plötsligt kräktes hon upp all mat. Med pinsett började jag titta närmare på de som kommit upp. Ganska snart kunde jag konstatera att hon fått upp mat från två dagar tillbaka förutom det jag gav nu på kvällen, eftersom alla maskar var intakta. Jag tror inte att hon är förstoppad eftersom hon bajsade normalt någon minut innan och har även gjort det tidigare dagar. Efter kräkningen vägde jag henne på nytt och kunde tyvärr konstatera att hon gått ner i vikt sista veckan. Vi har nu pratat i familjen om att vi kanske måste låta henne avsluta sin tid här på jorden om ingen förbättring sker inom kort. Det känns tragiskt. Min man tycker att jag har gjort allt man kan och lite till. Hon är ju helt beroende av mig och kan inte leva ett normalt kameleont-liv. 

1159
626
Temla:
Kristeo skrev:
En liten uppdatering om vår lilla kameleont. Tyvärr så har hon inte blivit bra ännu. Vi har matat henne med insekter, främst buffaloworms då aptiten inte varit så bra och hennes ögon fortfarande är stängda. Hon har även fått vätska i pipett. Förra helgen tyckte vi att hon gjorde lite framsteg. Hon började sakta gå upp i vikt och började dricka själv genom att lapa från glasväggar och växter. Hennes ögon öppnades lite grann. Men nu de sista dagarna så känns det som om det börjat gå bakåt igen. Hon vill gärna klättra omkring i terrariet och söker sig uppåt för att sola. Men tyvärr så är balansen inte lika bra längre. Ibland har hon tappat fotfästet och ramlat ner på botten av terrariet. Idag på kvällen satt jag och matade henne med Buffaloworms. Helt plötsligt började hon skruva sig, framför allt med huvudet. Plötsligt kräktes hon upp all mat. Med pinsett började jag titta närmare på de som kommit upp. Ganska snart kunde jag konstatera att hon fått upp mat från två dagar tillbaka förutom det jag gav nu på kvällen, eftersom alla maskar var intakta. Jag tror inte att hon är förstoppad eftersom hon bajsade normalt någon minut innan och har även gjort det tidigare dagar. Efter kräkningen vägde jag henne på nytt och kunde tyvärr konstatera att hon gått ner i vikt sista veckan. Vi har nu pratat i familjen om att vi kanske måste låta henne avsluta sin tid här på jorden om ingen förbättring sker inom kort. Det känns tragiskt. Min man tycker att jag har gjort allt man kan och lite till. Hon är ju helt beroende av mig och kan inte leva ett normalt kameleont-liv. 

Näe usch vad tråkigt. Beklagar. :( 

17
3
Kristeo:
Min son tycker att jag kanske ska välja att ha en något mer lättskött ödla. Han tyckte att Ögonfransgecko kunde vara ett alternativ. Jag har själv kommit fram till att jag helt klart fastnat ödlor....jag som varit pälsdjursfantast i hela mitt liv :)

17
3
Kristeo:
Vår lilla vän fick somna in igår.........
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild