Jemen som inte vill äta och har stängda ögon

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i SHF
537
750
Patch:

www.uvguide.co.uk/phototherapyphosphor-info.htm

17
3
Kristeo:
leedragon skrev:

wait what? antibiotika för parasiter? skulle vara väldigt taksamt om du kunde gräva fram vad det var för parasiter, det där låter märkligt och intressant.

har du haft din ödla utomhus nåt? eller mata med pinkisar? vad brukar du mata med och var handlar du nånstans?

oj...... här blev nog lite fel.....antibiotika var nog helt fel uttryck av mig. Det var Axilur och Bactrim...inte helt okända preparat m.a.o.

Nej min ödla har inte varit utomhus........och pinkisar är nog knappast något jag skulle ge min 4 månaders jemen :)

1159
626
Temla:
Kristeo skrev:

oj...... här blev nog lite fel.....antibiotika var nog helt fel uttryck av mig. Det var Axilur och Bactrim...inte helt okända preparat m.a.o.

Nej min ödla har inte varit utomhus........och pinkisar är nog knappast något jag skulle ge min 4 månaders jemen :)

Bactrim är antibiotika, om jag inte missminner mig. Inte helt riskfritt att använda. 

Antar att veterinären (hoppas det var en reptilveterinär) hittade parasiter i ödlans avföringsprov?  Eller? 

17
3
Kristeo:
Självklart en reptilveterinär....Roslagstull vände jag mig till. Eftersom hon inte ätit så var det svårt att få ut någon avföring, men de gick på det som de såg och jag beskrev. Och rådgjorde tydligen med en kollega. 

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Är ödlan fångenskapsfödd?

Om den är det så borde risken för parasiter vara ganska liten vid 4 månaders ålder? :/
Har du stängt av UV-lampan? De hade vart min första prio i de här fallet... och kolla så fukt och värme stämde

Tyvärr så är ju inte små kameleonter så tåliga som många andra reptiler så jag håller tummarna :/

1159
626
Temla:
Kristeo skrev:
Självklart en reptilveterinär....Roslagstull vände jag mig till. Eftersom hon inte ätit så var det svårt att få ut någon avföring, men de gick på det som de såg och jag beskrev. Och rådgjorde tydligen med en kollega. 

Hm.... OK. Då äter hon antibiotika och annan medicin utan att det konfirmerats att hon behöver det. Håller tummarna för att det går vägen. Antibiotika tär hårt på kroppen för det slår ut även den goda bakteriafloran, speciellt på ett sånt ungt djur. 

17
3
Kristeo:

Ja, den är född i fångenskap. Jag köpte den på den mässan som var i Stockholm 3 juli på Solvalla utav ett tyskt företag. Kanske några du känner till det företaget. När jag köpte den var den pigg, alert, aktiv, och matglad. Det är henne jag har på min visningsbild.
Jag har faktiskt stängt av UV-lampan.
Hur lång tid efter att man installerat dessa UV-lampor har djuren fått besvär?
Hur många dagar kan hon vara utan UV-ljuset?

Fukt och värme har varit helt okej enligt veterinären och det var vad jag trodde också.

Just nu håller jag på och städar ur allt ur terrariet. Slänger allt för säkerhets skull. Jag ska sätta in levande växter istället och fixa nya pinnar/grenar. Och en foderskål ska inköpas idag, så kanske jag slipper rymmande syrsor. Kan du ge mej tips på någon zoobutik i Stockholm, gärna södra sidan som har bra pris på lysrörsramper? 

Kan man tvångsmata en kameleont? Eller ska jag vänta tills hon återfått funktionen på sina ögon. Jag ska hämta ett paket på posten med små syrsor och buffaloworms idag. 
Jag har lyckats få i henne vatten med pipett och även hennes mediciner. Hon har även kikat lite med ena ögat nu på förmiddagen och ögonen är inte lika insjunkna som igår. Hon blev uppvätskad intravinöst hos veterinären i går. 

Jag må vara en nybörjare på just kameleont. Men har lång erfarenhet av djuruppfödning av hundar, tamråttor och kaniner. Och har även haft dabbagam och salamandrar tidigare. Jag är öppen lära mig mer om de djur jag äger, men jag är alltid försiktig med att lyssna på allt vad folk tycker och tänker. Det är stor skillnad på vad man tycker privat och förmedlar proffisionellt.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

OM de är lampan (vilket som inte alls är säkert) så borde ögonen bli bättre efter några dagar

Den klarar sig utan UV en längre stund, se bara till att den har rätt miljö i övrigt så som med solplats osv :)

17
3
Kristeo:
Om jag nu byter ut lampan mot lysrör.....vilken styrka på ska jag då välja på UVB-lysröret. 10.1 eller 5.0 ?

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Jag hade satsat på nå bättre än lysrör :) 

en HID lampa t.ex

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild