Hjälp! Sjuk ögonfransgecko!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

25
12
Mr88:
hej!

Är i akut behov av hjälp. Samtliga djursjukhus med reptilkompetens har ingen tillgänglig vet.

vår 1,5 åriga hona har senaste dagarna dragit sig undan. Igår såg jag svaga ryckningar och även vätska som läckte vid svansroten. Strax därefter släppte hon svansen.
idag när jag kom hem ligge hon vid främre delen av terrariet. Blek och dålig i färgen, slö och rycker/skakar i samtliga ben.

vad ska vi göra? Vet ni vad som kan vara fel?
funderar på avlivnig hos vet?

tack!

25
12
Mr88:
Misstänker MBD. Vad är prognosen vid ovan symtom?

1159
626
Temla:
Usch vad hemskt! Stackarn!!!
MBD får dom väl av kalkbrist. Vad har hon fått att äta? Det finns dock andra sjukdomar som ger ungefär samma symptom som MBD men det måste diagnoseras av veterinär.
Hur länge har du haft henne?

25
12
Mr88:
Temla skrev:
Usch vad hemskt! Stackarn!!!
MBD får dom väl av kalkbrist. Vad har hon fått att äta? Det finns dock andra sjukdomar som ger ungefär samma symptom som MBD men det måste diagnoseras av veterinär.
Hur länge har du haft henne?

Ja usch!
hon får syrsor några ggr i veckan, i övrigt CGD som finns tillgängligt hela tiden. Förr pudra vi syrsor med kalcium (innehåller D3). 

Nu på kvällen har vi tagit ut henne och droppat vatten blandat med kalcium i munnen. Fortsätter med det i några dagar. Första lediga reptil vet är först på fredag. Suck. 
Haft henne i över år. Vilka är de andra sjukdomarna?

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Mr88 skrev:
hej!

Är i akut behov av hjälp. Samtliga djursjukhus med reptilkompetens har ingen tillgänglig vet.

vår 1,5 åriga hona har senaste dagarna dragit sig undan. Igår såg jag svaga ryckningar och även vätska som läckte vid svansroten. Strax därefter släppte hon svansen.
idag när jag kom hem ligge hon vid främre delen av terrariet. Blek och dålig i färgen, slö och rycker/skakar i samtliga ben.

vad ska vi göra? Vet ni vad som kan vara fel?
funderar på avlivnig hos vet?

tack!

Rycker dom till lite så har jag hört att det kan bero på dvala (vilket dom går i terrariet på nåt gömställe om det är en ovanligt kall vinter) men nu är det ju knappast vinter. Blek i färgen kan ju bero på skinnömsning. Som du säkert vet så växer svansen INTE tillbaka igen så den tappar bara svansen om den blir rejält stressad. Jag rekomenderar boken "Crested gecko" av
Adam Black då den är mycket informationsrik och har hjälpt mig när jag undrat saker om ögonfransgeckos (eftersom jag har en ögonfransgecko).

53
26
Findus:

EmanuelKarl skrev:

Rycker dom till lite så har jag hört att det kan bero på dvala (vilket dom går i terrariet på nåt gömställe om det är en ovanligt kall vinter) men nu är det ju knappast vinter. Blek i färgen kan ju bero på skinnömsning. Som du säkert vet så växer svansen INTE tillbaka igen så den tappar bara svansen om den blir rejält stressad. Jag rekomenderar boken "Crested gecko" av
Adam Black då den är mycket informationsrik och har hjälpt mig när jag undrat saker om ögonfransgeckos (eftersom jag har en ögonfransgecko).

Hur ska det hjälpa situationen? 

25
12
Mr88:
Vi har iaf bokat tid hos vet imorgon. Får se vad som händer...

293
354
Dynamitella:

Geckon kommer kanske inte överleva så länge. Det låter riktigt illa.

Troligen kalciumkrasch, mbd eller övrig misskötsel. Det är inte allt för ovanligt att ögonfransar kan bli uttorkade, få fel kost och leva ett ohälsosamt liv i terrariet (beroende på kunskap och tid hos ägaren).

Hur bor hon, och hur tar du hand om henne? Luftfuktighet? Foder? Temperatur? Tillskott av kalcium och vitaminer?

1159
626
Temla:
Mr88 skrev:
Vi har iaf bokat tid hos vet imorgon. Får se vad som händer...

Hur gick det?

25
12
Mr88:
Temla skrev:

Hur gick det?

Glada nyheter, efter en fruktansvärd upptäck när vi hitta henne blödande i terrariet åkte vi akut till Roslagstull (tack för ett fantastiskt bemötande och kompetens).

Det visade sig att blödningen kom från såret där svansen satt. Vet trodde inte riktigt på MBD (även om det inte kunde uteslutas) så misstänktes en infektion som börjat i svansen (därav hon tappade den) som gått upp mot ryggraden och ut i nervsystemet som därför gav ryckningar. Hon fick "dropp" och antibiotika. Och nu efter 5-doser är hon mkt bättre. Ryckningar är helt borta och hon går upp i vikt, även om tvångsmatning med pipet (får CGD) krävs. Syrsor fortfarande inte intressant men ikväll åt hon iaf två mjölmaskar. Så allt går åt rätt håll.
så det verkar som det va en infektion och inte MBD.

tack för omtanken!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild