Kameleont + fiskar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

278
47
Boboo:

Hejsan

om man har en kameleont och fiskar i ett högt terrarium fungerar det?

mvh

40
15
porcelain:
Den idéen hade jag oxå innan jag bollade den med en mer erfaren terrariedjursnörd. Han hade uppfattningen att kameleonters simförmåga är lite tveksam så jag vågade aldrig prova. Ville inte riskera att kameleonten hamnat i vattnet och inte lyckats ta sig upp.

2966
1648
Hoggaforfan:
Man behöver inte ha så strömt vatten eller djupt  sen med lätttillgängliga grenar/rötter så lär de klara det, speciellt de större arterna. 
Aldrig sett en kameleont simma eller ramla i marken så gissar bara men de flesta (alla?) djur brukar ha någon form av simkunnighet. 

1159
626
Temla:
Blir det inte väldigt smutsigt i vattnet åt fiskarna när kameleonten bajar ned i vattnet? 

Ja, kameleonter kan drunkna, så då får det bli väldigt grunt vatten isåfall. Tycker personligen att det inte verkar vara en bra idé... kan bli väl mycket bakterier i det där vattnet. 

1253
476
leedragon:
nope

278
47
Boboo:
Hej alla,
hmmm, får olika direktiv, kan simma inte simma...

avföring, i vattnet blir för skitigt???

gärna mer förslag tack ....

205
203
Micke_E:
Jag hade min varan (drygt 1 m lång) i ett terrarium där vattendelen var ett 450l akvarium med fiskar. Jag såg till att rengöra när jag såg att han hade bajsat eller ömsat i vattnet och jag hade ett ytterfilter med en kapacitet att klara mer än dubbla vattenvolymen. Han kunde simma och klarade av den biten utan problem.

Om det är oklart hur bra de simmar kan du lägga ett nät över vattendelen så att ödlan inte kan ramla igenom men fukten ändå kan komma ut.

278
47
Boboo:
Tack Micke,

hur ofta rengjorde du vattnet samt hur ofta rengjorde du ytterfilter?

56
16
exotiskadjur:
har sett flertalet filmer på youtube där dom simmar här är en: www.youtube.com/watch?v=AlCNPHYJRM0

205
203
Micke_E:
Ytterfiltret rengjorde jag kanske var 4e 5e månad och vattnet byttes (25-35%) en gång i veckan
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild